85 942 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
När du säger att inte alla följer spotpris, hur löser det problemet? Idag är det 15-20% som har kvartspriser. Detta växer säkerligen uppåt 50% på sikt.K karlmb skrev:
Men om den högsta förbrukningen sker på en kall julafton eller kall nyårsafton och värmen/varmvattnet inte hålls borta från topparna då, vad hjälper det? Vid just det tillfället blir det inte dyrt ändå.
Syftet med effekttariffen är att hålla borta enstaka toppar, inte att smeta ut effekten alla andra dagar...
Toppen på julafton...hur tänker du att effekttarifferna löser det mer än spotpriserna?pacman42 skrev:
När du säger att inte alla följer spotpris, hur löser det problemet? Idag är det 15-20% som har kvartspriser. Detta växer säkerligen uppåt 50% på sikt.
Men om den högsta förbrukningen sker på en kall julafton eller kall nyårsafton och värmen/varmvattnet inte hålls borta från topparna då, vad hjälper det? Vid just det tillfället blir det inte dyrt ändå.
Syftet med effekttariffen är att hålla borta enstaka toppar, inte att smeta ut effekten alla andra dagar...
Du utgår från att "alla" (eller i alla fall väldigt många) kommer att ha spotpris. Vad bygger du det antagandet på?K karlmb skrev:
Jag tror att många även framöver kommer att vilja ha fast pris för att säkra sig mot perioder med skyhöga elpriser. Även om rörligt pris kan vara bättre på årsbasis, så finns det människor som får cash flow-problem om elräkningen sticker iväg en enskild månad.
Jag tror också att många (som jag själv) föredrar rörligt månadsmedelpris, för vi ser inte tillräckligt stor vinstpotential i spotpris för att ta den ansträngning det innebär att skaffa den utrustning som behövs, och göra de förändringar i rutiner som krävs för att utnyttja spotpriser.
Kanske blir vanligare med ökande kunskaper, än idag framöver?H hhallen skrev:
Samma argument kan ju användas mot effektavgifter fö.
Så du menar att hhallen bara behöver öka sin kunskaper så kommer även han att ha kvartspris snart?K karlmb skrev:
Samma argument skulle kunna användas mot frivilliga effektavgifter, det har du rätt i.
Hurdå ökande kunskaper? Jag har de kunskaper som krävs, jag ser bara inte tillräcklig vinst i att göra den ansträngning som krävs.K karlmb skrev:
Och apropå ditt senare inlägg, så har jag redan elbil. Laddhybrid, i alla fall. Men jag kör inte så mycket att jag ser någon stor vinst i att gå över till kvartspris på el. Om jag hade en ren elbil och körde minst tre gånger så mycket som jag gör nu, så kanske det hade varit tillräckligt mycket att tjäna på det.
Vad gäller effektavgiften är det ju bara att göra en enkel konfigurering via laddboxens app, som hindrar den från att ladda under tider då effekttariff gäller. Set it and forget it.
Självklart. Om du skiter I elpriset.H hhallen skrev:
Men då är du ju inget problem nu för nätet, din hybrid drar inga 11 kW gissar jag och det är väl också därför du inte tycker effektavgiften kan bli betungande.
Den dag du vill köra mer och skaffar en elbil gissar jag att dina prioriteringar blir annorlunda.