M Martin Lundmark skrev:
Det spänningsfall som uppstår vid ökad effektflöde sätter kraven på dimensioneringen och därmed kostnaderna för elnäten.

Att det spänningsfall som uppstår vid ökad effektflöde sätter kraven på dimensioneringen, är inte ett tyckande, utan det följer naturlagarna.
OM vi håller oss till naturlagarna då, kan du visa att hushållen betalar mindre för sin påverkan på total last i ngn punkt i nätet, jfrt med tex Pågens bageri?

• Gilla
Snurrespratt
  • Laddar…
K karlmb skrev:
OM vi håller oss till naturlagarna då, kan du visa att hushållen betalar mindre för sin påverkan på total last i ngn punkt i nätet, jfrt med tex Pågens bageri?
Hej
Det är väl inte så avgifterna för tex elenergi och vattenförsörjning är utformade, att man rangordnar alla användare mot varandra.

Näten för vatten och elkraft ser olika ut på olika platser gällande tex ålder, utbredning, antal anslutna etc

Man räknar naturligtvis inte ut varje individuell användares belastning och den kostnaden som det innebär för att sedan kunna debitera ut detta för vatten och elkraft i realtid.

Tagga ner

• Gilla
  • Arg
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det är väl inte så avgifterna för tex elenergi och vattenförsörjning är utformade, att man rangordnar alla användare mot varandra.

Näten för vatten och elkraft ser olika ut på olika platser gällande tex ålder, utbredning, antal anslutna etc

Man räknar naturligtvis inte ut varje individuell användares belastning och den kostnaden som det innebär för att sedan kunna debitera ut detta för vatten och elkraft i realtid.

Tagga ner
Nej, det blir ju omfattande att räkna ut. Men du påstår ju att en grupp inte betalar sin del lika mkt som tex ett större bageri, så då måste du väl iaf kunna visa varför du anser det på gruppnivå då.
Annars kan man ju bara tycka att du borde tagga ner, för då tycker du ju bara som vem som helst.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, det blir ju omfattande att räkna ut. Men du påstår ju att en grupp inte betalar sin del lika mkt som tex ett större bageri, så då måste du väl iaf kunna visa varför du anser det på gruppnivå då.
Annars kan man ju bara tycka att du borde tagga ner, för då tycker du ju bara som vem som helst.
Hej
Jag jämförde inte summorna de betalade utan beskrev hur effektflödet påverkade spänningen och därmed dimensioneringen av elnätet.

Husägare har som grupp undantagits från att betala för effekten och nu när användarmönstret har förändrats för dem, så vill man med effektavgifter på sikt bromsa kostnadsökningarna i distributionsnäten.

De som redan betalar för effekt har inte samma intresse att överskrida sitt abonnemang och därmed behöva betala extra för detta.

Hur många gånger skall jag behöva upprepa samma sak?

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag jämförde inte summorna de betalade utan beskrev hur effektflödet påverkade spänningen och därmed dimensioneringen av elnätet.

Husägare har som grupp undantagits från att betala för effekten och nu när användarmönstret har förändrats för dem, så vill man med effektavgifter på sikt bromsa kostnadsökningarna i distributionsnäten.

De som redan betalar för effekt har inte samma intresse att överskrida sitt abonnemang och därmed behöva betala extra för detta.

De som inte kan komma undan en avgift gör naturligtvis lite för att minska sin effekt.
Du har inte visat att det skulle bli annorlunda om villorna får effektavgift.
Ett bageri behöver en viss effekt för sina ugnar, en villa för sin uppvärmning.
Ja, hur länge tar det innan du fattar?

Fairlane
M Martin Lundmark skrev:
Du har tre val

1) ändra åsikt till samma som karlmb
2) skriv i evigheter
3) ignorera

Jag valde 3...

Det är lite hopplöst att diskutera med en person läser allt på sitt eget sätt. När det stod i laget att det var förbjudet att ge, men kunde vara tillåtet att få, så ville han tolka det som att det nog trots att var ok att ge...

• Gilla
  • Haha
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De som inte kan komma undan en avgift gör naturligtvis lite för att minska sin effekt.
Du har inte visat att det skulle bli annorlunda om villorna får effektavgift.
Ett bageri behöver en viss effekt för sina ugnar, en villa för sin uppvärmning.
Ja, hur länge tar det innan du fattar?
Hej
Jag har ju själv ett hus som som jag nu flera gånger beskrivit behövde ca 43 000 kWh när jag köpte det
Nu har jag minskat både årsenergibehovet och toppeffekten till ca en tredjedel

Vad är det jag inte fattat?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du har tre val

2) skriv i evigheter
3) ignorera

Jag valde 3...
Hej
Tack för rådet

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har ju själv ett hus som som jag nu flera gånger beskrivit behövde ca 43 000 kWh när jag köpte det
Nu har jag minskat både årsenergibehovet och toppeffekten till ca en tredjedel

Vad är det jag inte fattat?
Att ett bageri också kan göra liknande.
Du gjorde det utan effektavgift, det skulle säkert bageriet också gjort om de hade en lösning.

K karlmb skrev:
Att ett bageri också kan göra liknande.
Du gjorde det utan effektavgift, det skulle säkert bageriet också gjort om de hade en lösning.
Hej
De har de ju gjort

De flesta företag som betalar för effekt har ju naturligtvis samtidigt som de sänkt årsenergianvändningen även hållit ner toppeffekten eftersom de idag även betalar för sitt effektuttag

Villor har inte på samma sätt sänkt toppeffekten när de sänkt årsenergianvändningen

Nu har jag svarat på dina frågor och de som följt tråden har kunnat läsa det vi skrivit i vår dialog.

Jag tackar för dialogen

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
https://www.ellevio.se/abonnemang/elnatspriser/hus/

Här ser man tydligt vilka som tjänade på effektavgiften, enligt Ellevios egen beräkning. Det är storförbrukare på över 25000-30000kWh per år. De får nu med gamla modellen. En ökad kostnad om 41kr per månad om du förbrukar 30.000kWh per år.

Samtliga andra är vinnare på gamla modellen.
De förefaller som så att de faktiskt ljög om att ”majoriteten fått billigare elräkningar”

De har därmed erkänt att de tagit ut högre avgifter än nödvändigt samt maximerat vinst!

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Fick mail från Ellevio om vad avgiften blir efter 1/6.

20A säkring: 590kr/m

Överföring: 26öre/kWh.

[länk]
Relativt låg överföringskostnad då. Högre fast kostnad än i mitt nät, men det hade jag nästan helt tjänat in på överföringsavgifterna. Så dyrt är ju faktiskt inte Ellevio då...

• Gilla
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Relativt låg överföringskostnad då. Högre fast kostnad än i mitt nät, men det hade jag nästan helt tjänat in på överföringsavgifterna. Så dyrt är ju faktiskt inte Ellevio då...
Kommer inte ihåg vad avgifterna var innan det blev effekttaxa. Men det var helt OK och fullt hanterbara nivåer.

Snart kan jag ladda bilen om dagarna. 😀

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du har tre val

2) skriv i evigheter
3) ignorera

Jag valde 3...

Det är lite hopplöst att diskutera med en person läser allt på sitt eget sätt. När det stod i laget att det var förbjudet att ge, men kunde vara tillåtet att få, så ville han tolka det som att det nog trots att var ok att ge...
Nja, det är nog din egna tolkning. Plocka nu fram inlägget som du sparat så får vi se. Din bästa polare verkar vara norrman..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.