K karlmb skrev:
Hur det nu är med den saken, så måste en massa grejor bytas ändå pga åldersstrecket. Så en uppdimensionering/ uppgradering av de flesta delar i lokalnäten kommer inte att kosta speciellt mkt där det ändå behövs. (Men är heller inte nödvändig i iaf Vattenfalls eller Ellevios nät. )
Med logikens hjälp inser man då att även om alla lyckas som du med optimeringar så skulle det inte hjälpa något alls för att "slippa" uppgradera näten och hålla nere nätkostnaderna, för villaägarna, eller för företagen vi pratat om här.
Men samma argument gäller även hemma. En massa saker måste bytas ut pga åldersstrecket och då kan man ju välja prylar som drar mindre el och som bättre kan styras.

pacman42 pacman42 skrev:
Men samma argument gäller även hemma. En massa saker måste bytas ut pga åldersstrecket och då kan man ju välja prylar som drar mindre el och som bättre kan styras.
Hej
Håller med så är det med uttjänt utrustning

Men det ny teknik i en artikel den (15 maj 2026 beskriver om projektet;
”Solceller stressar elnätet – ny transformator minskar risk för skadad elektronik” då handlar det nog snarare om förtida utbyte på grund av ändrat beteende hos elanvändare än uttjänt utrustning
https://www.nyteknik.se/energi/solc...r-minskar-risk-foer-skadad-elektronik/4463349

• Gilla
pmd
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men de är kraftigt mycket lägre än andras. Jag ligger på samma nivå som mina bekanta utan elbil och med fjärrvärme.
Vad spelar det för roll? Problemet är ju att de individuella topparna sammanfaller trots effektavgifter. Eller tänker du hävda att just din belastning är rimlig utgångspunkt för dimensionering och att allt över det i genomsnittlig topplast per användare är onödig överdimensionerng?

pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Inte oroar du dig för att frysen kommer att rasa om 4 år?

S Sigge McKvack skrev:
Vad spelar det för roll? Problemet är ju att de individuella topparna sammanfaller trots effektavgifter. Eller tänker du hävda att just din belastning är rimlig utgångspunkt för dimensionering och att allt över det i genomsnittlig topplast per användare är onödig överdimensionerng?
Mina toppar sammanfaller inom effekttarifferna tider, ja. Men jag har hög last på natten med elbilsladdning och värmning av badtunna.

pacman42 pacman42 skrev:
Mina toppar sammanfaller inom effekttarifferna tider, ja. Men jag har hög last på natten med elbilsladdning och värmning av badtunna.
Så om alla gör som du knäcker vi nätet på nätterna iaf..?

P
D djac skrev:
Nej, det är korrekt men att man gjort något dumt betyder ju heller inte att man måste fortsätta att ta dåliga beslut.
Det är en lite annan fråga, men jag föreslår att du inte håller andan medan du väntar på bra beslut i energipolitiken.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är ett argument som fungerar på allt kollektivt, som att betala skatt till exempel.

Här fungerar det dock dåligt eftersom länder som går före sätter press på de andra
Tror du på allvar att om Sverige minskar växthusutsläppen med en i praktiken omätbar mängd så kommer Kina att känna pressen? Eller USA?

P
D djac skrev:
Det är ett argument som fungerar på allt kollektivt, som att betala skatt till exempel.
Nej, det fungerar inte på allt kollektivt. Skatter betalar vi inte frivilligt, t.ex.

P
K karlmb skrev:
Precis. Inte oroar du dig för att frysen kommer att rasa om 4 år?
Vårt frysskåp visade tendenser på att börja bi sämre för ett par månader sen, så jag beställde en reparation och flyttade över en del av frysvarorna till reservfrysskåpet. Det senare är mycket mindre så vi undvek att köpa frysvaror fram till den schemalagda reparationen. När reparationen gjordes var det halvtrasiga frysskåpet tomt.

Planering av underhåll och reparationer av infrastruktur bör ske med viss framförhållning, oavsett om det är privat hushållsinfrastruktur eller samhällsviktig infrastruktur.

K karlmb skrev:
Så om alla gör som du knäcker vi nätet på nätterna iaf..?
Nja, men det finns skäl att ha stopp för effektivt nyttjande på natten också. Göteborg Energi har ett effekttak, medan Ellevio kallade det att man tillät dubbelt så hög effekt på natten. Hade Ellevio lagt det 3x så högt istället för dubbelt så högt så hade det nog varit mer rimligt för att kompensera för dags för dukningen och då hade nog inte så många klagat. Jag hade inte sett det som ett problem i alla fall.

Så för att svara på frågan:
Hade väldigt många gjort som jag så hade elnätet blivit hårt belastat på natten, ja. Hade alla som laddar bilen i framtiden stoppat i sladden utan tidsstyrning innan middag så hade det dock blivit ännu värre.

Som jag skrivit tidigare, om alla utnyttjar elnätet fullt ut samtidigt så blir det ett mycket dyrt elnät!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Nej, det fungerar inte på allt kollektivt. Skatter betalar vi inte frivilligt, t.ex.
Jag ser inte att fossilskatten är särskilt frivillig för mig heller men som grupp är alla skatter frivilliga och gemensamt är att ditt resonemang om att just min del inte märks stämmer väl på allt.

P
D djac skrev:
Jag ser inte att fossilskatten är särskilt frivillig för mig heller
Vilken fossilskatt syftar du på och hur kom den in i diskussionen?
D djac skrev:
men som grupp är alla skatter frivilliga och gemensamt är att ditt resonemang om att just min del inte märks stämmer väl på allt.
Gruppskatt? Skatt på grupper eller grupper av skatter? Du kanske kan utveckla lite för begriplighetens skull?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Då kom besked som nog många hade på känn!!!

IMG_0392.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Arg
karlmb och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Så von der Leyen fattar inte vad den inre marknaden går ut på?
Jag skulle vilja hävda att Von Der Leyen enbart skor sig själv och fullständigt skiter i Europa och medlemsländerna.

Absolut inte folkvald, i alla fall inte av medlemsländernas folk. Snarare stinker det autoritärt kiss över hela EU-eliten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.