Fairlane Fairlane skrev:
Effekt, effekt, effekt...

Inte energi, effekt.

Tydligt?
Rättat. Tidigare hade jag ordning på detta. Nyligen drabbats av liten stroke. Generar mig inte.
Ska öppna gamla böckerna igen.

Redigerat:
Fairlane
D djac skrev:
Tja, det är väl som med annat sånt här att vill man inte leva i samhället så får man gå off-grid och isolera sig någonstans. Du kallar det enorm, antingen vill du positionera det så eller så har du fått det om bakfoten, det är en normal och ständigt pågående uppgradering som bara inte ska bromsas. Varför nu resten av samhället förväntas ha en ständig utveckling men elnäten ska vara en oföränderlig del, som ganska snart blir en kvarnsten för helheten.
Så om någon sparar pengar genom att se till att hantera effekten bra så är det att snylta på andra och låta andra betala för hans del, men om man vill köra på med höga effekter så ska alla vara med och betala det, eller så får de gå off grid?

Ok, jag trodde ett tag att du sympatiserade med de svagare i samhället, så var det i själva verket precis tvärtom. 😂

• Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Tänker som så här. Många som har råd att betala i stort vad som helst. Utan tanke på vad det kostar.

Andra, som t ex jag får vända på kronor o ören många gånger. Ligger på dryga 8000 kWh/år.
Snyltar minimalt eller rättare sagt inget på andra.

Valde segelbåt i stället för fossildriven sådan för 18 säsonger sedan. Ligger ute dryga 70 nätter varje sommar. Förbrukar ca 100 liter diesel/säsong, inklusive uppvärmning. Blir mer än 700 Nm.

Eldar med ved hemma.

Redigerat:
Fairlane
H Hybro skrev:
Andra, som t ex jag får vända på kronor o ören många gånger. Ligger på dryga 8000 kWh/år.
Snyltar minimalt eller rättare sagt inget på andra.
Återigen, vi talar effekt och du talar energi. Är du med på skillnaden, annars säg bara till så förklarar vi.

Förklara gärna, så slipper jag leta reda på mina gamla böcker.

Fast jag menar överföringsavgifter ovan.

Fairlane
H Hybro skrev:
Ny använder 8000 kWh på ett år, det är den energi du gör av med. Effekt är energi per tidsenhet. Vid en jämn förbrukning så använder du 8000/8760 (antal timmar på ett år), dvs effekten är under 1kW, knappt 5A/230V. Du skulle alltså då klara dig utan trefas, enfas 10A skulle räcka.

Nu använder du säkert inte all energi helt jämnt så kanske du behöver såklart lite mer. Om du istället använder alla 8000 kWh till att ladda bilen på valde att göra det hög hastighet, Ja då kanske du behöver 3x32A säkringar, vilket blir dyrare för dig för det är dyrare för nätägaren.

Du kan också jämföra med att du använder 1000 liter vatten under en månad. En rätt liten pump räcker rätt bra för det om du har en någorlunda jämn förbrukning. Om du istället vill ha alla 1000 liter på en timme så behövs en rejäl pump.

Vissa tycker att det är viktigt att kunna ladda sin elbil så fort som möjligt så därför är det mest rättvist om alla delar på kostnaden för att anpassa nätet efter det. Andra anser att den som ställer de kraven kan betala mer.

H Hybro skrev:
Effekt multiplicerat med tidsenhet är lika med energi, tex:
1 kW * 1 h = 1 kWh

Om du har ett elelement som har effekten 1 kW och den är igång i 1 timme så har den haft en energiförbrukning på 1 kWh.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
IMG_20260423_184828.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser likadant ut hittills i år.

H Hybro skrev:
[bild]

Ser likadant ut hittills i år.
Det där är ENERGIförbrukningen månad för månad samt totala energiförbrukningen du har haft för hela året.

Det där säger ingenting om vilket effektuttag du har haft vid en specifik tidpunkt.
Det där säger ingenting om vilken maximala effekt du har belastat elnätet med.
Det där säger ingenting om vilken "bas"effektförbrukning du har.

Fairlane
Du kan jämföra energi med mängd vatten som du behöver för att fylla en pool, säg 10000 liter. Liter motsvarar då kWh när det är el. Sen är frågan hur fort du vill fylla poolen. Har du gott om tid så kör du med en trädgårdsland och väntar. Har du bråttom så. Behöver du en rejälare pump och en grövre slang.

Du kan också jämföra med ved. Du vill ha en viss mängd, säg 10 kubikmeter. Du kan klyva med yxa eller en liten vedklyv som kostar 2000 kronor. Eller så klyver du med en rejälare klyv som kostar 10000 kr. Det går fortare (större effekt), men slutmängden är densamma. Eller så köper man en rejäl maskin för 100000 kr och klyver rejält fort. Mängden ved blir i slutet densamma.

Dvs hur mycket energi som förbrukas hänger inte direkt ihop med effekten. Två personer kan nyttja samma mängd energi per år, men den ena gör det jämnt (trädgårdsslangen), den andra vill få det fullt snabbt och kör med en slang och pump från brandkåren.

När det gäller elnätet så delar vi det, så vi kommer alltid betala för varandra. Effektavgiftens mål är att hålla ner effekten (inte nödvändigtvis energin). Jag tycker att det är rätt att den som vill nyttja en högre effekt får betala lite mer, medan andra tycker att alla gynnas av den kraftigare (dyrare infrastrukturen).

Närmre än så här kommer jag inte...
utan realtidslogg.

Detta var under 2024.

IMG_20260423_195011.jpg

Fairlane
H Hybro skrev:
Närmre än så här kommer jag inte...
utan realtidslogg.

Detta var under 2024.

[bild]
Mitt nätbolag, Vattenfall kan visa tydligare än så, men det spelar ingen roll. Det viktiga är att förstå att effekt och energi är olika saker och att man kan använda lite energi, trots hög effekt och tvärtom.

Fairlane Fairlane skrev:
Ännu bättre måste det väl vara om de som verkligen vill ha denna enorma ombyggnad/nybyggnation betalar mycket mer (de har väl råd) och så får de som är mindre intresserade betala lite mindre? Du vill väl inte att de fattiga ska betala för dig? 😉
Hur blir den enorm när merparten ändå ska bytas ut inom kort pga ålderskäl?
Notera frågetecknet.

Fairlane Fairlane skrev:
Så om någon sparar pengar genom att se till att hantera effekten bra så är det att snylta på andra och låta andra betala för hans del, men om man vill köra på med höga effekter så ska alla vara med och betala det, eller så får de gå off grid?

Ok, jag trodde ett tag att du sympatiserade med de svagare i samhället, så var det i själva verket precis tvärtom. 😂
Hur ser du på vägtrafikskatt? Skulle du föredra km-skatt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.