D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

För drygt femtio sedan visste vi redan att ekonomin var kopplad till det arbete man utförde, den kunskap man hade och vad samhället behövde för att fungera.

Många valde då detta, som en utgångspunkt för sitt yrkesval och sättet att arbeta.

Ekonomin och den ekonomiska ersättningen kom då sedan som ett resultat av den satsningen.
Inte ögonblickligen, utan efter ett antal år.

Idag har vi vänt på det hela, många verkar välja utbildning efter tron (och sökandet) var man (för stunden) tjänar mest pengar och det är inte alltid är kopplad till vad som långsiktigt är ett bra yrkesval.

Politikerna och privatpersonerna är fokuserade på ekonomi och höga inkomster och förstår då inte, att god ekonomi kommer, om man långsiktigt arbetar mot målet, inte i form av ”snabba cash”.
Det är en lång diskussion men jag tror tyvärr att allt färre får den roliga jobbperiod som du haft, du har rätt i att många utbildar sig av andra anledningar idag, det har ju nästan blivit att grundskolan har förlängts till att inkludera en universitetsexamen, dvs detta har blivit en undre gräns för även välidgt enkla jobb.

Detta kan man ha många synpunkter på men inget man ska lasta elnätbolagen för i alla fall.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är en lång diskussion men jag tror tyvärr att allt färre får den roliga jobbperiod som du haft, du har rätt i att många utbildar sig av andra anledningar idag, det har ju nästan blivit att grundskolan har förlängts till att inkludera en universitetsexamen, dvs detta har blivit en undre gräns för även välidgt enkla jobb.

Detta kan man ha många synpunkter på men inget man ska lasta elnätbolagen för i alla fall.
Hej djac

Ser man på skolan och utbildning som en möjlighet att nå målet få de verktyg (den kunskap) som man behöver för att klara arbetslivet då går det fortfarande bra

Om man däremot tror att målet är en viss ”examen”, ett dokument, som man skall eftersträva, och då missar, att det är kunskaperna (färdigheterna) som ges i en utbildning som är målet då förstår jag ditt resonemang.

Jag har mött många (tex kurskamrater och studenter) vars mål var att klara ”kurser” och få en ”examen”.

När jag sedan frågat dem om intresset för innehållet (kunskapen) så har de svarat att med examensdokumentet så står arbetsmarknaden vidöppen.

Det är inte så enkelt.

När det gäller det framtida behovet av effektavgiften så baseras det på elnätet och dess egenskaper som sedan till exempel översätts till en ekonomisk modell kopplad till elnätets fysikaliska egenskaper.

Dessa fysikaliska egenskaper har elnätet oberoende om vi förstår det eller inte.

Många verkar ha en drömbild hur vår elkraftförsörjning och elnätet ”borde” se ut och vill sedan att ekonomin skall rätta sig därefter.

Någon får till exempel en elräkning som ökat sedan förra månaden, men man vet inte varför.

Man vet möjligen då inte, hur mycket elenergi och effekt som man har använt, utan tycker bara att kostnaden borde vara annorlunda.

Att då sätta kravet (att tycka) att tidigare månades elkostnader borde vara lika som de idag hjälper inte.

Alla kunskaper kommer inte genom att sitta vid skolbänken. När jag arbetade på ABB och samtidigt studerade vid KTH frågade min chef som samtidigt var knuten som Professor till ett annat universitet om jag lärde mig mer på ABB eller på KTH
Jag konstaterade då att båda nog gav lika mycket kunskap och kompletterade varandra på ett utmärkt sätt med teori och praktik

Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Många verkar ha en drömbild hur vår elkraftförsörjning och elnätet ”borde” se ut och vill sedan att ekonomin skall rätta sig därefter.

Någon får till exempel en elräkning som ökat sedan förra månaden, men man vet inte varför.

Man vet möjligen då inte, hur mycket elenergi och effekt som man har använt, utan tycker bara att kostnaden borde vara annorlunda.
Du pratar som till barn. Låg nivå.

K karlmb skrev:
Du pratar som till barn. Låg nivå.
Tyvärr så är det ju så det ser ut. Förstår man inte kW så förstår man inte heller kWh. Och vice versa.

Det finns ju många som inte förstår de mest basala saker, det hindrar ju inte att det kan finnas välutbildade människor som fixar viktiga saker.

"Kunskap är makt" är ju en sanning sedan gammalt,

"A fool and his money are soon separated" är en annan ..

Det borde inte vara viktigt att ha järnkoll på hur många watt man suger ur ledningen, det har det aldrig varit tidigare, men nu "straffas" man med extra avgifter när man gör som man alltid gjort tidigare...det är inte utveckling

D Dilato skrev:
Det finns ju många som inte förstår de mest basala saker, det hindrar ju inte att det kan finnas välutbildade människor som fixar viktiga saker.

"Kunskap är makt" är ju en sanning sedan gammalt,

"A fool and his money are soon separated" är en annan ..

Det borde inte vara viktigt att ha järnkoll på hur många watt man suger ur ledningen, det har det aldrig varit tidigare, men nu "straffas" man med extra avgifter när man gör som man alltid gjort tidigare...det är inte utveckling
Hej
Haken är att vi inte gör som vi alltid gjort tidigare
Det konstaterar vi när vi studerar hur vi använder kWh och kW

Vi agerar idag annorlunda än för drygt 20 år sedan
Den förändringen förväntas fortsätta åren framöver

Detta riskerar att öka kostnaderna för elnäten för oss elanvändare
Något som man inför effektavgifter för att begränsa

Redigerat:
P
D djac skrev:
Jag[återkommer till att det är ett fåtal som förstår dagens, helt linjära debiteringssystem, det undersöks löpande,
Vem undersöker löpande? Var finns dessa undersökningar att läsa?
D djac skrev:
gör man det mer komplext och ändrar oftare så kommer du tappa ännu fler. Många här missar att detta forumet och dessa trådarna är inte en representation av befolkningen.
Det kan nog vara en och annan som missar det, ja. Jag misstänker att det här forumet inte heller är representativt för Sveriges befolkning när det gäller vad energi och effekt är.

Icke desto mindre använder[*] en mycket, mycket stor del av befolkningen elektrisk energi. Om man vill använda den energin på ett smart sätt så lär man sig lämpligen åtminstone grunderna i energisystemet. Okunnighet lönar sig sällan.

[*] Egentligen "omvandlar". Energi är oförstörbar enligt termodynamikens första huvudsats.

P
D djac skrev:
Så är det redan idag, det är justeringar av förhållanden mellan fasta och rörliga delen vi pratar om.
Nej, VVS och sophämtning bekostas av dess användare. Det är inte gemensamma nyttigheter. Tydligen är dock den korrekt termen "kollektiv nyttighet". Jag ber om ursäkt för terminologiförvirringen. Nej, elnät är inte en kollektiv nyttighet "redan idag".

P
K karlmb skrev:
Det borde vi kunna låta marknaden ta hand om.
För elproduktion ja, det vore toppen om elproduktionsmarknaden avreglerades.
För eldistribution är det inte lika enkelt. Elnät är naturliga monopol.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag vet att du tror det men jag tycker att alla blir förlorare i ett mörkare och sämre land där man bitvis börjar montera ner infrastrukturen.
Vilken infrastruktur syftar du på? Har du några illustrativa exempel?

P
D djac skrev:
Du beskriver något som i huvudsak är bakom oss, en viss eftersläpning kommer alltid finnas men nu är ju hotet åtminstone tillfälligt borta och vi kan förvänta oss en fortsatt västeuropeisk standard på elförsörjningen.
Varför tror du att effektavgifter leder till sämre elförsörjning?

D
P pmd skrev:
Varför tror du att effektavgifter leder till sämre elförsörjning?
Effektavgiften gör att näten blir sämre, med det menar jag att nätens roll är att förbinda producent med konsument, dvs när de vill sälja och köpa, när elnäten tar på sig rollen att bromsa handeln vid olika tidpunkter så har de iklätt sig en roll och tar sig ett mandat som aldrig var tänkt, då får vi el som ruttnar i ladan, för att likna det vid vad som uppstått om svensk handel hade bestämt att vi inte får köpa så mycket färskpotatis och jordgubbar på sommaren.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Hur menar du att åtgärda spänningsvariationer på grund av effektvariationer inte kostar så mycket

Elnäten till villor är många gånger byggda med medvetenhet att spänningen sjunker vid ökande effektuttag tex vintertid

Genom spänningsreglering hanterar man detta om variationerna inte sker snabbt och ofta

Ett alternativ vore att bygga tätare med fler transformatorer placerade närmare nära husen likt hur man bygger industrinät, men det blir dyrt
Varför nämner du inte att det vanligaste är att byta till bättre kabel för de kunder som ligger längst bort från trafo?
Samt precis det du själv skrivit tidigare, ordna central dynamisk spänningsreglering.
Passar det inte riktigt med ditt narrativ eller vad?
Det senare löser gissningsvis 70% av alla dessa 500? problem i landet.
Småpengar.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tyvärr så är det ju så det ser ut. Förstår man inte kW så förstår man inte heller kWh. Och vice versa.
Vem här inne förstår inte den skillnaden?

• Gilla
KTMLarsen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vem undersöker löpande? Var finns dessa undersökningar att läsa?
Vi har väl en förhoppning om att EI gör det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.