H Hybro skrev:
Närmre än så här kommer jag inte...
utan realtidslogg.

Detta var under 2024.

[bild]
Ditt nätbolag har säkert någon "Mina Sidor" där du kan logga in och se din förbrukning med åtminstone en timmes upplösning. Så här kan det se ut hos mig (mars 2026):

timförbrukning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan notera de höga topparna på uppåt 11 - 12 kw. De indikerar att min laddhybrid laddar (den är konfigurerad så att laddning bara kan ske mellan kl 00 och kl 06). De röda staplarna indikerar de timmar (medelvärde av tre) som ligger till grund för effektavgiften. Vi har ingen effektavgift mellan kl 21 och kl 06, därför blir inte billaddningen avgörande för hur mycket effektavgift jag får betala.

Det är det höga effektuttaget som är problemet man vill komma åt med effektavgifterna. Om alla kommer hem kring kl 17, sätter elbilen på laddning, lagar mat och kanske drar igång tvättmaskinen - ja, då skjuter summan av alla abonnenters effektuttag i höjden. Om inte de lokala och regionala elnäten är dimensionerade för detta så får de problem. Det kan bli spänningsfall och frekvensvariationer. Transformatorer och kontaktorer kan fallera.

Detta har inget alls att göra med energikonsumtionen sett över en längre period, varken din egen personliga eller hela abonnentkollektivets. Även om vi minskar vår totala energiförbrukning kan vi få svåra problem om alla vill ha tillgång till den under ett fåtal koncentrerade timmar per dygn.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Ditt nätbolag har säkert någon "Mina Sidor" där du kan logga in och se din förbrukning med åtminstone en timmes upplösning. Så här kan det se ut hos mig (mars 2026):

[bild]

Du kan notera de höga topparna på uppåt 11 - 12 kw. De indikerar att min laddhybrid laddar (den är konfigurerad så att laddning bara kan ske mellan kl 00 och kl 06). De röda staplarna indikerar de timmar (medelvärde av tre) som ligger till grund för effektavgiften. Vi har ingen effektavgift mellan kl 21 och kl 06, därför blir inte billaddningen avgörande för hur mycket effektavgift jag får betala.

Det är det höga effektuttaget som är problemet man vill komma åt med effektavgifterna. Om alla kommer hem kring kl 17, sätter elbilen på laddning, lagar mat och kanske drar igång tvättmaskinen - ja, då skjuter summan av alla abonnenters effektuttag i höjden. Om inte de lokala och regionala elnäten är dimensionerade för detta så får de problem. Det kan bli spänningsfall och frekvensvariationer. Transformatorer och kontaktorer kan fallera.

Detta har inget alls att göra med energikonsumtionen sett över en längre period, varken din egen personliga eller hela abonnentkollektivets. Även om vi minskar vår totala energiförbrukning kan vi få svåra problem om alla vill ha tillgång till den under ett fåtal koncentrerade timmar per dygn.
Och trots en sån laddhybrid så ser dina toppar ut att vara väl utspridda under dygnen. Så de sammanfaller sällan med grannarnas.

Fairlane
K karlmb skrev:
Hur blir den enorm när merparten ändå ska bytas ut inom kort pga ålderskäl?
Notera frågetecknet.
Det som ska bytas ut ska givetvis bytas ut, ingen har väl förnekat det?
Det kommer också behövas byggas ut, inte heller det har någon som är för effektavgifter förnekat.
Det som diskuteras (åtminstone från min sida) hur mycket som behöver byggas ut för att någon ska kunna ladda 2 elbilar hemma på max när elen är billig. Dels tycker jag det är en kostnad som framförallt ska tas av de som vill ha den möjligheten och inte smetas ut på de som inte vill eller kan nyttja det, dels tror jag inte ens så lätt räknar hem att man kan ladda elbilen billigare om elnätsräkningen drar iväg.
Första delen innehöll ett "framförallt" eftersom det inte går eller är vettigt att varje person betalar precis sin andel, samtidigt som det är vettigt att denna om belastar mer också betalar mer, belastar, inte har möjlighet att belasta.
Den andra delen, om det går att räkna hem, beror såklart på vem som betalar den ökade dimensionen på nätet. Är det bara de som vill nyttja det så tror jag inte de räknar hem det, låter man andra betala så är det såklart lättare. Jag förstår dock inte hur man samtidigt kan påstå att den som vinner på effektavgifter snyltar på andra.

K karlmb skrev:
Hur ser du på vägtrafikskatt? Skulle du föredra km-skatt?
Jag kan iofs acceptera km-skatt så att den som kör mer betalar mer, men givetvis också att den som belastar mer betalar mer. Det senare har vi delvis när tyngre bilar eller bilar med högre utsläpp har högre skatt. Dock är skatt något annat och därmed lite svårt att jämföra med, hade det varit en avgift hade det varit en rimligare jämförelse.
Effektavgifter är mer som trängselskatt på vägarna och km-skatt skulle mer motsvara överföringsavgifter.

Jag är inte någon stor fantast av trängselskatt, men om jag förstår poängen. Dels håller den ner belastningen lite och dels tycker jag det är rätt att den som bidrar till trängseln och dess effekter också ska betala för det, inte att andra som inte bidrar till den ska dela på kostnaden. Det gäller även när jag själv får betala trängselskatt.

Fairlane
K karlmb skrev:
Och trots en sån laddhybrid så ser dina toppar ut att vara väl utspridda under dygnen. Så de sammanfaller sällan med grannarnas.
Du tror inte det hänger ihop med att den är konfigurerad att vara ladda under tiden 00-06?
Hade han inte konfigurerat den så utan börjat ladda direkt när han kom hem så hade det nog sammanfaller med när grannarna också laddade hybrider/elbilar och lagade mat.

K karlmb skrev:
Hur blir den enorm när merparten ändå ska bytas ut inom kort pga ålderskäl?
Notera frågetecknet.
Hej Karlimb

Du skriver ” Hur blir den enorm när merparten ändå ska bytas ut inom kort pga ålderskäl?”

Menar du att ”merparten” av elsystemet ”ska bytas ut inom kort pga ålderskäl” ?
Eller vad menar du?

Varifrån har du fått de uppgifterna?
Kan du ge citat och länk till källa?

Mycket av elutrustningen, som till exempel, kablar, friledning och transformatorer i distributionsnäten har en lång livslängd.

Vid underhåll byts slitagedelar i till exempel frånskiljare, brytare, linningskopplare etc ut.
Men det handlar ju då bara de delar av utrustningen som då behöver renoveras.
Man byter då inte ut hela distributionsnätet.
Det skulle ju innebära enorma kostnader.

Redigerat:
  • Gilla
Ripley och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast effektavgiften hos oss bara applicerades mellan kl 06 och 21 så konfigurerade jag min laddbox för att tillåta laddning först från kl 00 - just för att de flesta troligtvis skulle komma att påbörja laddning kl 21. I och med att jag har en laddhybrid som laddar på en, max två timmar, kunde jag kosta på mig detta som en liten hjälp till att ytterligare sprida ut områdets effektbehov.

Min baslast består av en inverterstyrd BVP.

F.ö. bör du inte dra alltför långtgående slutsatser av den månad jag visade, eftersom jag var svårt förkyld i flera veckor och använde bilen betydligt mindre än under en normal månad.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Så om någon sparar pengar genom att se till att hantera effekten bra så är det att snylta på andra och låta andra betala för hans del, men om man vill köra på med höga effekter så ska alla vara med och betala det, eller så får de gå off grid?

Ok, jag trodde ett tag att du sympatiserade med de svagare i samhället, så var det i själva verket precis tvärtom. 😂
Kostnaderna byggs ju inte upp det sättet alls att det påverkar men jag ser gärna att folk ersätter andra energikällor med el och då förbrukar mer, det ökar intäkterna för elbolagen, om man nu gillar det.

Dessa saker har ingenting att göra med abonnentens privatekonomi, jag vet inte varför du blandar in detta men visst tycker jag att det är smartare att exempelvis betala elstödet till de fattiga istället för som vi har gjort, mest till de allra rikaste, men det är min åsikt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Karlimb

Du skriver ” Hur blir den enorm när merparten ändå ska bytas ut inom kort pga ålderskäl?”

Menar du att ”merparten” av elsystemet ”ska bytas ut inom kort pga ålderskäl” ?
Eller vad menar du?

Varifrån har du fått de uppgifterna?
Kan du ge citat och länk till källa?

Mycket av elutrustningen, som till exempel, kablar, friledning och transformatorer i distributionsnäten har en lång livslängd.

Vid underhåll byts slitagedelar i till exempel frånskiljare, brytare, linningskopplare etc ut.
Men det handlar ju då bara de delar av utrustningen som då behöver renoveras.
Man byter då inte ut hela distributionsnätet.
Det skulle ju innebära enorma kostnader.
Merparten av det som är för klent. Rätt naturligt att de äldsta delarna är klenast, eller hur?

D
K karlmb skrev:
Merparten av det som är för klent. Rätt naturligt att de äldsta delarna är klenast, eller hur?
Förtätningen är elnätens största fiende, dvs livet och att människor finns är ett problem, när mycket av elnäten byggdes var vi väsentligt färre i Sverige, nu försöker regeringen förstöra det sista av våra elnät genom att uppmana folk att skaffa barn, ett otyg!

Inga barn och så mycket fossilt det går, så sover näten så sött!

• Ledsen
MultiMan
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hej
Det handlar inte främst om att nätet är för klent att hantera själva effektflödet

Utan det handlar snarare om att den förändrade elanvändningen med t.ex. timpriser och styrning därefter värmepumpar med elspets elbilsladdning, solceller etc orsakar ökade spänningsvariationer när effekten varierar

Elnäten och dess spänningsreglering byggdes för att klara tidigare långsammare effektvariationer och effektavgiften införs för att hålla nere framtida kostnadsökningar i de redan byggda elnäten

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
D djac skrev:
Dessa saker har ingenting att göra med abonnentens privatekonomi, jag vet inte varför du blandar in detta men visst tycker jag att det är smartare att exempelvis betala elstödet till de fattiga istället för som vi har gjort, mest till de allra rikaste, men det är min åsikt.
Ok, jag har nog missuppfattat det hela då. Det är flera som skrivit att effektavgiften är orättvis för att den slår hårt mot de fattiga. Jag trodde du var en av dem, men jag ber om ursäkt om jag missuppfattat det.

D
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, jag har nog missuppfattat det hela då. Det är flera som skrivit att effektavgiften är orättvis för att den slår hårt mot de fattiga. Jag trodde du var en av dem, men jag ber om ursäkt om jag missuppfattat det.
Den slår blint och väljer inte sina offer utifrån det men en oväntad och stor utgift är mer smärtsam för de fattiga. Sen kan man anta att den med mer pengar kan köpa dyrare och mer sofistikerade apparater, som i sin tur kan hjälpa en att hantera avgifterna.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D djac skrev:
Den slår blint och väljer inte sina offer utifrån det men en oväntad och stor utgift är mer smärtsam för de fattiga. Sen kan man anta att den med mer pengar kan köpa dyrare och mer sofistikerade apparater, som i sin tur kan hjälpa en att hantera avgifterna.
Hej
Att bygga om redan byggda elnät innebärande höjda elnätskostnader att betala till ditt elnätsbolag slår hårdare mot de som har sämre ekonomiska medel.

Det ger rimligen inte heller en möjlighet för dem att på sikt hålla nere ökade elnätskostnader genom ändrat beteende eller påverka val vid framtida byte av uppvärmning eller vitvaror

Det verkar hela tiden som vi inte ser helhetsbilden Att frågeställningen har två sidor och att målet är att framåtblickande hålla nere kostnadsökningarna för elanvändare

Redigerat:
Fairlane
D djac skrev:
Jag tänker att det snarare är personer med elbil som brukar dra på sig stora effekter som kan göra att effektavgiften drar iväg. Det är sällan samma personer som har ont om pengar som äger en elbil.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker att det snarare är personer med elbil som brukar dra på sig stora effekter som kan göra att effektavgiften drar iväg. Det är sällan samma personer som har ont om pengar som äger en elbil.
Ja, jag hoppas ju på ändring i den frågan, att fossil inte längre ständigt ska stödjas och prioriteras, räknar med en ganska snar ändring. Effektavgifterna var väl i första hand tänkta för att låsa in befolkningen i ett fossilberoende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.