K karlmb skrev:
Det är väl rimligt att det mesta betalas av fasta avgifter och överföringsavgift.
Då blir det ju en stark koppling till elanvändningen.
Varför till överföringsavgift? Jag har effekttoppar hemma under effekttarifftid som ligger på 3,5 kW. Jag belastar inte alls nätet hårt därför. Jag skulle kunna ha toppar på 16 kW, då hade det varit en helt annan fråga. Samtidigt gör jag av med mycket energi totalt sett i kWh. Så varför skall jag betala mycket för elnätet när jag är snäll med det?

Det är effekttoppar som kostar, inte en låg men jämnt belastning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nu bytte du fokus.
Vi pratar om landets elnät generellt här, inte skidanläggningar.
Samtidigt låtsas du inte om vad Ellevio kommit fram till, att det mesta som behöver uppgraderas är gamla installationer, således inte nyare skidanläggningar.
Hej
Jag bytte inte focus när jag talade om elnäten.

Vi har ca 150 elnätsbolag där Ellevio är en av dem. Det jag skriver om elnäten handlar inte specifikt om Ellevio

Det jag skriver baseras dessutom till stor del på tekniska aspekter och jag försöker undvika personligt "tyckande"

Målet med effektavgifterna handlar om att de framtida kostnadsökningarna skall hållas nere för att vi elanvändare på sikt vinner på detta.
Det kan dock ta ett antal år att genomföra förändringar

Vi har mängder av olika situationer i de olika elnätsbolagen.

Effektavgiften är framåtblickande och kan komma att påverka elanvändare olika nu och möjligen något annorlunda framöver när den anpassas för sitt mål, och jag försöker ta med den bredden för de som följer dialogen här.

Redigerat:
Fairlane
K karlmb skrev:
Du har inte elbil va?
Nej, jag trodde jag varit tydlig med att jag kör en hybrid, typen som man helst vill ladda direkt när man kommer hem.
K karlmb skrev:
Eller ens spotpris.
Korrekt, det trodde jag också jag varit tydlig med.
K karlmb skrev:
Klart du inte ser annat än problem med oss som har det.
En felaktig slutsats. Du kanske är problem med alla som inte har som du, men så fungerar inte jag.
K karlmb skrev:
Men kan upplysa dig om att det är ganska lätt att inse att det är fel att börja ladda direkt när man känner hem.
Det känns som att det är rätt meningslöst att diskutera med dig. Jag har ju själv skrivit att man inte ska ladda direkt när man kommer hem, många gånger. Om du inte läser vad folk skriver utan känner att du måste upplysa dem om saker de skrivit många gånger, så blir diskussionen inte intressant.
K karlmb skrev:
Vintertid blir det nattladdning för oss som har en lite modernare elbil som går att ladda tillräckligt mellan iaf 22 och 06 vilket brukar vara när spotpriserna är som lägst.
Men alla startar inte 22, en del väntar till 00 när det ofta är ännu lite mindre dyrt vilket gör att lasten redan där sprids ut än vad som antyds i alla domedagsprofetior.
Men så kommer effekttariffernq och krånglar till allt.
Effektavgiften passer ju perfekt med mönstret ovan
K karlmb skrev:
Nu måste man också tänka på att inte köra vvb eller nåt annat samtidigt.
Det beror helt på vilken modell elnätsbolaget valt.
De flesta har ingen effektavgift under de tider du angett ovan, så ingen krångel alls.
K karlmb skrev:
Så då faller det lätt och om man ändå får 3 toppar så lan man ju lika gärna köra på resten av månaden utan att bry sig om annat än elpriset iaf.
Tre toppar får man såklart alltid, eller fem, eller 20, om man använder någon el överhuvudtaget under den period effektavgiften räknas.

Ja, man kan köra på resten av månaden, så länge man inte skapar en högre topp än någon av de som räknas (kan vara 1, kan vara 3, kan vara 5, kan vara ...) men gemene man sitter nog inte och tittar på det så detaljerat "Hmm, nu kan jag köra så mycket jag vill utan att betala med så länge jag håller mig under X kW, så jag slår nog på en sak till som drar lite".

Det känns som du låst fast vid en implementation av effektavgifter, troligen Ellevios, och drar en generell slutsats om att alla effektavgiftsmodeller fungerar som deras, och alla när också för övrigt.
K karlmb skrev:
Så effektavgifter är inte lösningen iaf.
Nej, givetvis inte, det är det nog ingen som tror heller, men det kan vara en pusselbit av flera.

Igår läste jag igenom tråden om tjänstemannaansvar och såg samma mönster där som här och i andra trådar. Du drar slutsatser utan att känna till förutsättningarna (i den tråden drog din slutsatsen om vem som var mest kompetent i rummet utan att veta vilka som var i rummet) och påstår därefter folk som ifrågasätter slutsatserna har åsikter de inte uttryckt. Jag har ledsnat helt på att läsa vad du skriver så du hamnar på min ignore-lista nu, så förvänta dig inga svar. Det innebär förstås att jag missar vettiga inlägg från dig, men det är det värt, för vad jag läst hittills så är de i klar minoritet.
Nu kan du fritt påstå att jag har åsikter som jag inte har, utan att bli emottsagd.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Varför till överföringsavgift? Jag har effekttoppar hemma under effekttarifftid som ligger på 3,5 kW. Jag belastar inte alls nätet hårt därför. Jag skulle kunna ha toppar på 16 kW, då hade det varit en helt annan fråga. Samtidigt gör jag av med mycket energi totalt sett i kWh. Så varför skall jag betala mycket för elnätet när jag är snäll med det?

Det är effekttoppar som kostar, inte en låg men jämnt belastning.
För att du har nyttan av att vara anslutet till det. I princip alla hushåll har samma nytta av anslutningen och taxan bör reflektera den liknande nyttan. Utifrån ett skälighetsperspektiv.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
För att du har nyttan av att vara anslutet till det. I princip alla hushåll har samma nytta av anslutningen och taxan bör reflektera den liknande nyttan. Utifrån ett skälighetsperspektiv.
Jag betalar redan mer för nätet än mina grannar. Volymen el (kWh) har liten påverkan på nätets dimensionering. Effekttopparna däremot...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Jag betalar redan mer för nätet än mina grannar. Volymen el (kWh) har liten påverkan på nätets dimensionering. Effekttopparna däremot...
Det är inget argument mot det jag säger. Din fastighet har samma nytta oavsett vilka effekttoppar du har för stunden. Vi kan inte bygga om elnäten omedelbart för att en fastighet byter ägare eller elkonsumtionsmönster. Nätet ska stå i hundratals år. Det är en fråga om rättvisa/skälighet.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Det är inget argument emot. Din fastighet har samma nytta oavsett vilka effekttoppar du har för stunden. Vi kan inte bygga om elnäten omedelbart för att en fastighet byter ägare eller elkonsumtionsmönster. Nätet ska stå i hundratals år.
Vilket är orsaken till att man skall ha liknande villkor för alla så att det är gruppbeteendet som styr.

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket är orsaken till att man skall ha liknande villkor för alla så att det är gruppbeteendet som styr.
Nu bytte du från skälighet/rättvisa till styrmedel. Det är en annan fråga.

Ja man kan göra uttaxeringen mindre skälig/rättvis för att det behövs som tillfälligt styrmedel. Men det är s a s ett avsteg från huvudprincipen att generellt har alla hushåll har samma nytta av nätet över tid.

Men i grund och botten ska du betala lika mycket som alla andra och inte vara en freerider.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nu bytte du från skälighet/rättvisa till styrmedel. Det är en annan fråga.

Ja man kan göra uttaxeringen mindre skälig/rättvis för att det behövs som tillfälligt styrmedel. Men det är s a s ett avsteg från huvudprincipen att generellt har alla hushåll har samma nytta av nätet över tid.

Men i grund och botten ska du betala lika mycket som alla andra och inte vara en freerider.
Så du vill inte ha olika avgifter för säkringsstorleken heller? Det är ju samma princip där?

Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Så du vill inte ha olika avgifter för säkringsstorleken heller? Det är ju samma princip där?
Nej, det är heller inte skäligt och rättvist. Det var nog det mer förr, när huvudsäkringarna reflekterade långsiktigt behov av nätet för fastigheten. Men den tekniska utvecklingen har ju gjort att det knappast är någon skillnad långsiktigt i nyttan mellan t ex 16A , 20A eller 25A trefas huvudsäkringar.

Men det är klart om man jämför en ansluten småhusfastighet med en fastighet med flerbostadshus stämmer ju detta fortfarande och är skäligt och rättvist.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Vi har ca 150 elnätsbolag där Ellevio är en av dem. Det jag skriver om elnäten handlar inte specifikt om Ellevio
Visst. Men Ellevio är stora tillsammans med Vattenfall elnät. De har båda kommit fram till samma sak.
Och inte är det väl en lösning i en stugby i fjällen att inte bygga ut så iaf 11kW laddning kan bli möjligt där?

K karlmb skrev:
Visst. Men Ellevio är stora tillsammans med Vattenfall elnät. De har båda kommit fram till samma sak.
Och inte är det väl en lösning i en stugby i fjällen att inte bygga ut så iaf 11kW laddning kan bli möjligt där?
Hej
Som jag skrev så talar jag här gällande effektavgiften och elnät främst om teknik och de kostnader som är kopplade till detta

Om vi kunde strunta i kostnader så kan man tex bygga kraftiga snabbladdare vid varje fjällstuga som bara används korta stunder säsongsvis

Men elnäten som kan föra stora effekter kort tid kostar idag i stort sett lika mycket som att bygga elnät som kan föra över stora effekter kontinuerligt

Det är vi som använder elnäten som bekostar elnäten och ett litet elnät som har mycket av ”säsongskunder” med hög effektuttag kostar mer att bygga och att använda

Jag tackar naturligtvis inte ja till allt som marknadsförs gällande elkraftförsörjningen

Om Ellevio eller Vattenfall till mig skulle marknadsföra att sätta solceller på hustaket och bli elleverantör så skulle jag av tekniska skäl protestera
Elnätet till huset är bara avsett för en effektriktning

Samma sak när villaägareföreningen marknadsförde att värmesystemet i ett hus vid byte från direktel till värmepump bara behövde klara 80- 90 % av effektbehovet då tog jag kontakt med dem och protesterade ett antal gånger.
Jag vägrade dessutom att bli medlem då jag köpte huset trots upprepade värvningfösök

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ellevio skall sluta med effektavgifter från 1 juni tror jag det var.Förut kostade överföringen av el 30öre kwh vi får väl se hur mycket dom kommer att höja den här gången

Fairlane Fairlane skrev:
Korrekt, det trodde jag också jag varit tydlig med.
Du visar mkt liten förståelse för oss som har det.
Fairlane Fairlane skrev:
Det känns som att det är rätt meningslöst att diskutera med dig. Jag har ju själv skrivit att man inte ska ladda direkt när man kommer hem, många gånger. Om du inte läser vad folk skriver utan känner att du måste upplysa dem om saker de skrivit många gånger, så blir diskussionen inte intressant.
Jag kanske missat din analys och kommenterar till Ellevios rapport?
Så länge du undviker att bemöta argumenten kring den så kan man inte ta dig på allvar.

Fairlane Fairlane skrev:
Effektavgiften passer ju perfekt med mönstret ovan
Bara om den inte gäller när jag laddar...
Skulle det vara nattetid så fungerar det inte.
Dessutom kan man ju tänka sig att flytta viss annan last till dagtid de ggr priset är förmånligt. Och då smetar jag ju ut bättre...så vad är nyttan då med EA?

Nej, det är heller inte skäligt och rättvist. Det var nog det mer förr, när huvudsäkringarna reflekterade långsiktigt behov av nätet för fastigheten. Men den tekniska utvecklingen har ju gjort att det knappast är någon skillnad långsiktigt i nyttan mellan t ex 16A , 20A eller 25A trefas huvudsäkringar.

Men det är klart om man jämför en ansluten småhusfastighet med en fastighet med flerbostadshus stämmer ju detta fortfarande och är skäligt och rättvist.
Ok, då förstår jag din position - även om jag inte håller med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.