85 922 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Jag håller inte med dig om att varje människa har sin egen rättviseuppfattning., Det är snarare så att de flesta människors uppfattning kring rättvisa faller inom några få kategorier.H hhallen skrev:
Min position är inte extrem på något sätt utan sammanfaller med t ex den rättvisesyn man använder inom anläggningslagens tillämpning eller lagen om allmänna vattentjänster. D v s det är den väletablerade och traditionella synen på skälighet och rättvisa vi har i Sverige.
Ja jag tycker också delvis den ekonomiska kostnaden ska fördelas efter möjlig långsiktig belastning. T ex får en ägare av ett hyreshus betala mer än en ägare av en småhusfastighet. Och som vi redan har diskuterat, de enstaka undantagen till kolonihus som har t ex 6A enfasabonnemang för enbart belysning betalar lämpligen mindre än de med vanliga trefasabonnemang.H hhallen skrev:Nog finns det goda skäl för att hävda att det är rättvist att fördela den ekonomiska bördan för elnätet åtminstone delvis utifrån i vilken grad olika konsumenter utnyttjar/belastar det. Om ett nät behöver uppgraderas för att en del av abonnentkollektivet t.ex. har skaffat elbil och därför skapar höga effekttoppar när de laddar sina fordon, är det då rättvist att kostnaden för detta ska bäras i samma utsträckning även av den andra delen av kollektivet, som ligger kvar på sin gamla konsumtionsprofil?
Edit: Man kan förstås tycka att de som inte har skaffat elbil ändå får nyttan av att kunna ha och ladda en elbil i framtiden. Men vid denna framtida tidpunkt kommer de ju i så fall också att få betala mer än tidigare. Jag finner detta fullt rimligt och rättvist.
Men om ett hushåll en dag har en elbil på besök så att den laddas på fastigheten borde inte innebära att abonnemangsavgiften ska ändras. Det är inte skäligt och rättvist i den vanliga meningen. Nyttan för fastigheten av abonnemanget har ju inte ändrats för att gästen med elbil kom på besök.
Spara den nu som jag lyckligtvis gjort::M Martin Lundmark skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-avskaffas-ar-ni-lyckliga.571896/post-6612358
I den rapporten framgår det ju att ”i vår sammanlagrade lastprofil för framtida år antar vi en del implicit användarflexibilitet från alla sektorer, exempelvis genom att elbilsladdningen flyttas”, med andra ord att deras antaganden om investeringsbehov bygger på att till exempel effektavgifter införs. Utan effektavgifter (eller alternativa incitament) blir alltså investeringsbehoven annorlunda, kanske drastiskt annorlunda.K karlmb skrev:
Det låter långsökt. Det är väl troligare att det handlar om att alla inte pluggar in 11 kW elbil kl 17. Och det lär ju bli betydligt ovanligare när alla kör spotpris.W Weimik skrev:I den rapporten framgår det ju att ”i vår sammanlagrade lastprofil för framtida år antar vi en del implicit användarflexibilitet från alla sektorer, exempelvis genom att elbilsladdningen flyttas”, med andra ord att deras antaganden om investeringsbehov bygger på att till exempel effektavgifter införs. Utan effektavgifter (eller alternativa incitament) blir alltså investeringsbehoven annorlunda, kanske drastiskt annorlunda.
Vilket låter långsökt? Att de räknar med att det ska finnas någon form av incitament som får folk att anpassa sina laddningsvanor?K karlmb skrev:
Hej karlmbK karlmb skrev:
Tack för länken!
Gav du verkligen länken tidigare i dina inlägg, jag tror du bara hänvisade till ”Ellevios rapport”?
Det gäller att de som följer dialogen här även vet vad vi talar om
Då upprepar jag ”Om du vill att jag skall titta på vad du menar då får du ge hänvisning till specifika frågeställningar med sidhänvisning”
Du kan börja med att kommentera det som citeras i inlägget.M Martin Lundmark skrev:Hej karlmb
Tack för länken!
Gav du verkligen länken tidigare i dina inlägg, jag tror du bara hänvisade till ”Ellevios rapport”?
Det gäller att de som följer dialogen här även vet vad vi talar om
Då upprepar jag ”Om du vill att jag skall titta på vad du menar då får du ge hänvisning till specifika frågeställningar med sidhänvisning”
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 866 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 866 inlägg
https://www.byggahus.se/forum/threads/krav-pa-effektavgift-for-el-avskaffas-ar-ni-lyckliga.571896/post-6623010M Martin Lundmark skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...-avskaffas-ar-ni-lyckliga.571896/post-6612358
Du fick inte med dig essensen angående elnätsinvesteringarna från den här (https://www.ellevio.se/globalassets/content/nyheter-pressrum/elnatsrapporten-2023.pdf) vi diskuterade på annan del av forumet? Det vill säga att investeringsbehovet till majoritet är drivet av utbyte av uttjänta komponenter de kommande åren.
Vilket sätter oss som land i en guldsits där vi kan anassa elnätet utefter framtidens krav och förutsättningar utan att behova byta ut komponenter i förtid (min värdering). Eller du väntar fortfarande på att jag ska sammanfatta den åt dig?
s. 26 "Sveriges befintliga, ålderstigna elnät kräver betydande investeringar, runt 945 miljarder kronor fram till 2045, inte bara för att upprätthålla den nuvarande servicenivån, utan framför allt för att möta den kraftigt ökande elanvändningen. En stor del av den investeringen – 587 miljarder - består av reinvesteringar som kommer behöva göras oavsett framtidsscenario, låg eller hög. Omfattningen av nyinvesteringarna beror på produktions- och konsumtionsscenario och beräknas till 302 och 358 miljarder kronor i scenario låg respektive hög för perioden fram till 2045, varav merparten inom transmissionsnätet."
s. 27 "En stor del av investeringen, 587 miljarder kronor fram till 2045, består av reinvesteringar som kommer krävas oavsett framtidsscenario. Reinvesteringskostnaderna domineras av lokalnätsinvesteringar."....
"En särskilt viktig insikt är att lejonparten av investeringarna i ny samt utbyggd elnätsinfrastruktur kommer att behöva göras åren 2026–2040, eftersom det är under denna period den tekniska livslängden på befintliga nät nås."
s. 28 "En stor del av lokalnäten antas vid reinvesteringar öka kapaciteten då denna kapacitetshöjning är kostnadseffektiv när komponenten i fråga ändå ska bytas ut. Lokalnätet beräknas ha ett reinvesteringsbehov på 424 miljarder oavsett scenario, samt ett nyinvesteringsbehov mellan 21 och 23 miljarder kronor fram till 2045, för låg- respektive högscenario."
I tillägg anges det att det ökade elbehovet främst är industridrivet.
Ovanstående är skrivet 2023. Läser man vidare i rapporten så framkommer det att av de 945 miljarderna så är cirkus 300 miljarder hänförligt transmissionsnätet och altså Svenska Kraftnäts huvudvärk, kvarstår 645 miljarder. Om vi gör en förenklad beräkning utan att ta hänsyn till inflation etc så får elnätsbolagen in 326 miljarder totalt 2024-2027 och investerar cirka 36,8%. Således fram till och med 2043 intäkter på 1630 miljarder med samma investeringstakt, investeringar på 600 miljarder. Det skall då betänkas att exempelvis Ellevio under 2024 omsatte 8 331 miljoner, elnätsinvesterade 4 238 (dvs 50%) och gjorde ett rörelseresultat på 2 509 miljoner. Motsvarande investeringsnivå för elnätetsbolagen samlat blir alltså 815 miljarder fram till 2043.
Innebär det att det inte finns möjliga problem med potentella effekttoppar, kraftiga svängningar, tekniska problem med införande av mikronät etc? Självklart gör det det, utan att blanda andra saker jag inte heller jag förstår som svängmassa. Men problemet med att låta effektavgifterna lösa det är att evidensen för deras effekt är svag (vilket påvisats tidigare). Men framförallt så är de i sin utformning inte garanterade att bibehålla sin effekt (Ellevios bekanta 3%) då det räcker med att folk helt enkelt bara skiter i vad det kostar en svinkall julaftonskväll för att sätta dem ur spel tillfälligt. Om vi nu utgår ifrån att dagens/framtidens effekttoppar och belastningsvariationer omöjligen kan beräknas på förhand och nätet dimensioneras därefter. Alternativ tolkning, den dimensioneringen blir för dyr. En teknisk lösning, vars utformning såklart kan diskuteras, medför betydligt bättre garantier. I synnerhet när det finns en utslagsgivande faktor och det är effekten på elbilsladddarna, det finns ingen enskild apparat mig veterligen just nu med potential att snart vara i var mans hem som enskilt kommer i närheten av 11kW. Men upplys mig gärna om jag missat någon rolig pryl. En intelligent styrning baserad på möjlighet och behov måste bli betydligt mer ekonomiskt både på kort och lång sikt.
Ofattbart...MultiMan skrev:
[länk]
[länk]
Du fick inte med dig essensen angående elnätsinvesteringarna från den här ([länk]) vi diskuterade på annan del av forumet? Det vill säga att investeringsbehovet till majoritet är drivet av utbyte av uttjänta komponenter de kommande åren.
Vilket sätter oss som land i en guldsits där vi kan anassa elnätet utefter framtidens krav och förutsättningar utan att behova byta ut komponenter i förtid (min värdering). Eller du väntar fortfarande på att jag ska sammanfatta den åt dig?
s. 26 "Sveriges befintliga, ålderstigna elnät kräver betydande investeringar, runt 945 miljarder kronor fram till 2045, inte bara för att upprätthålla den nuvarande servicenivån, utan framför allt för att möta den kraftigt ökande elanvändningen. En stor del av den investeringen – 587 miljarder - består av reinvesteringar som kommer behöva göras oavsett framtidsscenario, låg eller hög. Omfattningen av nyinvesteringarna beror på produktions- och konsumtionsscenario och beräknas till 302 och 358 miljarder kronor i scenario låg respektive hög för perioden fram till 2045, varav merparten inom transmissionsnätet."
s. 27 "En stor del av investeringen, 587 miljarder kronor fram till 2045, består av reinvesteringar som kommer krävas oavsett framtidsscenario. Reinvesteringskostnaderna domineras av lokalnätsinvesteringar."....
"En särskilt viktig insikt är att lejonparten av investeringarna i ny samt utbyggd elnätsinfrastruktur kommer att behöva göras åren 2026–2040, eftersom det är under denna period den tekniska livslängden på befintliga nät nås."
s. 28 "En stor del av lokalnäten antas vid reinvesteringar öka kapaciteten då denna kapacitetshöjning är kostnadseffektiv när komponenten i fråga ändå ska bytas ut. Lokalnätet beräknas ha ett reinvesteringsbehov på 424 miljarder oavsett scenario, samt ett nyinvesteringsbehov mellan 21 och 23 miljarder kronor fram till 2045, för låg- respektive högscenario."
I tillägg anges det att det ökade elbehovet främst är industridrivet.
Ovanstående är skrivet 2023. Läser man vidare i rapporten så framkommer det att av de 945 miljarderna så är cirkus 300 miljarder hänförligt transmissionsnätet och altså Svenska Kraftnäts huvudvärk, kvarstår 645 miljarder. Om vi gör en förenklad beräkning utan att ta hänsyn till inflation etc så får elnätsbolagen in 326 miljarder totalt 2024-2027 och investerar cirka 36,8%. Således fram till och med 2043 intäkter på 1630 miljarder med samma investeringstakt, investeringar på 600 miljarder. Det skall då betänkas att exempelvis Ellevio under 2024 omsatte 8 331 miljoner, elnätsinvesterade 4 238 (dvs 50%) och gjorde ett rörelseresultat på 2 509 miljoner. Motsvarande investeringsnivå för elnätetsbolagen samlat blir alltså 815 miljarder fram till 2043.
Innebär det att det inte finns möjliga problem med potentella effekttoppar, kraftiga svängningar, tekniska problem med införande av mikronät etc? Självklart gör det det, utan att blanda andra saker jag inte heller jag förstår som svängmassa. Men problemet med att låta effektavgifterna lösa det är att evidensen för deras effekt är svag (vilket påvisats tidigare). Men framförallt så är de i sin utformning inte garanterade att bibehålla sin effekt (Ellevios bekanta 3%) då det räcker med att folk helt enkelt bara skiter i vad det kostar en svinkall julaftonskväll för att sätta dem ur spel tillfälligt. Om vi nu utgår ifrån att dagens/framtidens effekttoppar och belastningsvariationer omöjligen kan beräknas på förhand och nätet dimensioneras därefter. Alternativ tolkning, den dimensioneringen blir för dyr. En teknisk lösning, vars utformning såklart kan diskuteras, medför betydligt bättre garantier. I synnerhet när det finns en utslagsgivande faktor och det är effekten på elbilsladddarna, det finns ingen enskild apparat mig veterligen just nu med potential att snart vara i var mans hem som enskilt kommer i närheten av 11kW. Men upplys mig gärna om jag missat någon rolig pryl. En intelligent styrning baserad på möjlighet och behov måste bli betydligt mer ekonomiskt både på kort och lång sikt.