81 564 läst ·
2 468 svar
82k läst
2,5k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Men samma argument gäller även hemma. En massa saker måste bytas ut pga åldersstrecket och då kan man ju välja prylar som drar mindre el och som bättre kan styras.K karlmb skrev:Hur det nu är med den saken, så måste en massa grejor bytas ändå pga åldersstrecket. Så en uppdimensionering/ uppgradering av de flesta delar i lokalnäten kommer inte att kosta speciellt mkt där det ändå behövs. (Men är heller inte nödvändig i iaf Vattenfalls eller Ellevios nät. )
Med logikens hjälp inser man då att även om alla lyckas som du med optimeringar så skulle det inte hjälpa något alls för att "slippa" uppgradera näten och hålla nere nätkostnaderna, för villaägarna, eller för företagen vi pratat om här.
Hejpacman42 skrev:
Håller med så är det med uttjänt utrustning
Men det ny teknik i en artikel den (15 maj 2026 beskriver om projektet;
”Solceller stressar elnätet – ny transformator minskar risk för skadad elektronik” då handlar det nog snarare om förtida utbyte på grund av ändrat beteende hos elanvändare än uttjänt utrustning
https://www.nyteknik.se/energi/solc...r-minskar-risk-foer-skadad-elektronik/4463349
Vad spelar det för roll? Problemet är ju att de individuella topparna sammanfaller trots effektavgifter. Eller tänker du hävda att just din belastning är rimlig utgångspunkt för dimensionering och att allt över det i genomsnittlig topplast per användare är onödig överdimensionerng?pacman42 skrev:
Mina toppar sammanfaller inom effekttarifferna tider, ja. Men jag har hög last på natten med elbilsladdning och värmning av badtunna.S Sigge McKvack skrev:
Tror du på allvar att om Sverige minskar växthusutsläppen med en i praktiken omätbar mängd så kommer Kina att känna pressen? Eller USA?D djac skrev:
Vårt frysskåp visade tendenser på att börja bi sämre för ett par månader sen, så jag beställde en reparation och flyttade över en del av frysvarorna till reservfrysskåpet. Det senare är mycket mindre så vi undvek att köpa frysvaror fram till den schemalagda reparationen. När reparationen gjordes var det halvtrasiga frysskåpet tomt.K karlmb skrev:
Planering av underhåll och reparationer av infrastruktur bör ske med viss framförhållning, oavsett om det är privat hushållsinfrastruktur eller samhällsviktig infrastruktur.
Nja, men det finns skäl att ha stopp för effektivt nyttjande på natten också. Göteborg Energi har ett effekttak, medan Ellevio kallade det att man tillät dubbelt så hög effekt på natten. Hade Ellevio lagt det 3x så högt istället för dubbelt så högt så hade det nog varit mer rimligt för att kompensera för dags för dukningen och då hade nog inte så många klagat. Jag hade inte sett det som ett problem i alla fall.K karlmb skrev:
Så för att svara på frågan:
Hade väldigt många gjort som jag så hade elnätet blivit hårt belastat på natten, ja. Hade alla som laddar bilen i framtiden stoppat i sladden utan tidsstyrning innan middag så hade det dock blivit ännu värre.
Som jag skrivit tidigare, om alla utnyttjar elnätet fullt ut samtidigt så blir det ett mycket dyrt elnät!
Vilken fossilskatt syftar du på och hur kom den in i diskussionen?D djac skrev:
Gruppskatt? Skatt på grupper eller grupper av skatter? Du kanske kan utveckla lite för begriplighetens skull?D djac skrev:
Jag skulle vilja hävda att Von Der Leyen enbart skor sig själv och fullständigt skiter i Europa och medlemsländerna.K karlmb skrev:
Absolut inte folkvald, i alla fall inte av medlemsländernas folk. Snarare stinker det autoritärt kiss över hela EU-eliten.