pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker faktiskt att det finns en stor poäng med att vara tidigt ute. Den som är först lär sig tekniken och kan ta betalt för att sprida denna kunskap. Man kan dessutom med detta i ryggen driva på andra länder.

Men...
...man får inte vara dum. Det får inte kosta mer än det smakar. Detta är en fin balansgång där exempelvis MP ofta antyder att de kan tänka sig att dra Sverige ned i en djup ekonomisk kris genom att låta kostnaderna sänka vår ekonomi.
Lite grann som med ohejdad elexport.

D
K karlmb skrev:
Lite grann som med ohejdad elexport.
Att vi ingår i de europeiska marknaderna gör att elpriset blir högre men att inte vara del av de europeiska marknaderna hade gjort allting dyrare, och knappare, det är trots allt ett lätt val.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Oerhört vet jag inte, det skulle ju bara stämma om det man gör får oerhörda konsekvenser och det har inte gjorts någonstans på planeten ännu men kommer nog bli tvunget. Ju mindre vi gör desto oerhördare blir det som vi snart får göra.

Tvärtom, idag är det smart att göra mycket för man får oerhörd avkastning på egentligen väldigt lite, eftersom de andra är så dåliga, det kan snabbt ändras så bästa att passa på nu när det är rea på infytande.
Om man är ute efter att sänka sin egen ekonomi så gör man så.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Om man är ute efter att sänka sin egen ekonomi så gör man så.
Tvärtom, att gå baklänges på allt och bli allt mer nationalistiska är säkra steg i den riktningen

D djac skrev:
Tvärtom, att gå baklänges på allt och bli allt mer nationalistiska är säkra steg i den riktningen
Det sabjagvinte att vi skulle göra, men man måste ha lite vett och sans också. Det är helt vansinnigt att springa från början när det är ett maratonlopp. Man kan dra ifrån tidigt till och med, men att springa som om det vore 400m hela loppet är en dålig idé...

D
pacman42 pacman42 skrev:
Det sabjagvinte att vi skulle göra, men man måste ha lite vett och sans också. Det är helt vansinnigt att springa från början när det är ett maratonlopp. Man kan dra ifrån tidigt till och med, men att springa som om det vore 400m hela loppet är en dålig idé...
Självklart men inte relevant i denna frågan, här hade det räckt att bara inte aktivt göra korkade saker, då hade vi bibehållit vår goda utgångspunkt och hade förmodligen gynnats mer än det vi la ut men, men, nu ska ju ett kulturkrig utkämpas och då måste allt som luktar klokhet stå tillbaks och de allra mest unkna åsikterna strykas medhårs.

P
D djac skrev:
Oerhört vet jag inte, det skulle ju bara stämma om det man gör får oerhörda konsekvenser och det har inte gjorts någonstans på planeten ännu men kommer nog bli tvunget. Ju mindre vi gör desto oerhördare blir det som vi snart får göra.
Vad Sverige gör konkret kommer inte att påverka den globala uppvärmningen. Den sm hävdar motsaten måste visa att svenska växthusgasutsläpp är större än felmarginalen för globala mätningar.

Men jag har förstås inget emot att svenskar arbetar för mindre svenska växthusgasutsläpp, så länge inte skattebetalarna står för notan. I de aktuella exemplen (inlägg #2 405) hoppas jag att bolagen agerar kommersiellt.
Risken finns förstås att skattemedel kommer att används om det inte går enligt plan, när staten ska gå in och "rädda jobben".

Eftersom den globala uppvärmningen är ett kollektivt problem så löses det bäst med kollektiva metoder. Koldioxid (och andra växthusgaser) respekterar inte nationsgränser.

P
D djac skrev:
Att vi ingår i de europeiska marknaderna gör att elpriset blir högre men att inte vara del av de europeiska marknaderna hade gjort allting dyrare, och knappare, det är trots allt ett lätt val.
Jag är vanligen en förespråkare för frihandel, men elmarknaden i Sverige är inte ett resultat av frihandelsvänlig politik.
Var kan man se en jämförelse av elpriser mellan Sverige och resten av Europa under en lång tid?

P
D djac skrev:
Självklart men inte relevant i denna frågan, här hade det räckt att bara inte aktivt göra korkade saker, då hade vi bibehållit vår goda utgångspunkt och hade förmodligen gynnats mer än det vi la ut men, men, nu ska ju ett kulturkrig utkämpas och då måste allt som luktar klokhet stå tillbaks och de allra mest unkna åsikterna strykas medhårs.
Det är inte så meningsfullt att klaga på korkade saker som inte går att göra ogjorda. Det går inte att återstarta de kärnkraftverk som har lagts ner.

D djac skrev:
Så von der Leyen fattar inte vad den inre marknaden går ut på?

D
P pmd skrev:
Det är inte så meningsfullt att klaga på korkade saker som inte går att göra ogjorda. Det går inte att återstarta de kärnkraftverk som har lagts ner.
Nej, det är korrekt men att man gjort något dumt betyder ju heller inte att man måste fortsätta att ta dåliga beslut.

D
P pmd skrev:
Vad Sverige gör konkret kommer inte att påverka den globala uppvärmningen. Den sm hävdar motsaten måste visa att svenska växthusgasutsläpp är större än felmarginalen för globala mätningar.

Men jag har förstås inget emot att svenskar arbetar för mindre svenska växthusgasutsläpp, så länge inte skattebetalarna står för notan. I de aktuella exemplen (inlägg #2 405) hoppas jag att bolagen agerar kommersiellt.
Risken finns förstås att skattemedel kommer att används om det inte går enligt plan, när staten ska gå in och "rädda jobben".

Eftersom den globala uppvärmningen är ett kollektivt problem så löses det bäst med kollektiva metoder. Koldioxid (och andra växthusgaser) respekterar inte nationsgränser.
Det är ett argument som fungerar på allt kollektivt, som att betala skatt till exempel.

Här fungerar det dock dåligt eftersom länder som går före sätter press på de andra, så här kan man snarare tala om att man får hävstång på det lilla vi gjorde förut.

Alla förstå, utan att vara experter, att om man gör mindre av det som är skadligt så förstör man mindre.

Sen kan man ju inte låta bli att slås av hur olika vi hanterar en brist denna gången mot förra, då försökte vi hålla nere förbrukningen för att minska påverkan och kunna prioritera det viktiga, när bristen uppstår idag så går våra ljushuvuden i regeringen igång och stimulerar en ökad konsumtion.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har från mitt elnätsbolag fått statistik på hur min elförbrukning fördelade sig mellan höglasttid och låglasttid. De har då räknat ut fiktiv sådan statistik också från två är före i år då effektavgiften inördes (och avskaffades - från den 1/9). Notabelt är att jag inte förbrukat procentuellt mer el på låglasttid sedan den infördes, trots styrning av uttaget. Jag har procentuellt nästintill identiskt lika mycket på "natten" (knappt 2/3) och på dagen (drygt 1/3) som innan.

De har också statistik på hur höga effekttoppar per timme jag har. Där kan man se att mina effekttoppar ökar i steg under månaden, när det tredje högsta värdet (vi hade effektavgift för medel av de tre högsta timmarna) ökade så började antalet timmar nära det nya tredje högsta värdet ökar rätt kraftigt. Detta då jag hade automatisk avstängning av värme/VV om trenden pekade mot högre medeleffekt per timme än den tredje högsta i månaden. Dvs, min automation av LLVP och FLVP gjorde stor skillnad.

[bild]
Bilden visar en halv månad, det går inte att se så tydligt när man hade mer än så. Bilden är bara visad som ett exempel på hur det såg ut hos mig.

Det intressanta är att även om det är mer frekvent med toppar mellan 17 och 21 så dyker det ibland upp toppar kl 08.00 på en lördag morgon (frugan slår på ugnen och spisen för att baka och göra långkok) eller till lunch. Dvs, det är uppenbart att det är matlagningen som är styrande. Nu hade jag dessutom hantverkare hemma denna månaden, så andra halvan gick åt h-vete då de lämnade dörren öppen hela dagarna så att värmen fick jobba överkurs, så den halvan är inte av intresse...

Hade man haft en effektvakt som stänger av värmen (sänker börvärdet eller liknande) så snart spisen eller ugnen är igång så skulle det inte vara så svårt att hålla nere effekten. Jag hade lite mer avancerat än så (jag styrde mot den tredje högsta effekten), men det är inte så svårt att få kontroll på effekten med enkla medel. De flesta skulle kunna få till en sådan installation utan problem för några tusenlappar. Dvs ungefär så mycket som jag tjänade på effekttariffen varje år (prediktion) via min styrning.
Så trots dina optimeringar, kunskap och effektavgifter ligger dina toppar pä samma tid på dygnet som alla andras.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S Sigge McKvack skrev:
Så trots dina optimeringar, kunskap och effektavgifter ligger dina toppar pä samma tid på dygnet som alla andras.
Ja, men de är kraftigt mycket lägre än andras. Jag ligger på samma nivå som mina bekanta utan elbil och med fjärrvärme.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men de är kraftigt mycket lägre än andras. Jag ligger på samma nivå som mina bekanta utan elbil och med fjärrvärme.
Hur det nu är med den saken, så måste en massa grejor bytas ändå pga åldersstrecket. Så en uppdimensionering/ uppgradering av de flesta delar i lokalnäten kommer inte att kosta speciellt mkt där det ändå behövs. (Men är heller inte nödvändig i iaf Vattenfalls eller Ellevios nät. )
Med logikens hjälp inser man då att även om alla lyckas som du med optimeringar så skulle det inte hjälpa något alls för att "slippa" uppgradera näten och hålla nere nätkostnaderna, för villaägarna, eller för företagen vi pratat om här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.