81 564 läst ·
2 468 svar
82k läst
2,5k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Folk gör saker som de förnuftsmässigt vet kommer förkorta deras liv, utan att de för den sakens skull vill leva kortare, så att tro att elnätsägarnas väl och ve och bonusar ska trumfa undvikandet av egen död är lite väl naivt.K karlmb skrev:
När det inte finns transportkapacitet för färskpotatis och jordgubbar så att det räcker till för efterfrågan så går det inte heller att köpa så mycket färskpotatis och jordgubbar på sommaren.D djac skrev:Effektavgiften gör att näten blir sämre, med det menar jag att nätens roll är att förbinda producent med konsument, dvs när de vill sälja och köpa, när elnäten tar på sig rollen att bromsa handeln vid olika tidpunkter så har de iklätt sig en roll och tar sig ett mandat som aldrig var tänkt, då får vi el som ruttnar i ladan, för att likna det vid vad som uppstått om svensk handel hade bestämt att vi inte får köpa så mycket färskpotatis och jordgubbar på sommaren.
Om det värsta eller inte kan väl diskuteras rätt länge, men det visar att skribenten har fler problem än att skriva god svenska.D djac skrev:
När det börjar kosta dem pengar bryr de sig nog.K karlmb skrev:
Eller så kontaktar de Expressen, som "griper in" och skriver snyftartiklar med följd att politikerna så småningom inför ett "effektbidrag".
Man kan ju också dra paralleller till gränskablar.P pmd skrev:
Hur ser liberaler på att de vill det alltid ska finnas tillgänglig kapacitet not kontinenten för export/import, men att en del ser fördelar med att begränsa elhandel internt i landet?
Hej DilatoD Dilato skrev:
Så här har Regeringskansliet (13 mars 2026) meddelat på sin hemsida; ”Krav på införande av effektavgifter stoppas”
https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2026/03/krav-pa-inforande-av-effektavgifter-stoppas/
I ingressen står; ”Energimarknadsinspektionen har tidigare beslutat att alla elnätsföretag i Sverige ska införa en effektavgift. Modeller har dock ofta varit svåra för kunderna att förstå och agera utifrån. Därför stoppas nu kravet på införande genom att Energimarknadsinspektionen får i uppdrag att upphäva den föreskrift som reglerar effektavgifterna.”
Senare så kan vi läsa; ”Under den mellanperiod då föreskrifterna är upphävda och en ny reglering inte ännu är på plats, kommer det att vara upp till elnätsföretagen om de vill tillämpa effektavgifterna. Energimarknadsinspektionen kommer ha tillsynsansvar över hur effektavgifterna utformas under perioden. ”
I princip alla jag känner som bor i Göteborg tjänade rätt mycket pengar på effekttarifferna. Men inte särskilt många av dem har elbil och nästan alla hag diskuterat detta med har fjärrvärme.D Dilato skrev:
De vann mycket på att de kunde gå ned till max 6kW i snitt udner en timme som maxlast.
I andra elbolag så är förutsättningarna naturligtvis annorlunda.
Nu fattar jag varför du fått för dig att effekttariffer är populära...pacman42 skrev:
I princip alla jag känner som bor i Göteborg tjänade rätt mycket pengar på effekttarifferna. Men inte särskilt många av dem har elbil och nästan alla hag diskuterat detta med har fjärrvärme.
De vann mycket på att de kunde gå ned till max 6kW i snitt udner en timme som maxlast.
Fråga en liberal. Jag tvivlar på att det finns någon i den här tråden. Liberaler är en utrotningshotat art, tyvärr.K karlmb skrev:
Hejpacman42 skrev:
I princip alla jag känner som bor i Göteborg tjänade rätt mycket pengar på effekttarifferna. Men inte särskilt många av dem har elbil och nästan alla hag diskuterat detta med har fjärrvärme.
Jag bor i elprisområde ett där det kan vara dryg 30 grader kallt en vecka vintertid och har ett 60 år gammalt hus där jag värmer 310 m2 med bergvärme
Jag har inte elbil eller effektavgift ännu men verkar klara mig under 6 kW i timvärde
Redigerat: