D
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Att bygga om redan byggda elnät innebärande höjda elnätskostnader att betala till ditt elnätsbolag slår hårdare mot de som har sämre ekonomiska medel.

Det ger rimligen inte heller en möjlighet för dem att på sikt hålla nere ökade elnätskostnader genom ändrat beteende eller påverka val vid framtida byte av uppvärmning eller vitvaror

Det verkar hela tiden som vi inte ser helhetsbilden Att frågeställningen har två sidor och att målet är att framåtblickande hålla nere kostnadsökningarna för elanvändare
Vi har nog bara väldigt olika uppfattningar om vad som är ett gott samhälle framöver. Jag tycker ju också generellt annorlunda än du i ekonomiska frågor, anser att du har väldigt fel och gör kopplingar som verkligen inte finns. Detta beror nog på att jag har mer erfarenhet inom det området.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Ja, jag hoppas ju på ändring i den frågan, att fossil inte längre ständigt ska stödjas och prioriteras, räknar med en ganska snar ändring.
Det önskar jag också
D djac skrev:
Effektavgifterna var väl i första hand tänkta för att låsa in befolkningen i ett fossilberoende.
Jag försöker undvika att ha en massa konspirationsteorier, men jag ser snarare att effektavgifterna skulle underlätta elektrifiering då man med lite smart planering kan köra ännu billigare (beroende på utformning såklart). Om man dock envisas med att ladda med full effekt under perioder när effektavgiften är aktiv blir det såklart fel. Där får man lära sig att man kanske kan vänta några timmar med att fylla på batteriet så man tar sig 3-4 ggr normal dygnssträcka ...

• Älska
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det handlar inte främst om att nätet är för klent att hantera själva effektflödet

Utan det handlar snarare om att den förändrade elanvändningen med t.ex. timpriser och styrning därefter värmepumpar med elspets elbilsladdning, solceller etc orsakar ökade spänningsvariationer när effekten varierar

Elnäten och dess spänningsreglering byggdes för att klara tidigare långsammare effektvariationer och effektavgiften införs för att hålla nere framtida kostnadsökningar i de redan byggda elnäten
Det ändrar ju inget i slutsatsen att det är de äldsta delar som behöver förstärkas, eller hur?

K karlmb skrev:
Det ändrar ju inget i slutsatsen att det är de äldsta delar som behöver förstärkas, eller hur?
Hej
Vad menar du med behovet av förstärkning?
Menar du kapacitet att leverera ström? Eller vad?

Vid kortslutning får inte strömmen bli större än att de ingående komponenterna klarar av att hantera den
För villor brukar det handla om 6-8 kA i kortslutningshållfasthet

När man byggde upp distributionsnäten varierade storleken och längden på näten bland annat beroende på hur tätt bebyggelsen var.

Man kalkylerade med att näten hade spänningsfall då man distribuerade 400 V huvudspänning och näten inte såg ut som täta industrinät.

Distributionsnätet till huset där jag bor är ca 60 år gammalt och det är ca 5 kA kortslutningsström vid elmätaren. Jag bedömer inte att det behöver förstärkas.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Vad menar du med behovet av förstärkning?
Menar du kapacitet att leverera ström? Eller vad?
Jag menar alla de åtgärder som du och elnätsbolsgen säger (tidigare sa) kommer bli nödvändiga som följd av den ändrade användningen.
Det är väl det effektavgifterna påstås vara tänkta att motverka?

K karlmb skrev:
Jag menar alla de åtgärder som du och elnätsbolsgen säger (tidigare sa) kommer bli nödvändiga som följd av den ändrade användningen.
Det är väl det effektavgifterna påstås vara tänkta att motverka?
Hej
Hur kopplar det specifikt till de äldsta anläggningarna?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Hur kopplar det specifikt till de äldsta anläggningarna?
De är ju dimensionerade för länge sedan, innan både förtätningar, oljekriser och direktverkande värme. Rimligen är de allra mest kritiska när nya komponenter som bakström och ny stor effekt tidvis används agreggerat under en trafo eller i ett regionnät.
Eller?

D
Fairlane Fairlane skrev:
Det önskar jag också

Jag försöker undvika att ha en massa konspirationsteorier, men jag ser snarare att effektavgifterna skulle underlätta elektrifiering då man med lite smart planering kan köra ännu billigare (beroende på utformning såklart). Om man dock envisas med att ladda med full effekt under perioder när effektavgiften är aktiv blir det såklart fel. Där får man lära sig att man kanske kan vänta några timmar med att fylla på batteriet så man tar sig 3-4 ggr normal dygnssträcka ...
Att göra det svårare och kräva mer planering ligger väl i linje med att man vill bromsa en utveckling och att genom skattesänkningar försöka kompensera för prisökningar är att stimulera. Kaffe har minst dubblats i pris men ser du någon stimulans här..?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Att göra det svårare och kräva mer planering ligger väl i linje med att man vill bromsa en utveckling och att genom skattesänkningar försöka kompensera för prisökningar är att stimulera.
Du har väl haft elbil rätt länge? Är det verkligen så himla knepigt? Har du fortfarande sådan räckviddsångest att du måste ladda med max effekt så fort du kommer hem från en resa på 5 mil?

Det är inte särskilt svårt att ställa in ett tidsintervall där bilen kan laddas? De får givetvis knepigt då att matcha ett lågt elpris mitt på dagen, men så knepigt utöver det är det inte.

Nuvarande regering har mycket riktigt motarbetat elbilar, och gynnat fossilbilar. Det är inte nuvarande regering som har beslutat om att införa effektavgifter, tvärtom står ju Ebba och föreslår att den ska tas bort. Rent logiskt så borde ju effektavgiften vara bra för elbilar om nuvarande regering vill ha bort den, eller?
D djac skrev:
Kaffe har minst dubblats i pris men ser du någon stimulans här..?
Va?

K karlmb skrev:
De är ju dimensionerade för länge sedan, innan både förtätningar, oljekriser och direktverkande värme. Rimligen är de allra mest kritiska när nya komponenter som bakström och ny stor effekt tidvis används agreggerat under en trafo eller i ett regionnät.
Eller?
Hej karlmb

Elnäten byggs utifrån att elanvändare vill ansluta till exempel villor för säsongboende (tex en skidanläggning)

Elnäten behöver inte vara gamla, för att ändrade beteenden, som elbilsladdning kan bli bekymmer

”Stugladdning av elbil kan knäcka elnätet”
Att ladda elbilen vid sommarstugan kan verka oskyldigt. Men det kan bli en katastrof. I värsta fall kan det knäcka hela områdets elnät.
I takt med att elbilen blivit vanlig även vid fritidshuset förändras trycket på nätet. Där man förr bara drog igång kaffebryggaren och kylen – där kopplas nu bilen in i uttaget. Det innebär i vissa områden ett nytt och oväntat tryck på det lokala elnätet. Särskilt under sommar- och semestertider.
https://carup.se/stugladdning-av-elbil-kan-knacka-elnatet/#google_vignette

”Straffavgift på 2200 kr – för en laddning av elbil”
https://carup.se/straffavgift-pa-2200-kr-for-en-laddning-av-elbil/

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Du har väl haft elbil rätt länge? Är det verkligen så himla knepigt? Har du fortfarande sådan räckviddsångest att du måste ladda med max effekt så fort du kommer hem från en resa på 5 mil?

Det är inte särskilt svårt att ställa in ett tidsintervall där bilen kan laddas? De får givetvis knepigt då att matcha ett lågt elpris mitt på dagen, men så knepigt utöver det är det inte.

Nuvarande regering har mycket riktigt motarbetat elbilar, och gynnat fossilbilar. Det är inte nuvarande regering som har beslutat om att införa effektavgifter, tvärtom står ju Ebba och föreslår att den ska tas bort. Rent logiskt så borde ju effektavgiften vara bra för elbilar om nuvarande regering vill ha bort den, eller?

Va?
Nej, jag är inte speciellt känslig men när man ska börja få över mer än de väldigt nyfikna och intresserade så tror jag att man snarare ska ta bort småsaker som triggar invändningar än att lägga till sådana. Jag tycker helt enkelt inte att klena elnät matchar med ett ökat uttag, för mig är det motsatser. Elbilar är ju ett väldigt bra mål för att lagra energi under perioder med stort överskott.

Grattis abonnemang för de med elbil och knapp ekonomi, lägg den kostnaden på de med fossilbil?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:

Du har inte elbil va?
Eller ens spotpris.
Klart du inte ser annat än problem med oss som har det.
Men kan upplysa dig om att det är ganska lätt att inse att det är fel att börja ladda direkt när man känner hem.
Vintertid blir det nattladdning för oss som har en lite modernare elbil som går att ladda tillräckligt mellan iaf 22 och 06 vilket brukar vara när spotpriserna är som lägst.
Men alla startar inte 22, en del väntar till 00 när det ofta är ännu lite mindre dyrt vilket gör att lasten redan där sprids ut än vad som antyds i alla domedagsprofetior.
Men så kommer effekttariffernq och krånglar till allt. Nu måste man också tänka på att inte köra vvb eller nåt annat samtidigt.
Så då faller det lätt och om man ändå får 3 toppar så lan man ju lika gärna köra på resten av månaden utan att bry sig om annat än elpriset iaf.
Så effektavgifter är inte lösningen iaf.

M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Elnäten byggs utifrån att elanvändare vill ansluta till exempel villor för säsongboende (tex en skidanläggning)

Elnäten behöver inte vara gamla, för att ändrade beteenden, som elbilsladdning kan bli bekymmer

”Stugladdning av elbil kan knäcka elnätet”
Att ladda elbilen vid sommarstugan kan verka oskyldigt. Men det kan bli en katastrof. I värsta fall kan det knäcka hela områdets elnät.
I takt med att elbilen blivit vanlig även vid fritidshuset förändras trycket på nätet. Där man förr bara drog igång kaffebryggaren och kylen – där kopplas nu bilen in i uttaget. Det innebär i vissa områden ett nytt och oväntat tryck på det lokala elnätet. Särskilt under sommar- och semestertider.
[länk]

”Straffavgift på 2200 kr – för en laddning av elbil”
[länk]
Nu bytte du fokus.
Vi pratar om landets elnät generellt här, inte skidanläggningar.
Samtidigt låtsas du inte om vad Ellevio kommit fram till, att det mesta som behöver uppgraderas är gamla installationer, således inte nyare skidanläggningar.

P pmd skrev:
Det står en hel del om framtida ökat effektbehov i den rapporten.

Frågan är fortfarande: vem ska betala?
Ja det är en korrekt frågeställning. Antingen den som förbrukar mest energi eller den som har den den (procentuellt) mest varierande belastningen.
Man kan argumentera för bägge fallen och till slut blir det väl en vattendelare beroende på om man anser att det är den ena eller andra kategorin konsumenter som ska belastas mest... Precis som med allt annat i samhället.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Dan Asplund skrev:
Ja det är en korrekt frågeställning. Antingen den som förbrukar mest energi eller den som har den den (procentuellt) mest varierande belastningen.
Man kan argumentera för bägge fallen och till slut blir det väl en vattendelare beroende på om man anser att det är den ena eller andra kategorin konsumenter som ska belastas mest... Precis som med allt annat i samhället.
Det är väl rimligt att det mesta betalas av fasta avgifter och överföringsavgift.
Då blir det ju en stark koppling till elanvändningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.