K karlmb skrev:
Självklart. Om du skiter I elpriset.
Men då är du ju inget problem nu för nätet, din hybrid drar inga 11 kW gissar jag och det är väl också därför du inte tycker effektavgiften kan bli betungande.
Den dag du vill köra mer och skaffar en elbil gissar jag att dina prioriteringar blir annorlunda.
Inga elbilar laddar ned 11 kW om man inte ställer in det. Det går lika bra att ställa in 3,4 kW!

pacman42 pacman42 skrev:
Inga elbilar laddar ned 11 kW om man inte ställer in det. Det går lika bra att ställa in 3,4 kW!
Det vet vi väl. Men nu pratar vi ju om de som "belastar nätet mkt". De vill ladda snabbt, kanske stressade och behöver bilen. Eller kör på månadsspot och skiter i kostnader.

K karlmb skrev:
Det vet vi väl. Men nu pratar vi ju om de som "belastar nätet mkt". De vill ladda snabbt, kanske stressade och behöver bilen. Eller kör på månadsspot och skiter i kostnader.
Nej, det gör man inte. Man laddar ned 11 kW för att det inte finns incitament nog att göra något annat. Bekvämlighet låter man kosta lite pengar. Kostar det mycket pengar, då agerar man.

K karlmb skrev:
Självklart. Om du skiter I elpriset.
Men då är du ju inget problem nu för nätet, din hybrid drar inga 11 kW gissar jag och det är väl också därför du inte tycker effektavgiften kan bli betungande.
Den dag du vill köra mer och skaffar en elbil gissar jag att dina prioriteringar blir annorlunda.
Den laddar med 11 kW. Det är optimalt med avseende på batteriets livslängd såväl som laddförluster.

Naturligtvis är det möjligt att mitt beteende skulle ändras om förutsättningarna vore annorlunda. Men effektavgiften skulle ändå inte bli betungande, för det är skit samma om bilen laddar under 1 timme eller 6 timmar, så länge det sker under tid då effekttariff inte gäller. Och i mitt område har det varit så att mellan kl 21 och kl 06 tas ingen effektavgift ut.

Hela poängen med effektavgiften är ju att styra konsumenternas förbrukning tidsmässigt. Tidigare har jag uppfattat din argumentation som att den går ut på att detta inte fungerar, men nu tycks du mena det motsatta?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Den laddar med 11 kW. Det är optimalt med avseende på batteriets livslängd såväl som laddförluster.

Naturligtvis är det möjligt att mitt beteende skulle ändras om förutsättningarna vore annorlunda. Men effektavgiften skulle ändå inte bli betungande, för det är skit samma om bilen laddar under 1 timme eller 6 timmar, så länge det sker under tid då effekttariff inte gäller. Och i mitt område har det varit så att mellan kl 21 och kl 06 tas ingen effektavgift ut.

Hela poängen med effektavgiften är ju att styra konsumenternas förbrukning tidsmässigt. Tidigare har jag uppfattat din argumentation som att den går ut på att detta inte fungerar, men nu tycks du mena det motsatta?
Haha. Ja den enda komponenten som fungerar på dig iaf är tidstariff delen. Den är bra för den konfliktar sällan med spotpriset.
Det jag skrivit är att en tidstariff är rimlig och fungerar. Och det är ju då ngt som passar dig bra. Effektkomponenten är däremot helt kontraproduktiv.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det gör man inte. Man laddar ned 11 kW för att det inte finns incitament nog att göra något annat. Bekvämlighet låter man kosta lite pengar. Kostar det mycket pengar, då agerar man.
Det är ju ren spekulation från din sida. Kör man 11kW och saknar kompetens för olika smarta åtgärder så lär man säkra upp från 16 till 25 A på en gång. Och det kostar ju en slant som många säkert drar sig för.
Precis som ni som hade effekttariff...om de är förhärdade och lata, då tycker de nya systemet utan effektmax är bra, det ser ju ut att bli billigare att hålla på som förut med 11 kW. Iaf fasta avgiften.
Alltså kontraproduktivt för den gruppen, också.

MultiMan MultiMan skrev:
[länk]

[länk]

Du fick inte med dig essensen angående elnätsinvesteringarna från den här ([länk]) vi diskuterade på annan del av forumet? Det vill säga att investeringsbehovet till majoritet är drivet av utbyte av uttjänta komponenter de kommande åren.

Vilket sätter oss som land i en guldsits där vi kan anassa elnätet utefter framtidens krav och förutsättningar utan att behova byta ut komponenter i förtid (min värdering). Eller du väntar fortfarande på att jag ska sammanfatta den åt dig?

s. 26 "Sveriges befintliga, ålderstigna elnät kräver betydande investeringar, runt 945 miljarder kronor fram till 2045, inte bara för att upprätthålla den nuvarande servicenivån, utan framför allt för att möta den kraftigt ökande elanvändningen. En stor del av den investeringen – 587 miljarder - består av reinvesteringar som kommer behöva göras oavsett framtidsscenario, låg eller hög. Omfattningen av nyinvesteringarna beror på produktions- och konsumtionsscenario och beräknas till 302 och 358 miljarder kronor i scenario låg respektive hög för perioden fram till 2045, varav merparten inom transmissionsnätet."

s. 27 "En stor del av investeringen, 587 miljarder kronor fram till 2045, består av reinvesteringar som kommer krävas oavsett framtidsscenario. Reinvesteringskostnaderna domineras av lokalnätsinvesteringar."....
"En särskilt viktig insikt är att lejonparten av investeringarna i ny samt utbyggd elnätsinfrastruktur kommer att behöva göras åren 2026–2040, eftersom det är under denna period den tekniska livslängden på befintliga nät nås."

s. 28 "En stor del av lokalnäten antas vid reinvesteringar öka kapaciteten då denna kapacitetshöjning är kostnadseffektiv när komponenten i fråga ändå ska bytas ut. Lokalnätet beräknas ha ett reinvesteringsbehov på 424 miljarder oavsett scenario, samt ett nyinvesteringsbehov mellan 21 och 23 miljarder kronor fram till 2045, för låg- respektive högscenario."
I tillägg anges det att det ökade elbehovet främst är industridrivet.

Ovanstående är skrivet 2023. Läser man vidare i rapporten så framkommer det att av de 945 miljarderna så är cirkus 300 miljarder hänförligt transmissionsnätet och altså Svenska Kraftnäts huvudvärk, kvarstår 645 miljarder. Om vi gör en förenklad beräkning utan att ta hänsyn till inflation etc så får elnätsbolagen in 326 miljarder totalt 2024-2027 och investerar cirka 36,8%. Således fram till och med 2043 intäkter på 1630 miljarder med samma investeringstakt, investeringar på 600 miljarder. Det skall då betänkas att exempelvis Ellevio under 2024 omsatte 8 331 miljoner, elnätsinvesterade 4 238 (dvs 50%) och gjorde ett rörelseresultat på 2 509 miljoner. Motsvarande investeringsnivå för elnätetsbolagen samlat blir alltså 815 miljarder fram till 2043.

Innebär det att det inte finns möjliga problem med potentella effekttoppar, kraftiga svängningar, tekniska problem med införande av mikronät etc? Självklart gör det det, utan att blanda andra saker jag inte heller jag förstår som svängmassa. Men problemet med att låta effektavgifterna lösa det är att evidensen för deras effekt är svag (vilket påvisats tidigare). Men framförallt så är de i sin utformning inte garanterade att bibehålla sin effekt (Ellevios bekanta 3%) då det räcker med att folk helt enkelt bara skiter i vad det kostar en svinkall julaftonskväll för att sätta dem ur spel tillfälligt. Om vi nu utgår ifrån att dagens/framtidens effekttoppar och belastningsvariationer omöjligen kan beräknas på förhand och nätet dimensioneras därefter. Alternativ tolkning, den dimensioneringen blir för dyr. En teknisk lösning, vars utformning såklart kan diskuteras, medför betydligt bättre garantier. I synnerhet när det finns en utslagsgivande faktor och det är effekten på elbilsladddarna, det finns ingen enskild apparat mig veterligen just nu med potential att snart vara i var mans hem som enskilt kommer i närheten av 11kW. Men upplys mig gärna om jag missat någon rolig pryl. En intelligent styrning baserad på möjlighet och behov måste bli betydligt mer ekonomiskt både på kort och lång sikt.
Hej MultiMan och karlmb

Tack för inlägget #2 171 då förstår jag bättre,

Jag efterfrågade ”Ellevio:s rapport” men det verkar vara ett inlägg om rapporten som ni diskuterar.

Tråden vi skriver på heter ”Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?” och jag efterfrågar nu vad jag skall ha synpunkter på, som gäller trådens ämne?

Jag har nu läst igenom inlägget #2 171 utan att hitta specifikt att det handlar om lokalnäten till villorna och effektavgiften där.

Som jag skrivit förut, så pågår kontinuerligt utbyte av trasiga enheter och slitagedelar i dessa redan byggda distributionsnät till villorna, bland annat komponenter lindningskopplare, frånskiljare, brytare etc.

K karlmb skrev:
Kör man 11kW och saknar kompetens för olika smarta åtgärder så lär man säkra upp från 16 till 25 A på en gång. Och det kostar ju en slant som många säkert drar sig för.
Nu yrar du igen. Jag har 16A huvudsäkring, och det är inga som helst problem att ladda med 11 kW. Jag har en baslast som består av en inverterstyrd BVP, och jag lagar mat, diskar och tvättar utan att behöva bekymra mig för huvudsäkringarna.

Varför i himlens namn skulle man behöva säkra upp för en laddbox som har 11 kW som maxeffekt?

Edit: Min laddbox har i och för sig någon form av lastbalansering, så jag antar att den kan dra ner laddeffekten om det behövs.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej MultiMan och karlmb

Tack för inlägget #2 171 då förstår jag bättre,

Jag efterfrågade ”Ellevio:s rapport” men det verkar vara ett inlägg om rapporten som ni diskuterar.

Tråden vi skriver på heter ”Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?” och jag efterfrågar nu vad jag skall ha synpunkter på, som gäller trådens ämne?

Jag har nu läst igenom inlägget #2 171 utan att hitta specifikt att det handlar om lokalnäten till villorna och effektavgiften där.

Som jag skrivit förut, så pågår kontinuerligt utbyte av trasiga enheter och slitagedelar i dessa redan byggda distributionsnät till villorna, bland annat komponenter lindningskopplare, frånskiljare, brytare etc.
Detta handöar väl om villor?:
S Sigge McKvack skrev:
s. 27 "En stor del av investeringen, 587 miljarder kronor fram till 2045, består av reinvesteringar som kommer krävas oavsett framtidsscenario. Reinvesteringskostnaderna domineras av lokalnätsinvesteringar."....
"En särskilt viktig insikt är att lejonparten av investeringarna i ny samt utbyggd elnätsinfrastruktur kommer att behöva göras åren 2026–2040, eftersom det är under denna period den tekniska livslängden på befintliga nät nås."

s. 28 "En stor del av lokalnäten antas vid reinvesteringar öka kapaciteten då denna kapacitetshöjning är kostnadseffektiv när komponenten i fråga ändå ska bytas ut. Lokalnätet beräknas ha ett reinvesteringsbehov på 424 miljarder oavsett scenario, samt ett nyinvesteringsbehov mellan 21 och 23 miljarder kronor fram till 2045, för låg- respektive högscenario."
I tillägg anges det att det ökade elbehovet främst är industridrivet.

H hhallen skrev:
Nu yrar du igen. Jag har 16A huvudsäkring, och det är inga som helst problem att ladda med 11 kW. Jag har en baslast som består av en inverterstyrd BVP, och jag lagar mat, diskar och tvättar utan att behöva bekymra mig för huvudsäkringarna.

Varför i himlens namn skulle man behöva säkra upp för en laddbox som har 11 kW som maxeffekt?

Edit: Min laddbox har i och för sig någon form av lastbalansering, så jag antar att den kan dra ner laddeffekten om det behövs.
Ja, drar du ner effekten från 11 kW så är det klart att du kan ladda på 11 kW, men då gör du ju inte det hela tiden som du skrev. Vill man kunna ladda 1 kW så har man ingen marginal kvar på 16A, det är väl rätt självklart?

K karlmb skrev:
Kör man 11kW och saknar kompetens för olika smarta åtgärder så lär man säkra upp från 16 till 25 A på en gång.
16A diazedsäkring kan belastas med 20A under minst 2 timmar utan att lösa ut, om jag minns rätt.
16A diazedsäkring kan belastas med ca 23A i en timme innan den löser ut.

K karlmb skrev:
Detta handöar väl om villor?:
Hej
Vad önskar du hitta om villor, dess elnät och effektavgiften i matrialet?

Utan ytterligare detaljerad information så vet man inte vad det gäller och hur stor andel som gäller villor

Jag är kopplad till ett elnät som är ca 60 år gammalt och det repareras sällan men i förekommande fall

Elenergin genom lokaltransformatorn och dess elnät har minskat över åren men med timpriser och styrning därefter samt elbilsladdning så kommer effekten att variera mer

Just här byggdes elnätet för elvärme som skulle klara minus 34 grader och tätt mellan husen men så är det inre överallt.

I sluter på andra stycket står;"I tillägg anges det att det ökade elbehovet främst är industridrivet."

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
16A diazedsäkring kan belastas med 20A under minst 2 timmar utan att lösa ut, om jag minns rätt.
16A diazedsäkring kan belastas med ca 23A i en timme innan den löser ut.
Det funkar inte hos mig. Men visst, 20 minuter går nog bra.

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vad önskar du hitta om villor, dess elnät och effektavgiften i matrialet?

Utan ytterligare detaljerad information så vet man inte vad det gäller och hur stor andel som gäller villor

Jag är kopplad till ett elnät som är ca 60 år gammalt och det repareras sällan men i förekommande fall

Elenergin genom lokaltransformatorn och dess elnät har minskat över åren men med timpriser och styrning därefter samt elbilsladdning så kommer effekten att variera mer

Just här byggdes elnätet för elvärme som skulle klara minus 34 grader och tätt mellan husen men så är det inre överallt.

I sluter på andra stycket står;"I tillägg anges det att det ökade elbehovet främst är industridrivet."
Det som ska hittas är ju hittat. i citatet framgår att det främst är saker som ändå behöver bytas ut så de tillkommande kostnaderna för annat än industrier är små.

K karlmb skrev:
Det som ska hittas är ju hittat. i citatet framgår att det främst är saker som ändå behöver bytas ut så de tillkommande kostnaderna för annat än industrier är små.
Hej
Att slitna och trasiga delar byts ut det sker redan
Vad menar du med tillkommande kostnader?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.