85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Jag ber så mkt om ursäkt för att ? föll bort...Fairlane skrev:
Det gjorde du väl? Du sätter likhetstecken mellan 22 kW till alla och motorvägar till alla. Varför?Fairlane skrev:
Nu fick jag med alla frågetecken så du inte behöver missförstå igen.
Ja men jag påpekar ju att en omreglering är det enda som kan påverka den totala debiteringen men eftersom det inte ens befinner sig på idéstadiet så är jag lite pragmatisk och bara bortser från detta helt men utesluter såklart inte att det kan komma i spel någon gång.Fairlane skrev:
Den delen vill jag gärna att den adresseras också, att EI får bättre möjligheter att säga stopp, vilket EI också begärt.
Om EI får den möjligheten så testar vi samma fråga igen:
Du verkar helt ha gett upp möjligheten att EI ska kunna förhindra överdebitering, och därför kan man lika gärna bygga hur mycket som helst. Jag kan förstå uppgivenheten, men inte att man tror priset blir detsamma.
- Vi underhåller nätet och bygger ut "lagom" mycket
- Vi gör om allt till motorvägar så att folk kan köra 22kW när de vill hemma för att ladda bilen
Annars tycker jag inte det är så svårt, mer att vi har olika åsikter och ja min åsikt är att vi inte ska överge hoppet om att ha funktionella elnät och med detta menar jag att de ska uppfylla sin roll i samhället. Den har alltid varit densamma men gestaltats lite olika, det som en gång var kärnkraftverk+ vattenkraft på produktionssidan och någon industri och hem med glödlampor och spis är idag något annat och bättre i mina ögon.
Så min spaning är att produktionen kommer fortsätta variera mera (syns för oss i priserna) och elektrifieringen hoppas jag fortsätter, då blir uppgiften ibland för näten att flytta detta stundtals superöverskott till där det kan användas. Kan de inte göra det så har de blivit irrelevanta, dvs de klarar inte göra det de finns till för.
Någon har åsikten att vi inte ska utvecklas, utan vill att saker ska vara som de var på 1900-talet men jag tycker det är en dålig idé.
Redigerat:
HejD djac skrev:Så min spaning är att produktionen kommer fortsätta variera mera (syns för oss i priserna) och elektrifieringen hoppas jag fortsätter, då blir uppgiften ibland för näten att flytta detta stundtals superöverskott till där det kan användas. Kan de inte göra det så har de blivit irrelevanta, dvs de klarar inte göra det de finns till för.
Om du nu har en klar bild över hur detta skall genomföras, vad är det då som hindrar dig att du kontaktar berörd myndighet och beskriver detta för dem och hur det skall finansieras
Jag har själv prövat så jag vet det är möjligt
Ja, här har jag ingen bra lösning, om du tänker på extern finansiering, utan vi kommer nog få fortsätta betala våra räkningar framöver, svårt att reklamfinansiera elnäten exempelvis.M Martin Lundmark skrev:
Det är bedrägligt att framställa detta som något nytt, du vet mycket väl att elnäten alltid byggts ut, det vi pratar om är om vi ska göra ett dödfött försök att frysa dem, att musealisera elnäten, eller om vi bara ska fortsätta som vi alltid gjort och växa och skapa ett allt bättre samhälle.
HejD djac skrev:Ja, här har jag ingen bra lösning, om du tänker på extern finansiering, utan vi kommer nog få fortsätta betala våra räkningar framöver, svårt att reklamfinansiera elnäten exempelvis.
Det är bedrägligt att framställa detta som något nytt, du vet mycket väl att elnäten alltid byggts ut, det vi pratar om är om vi ska göra ett dödfött försök att frysa dem, att musealisera elnäten, eller om vi bara ska fortsätta som vi alltid gjort och växa och skapa ett allt bättre samhälle.
Det är din beskrivning du ger inte min
När det gäller elkraftförsörjningen så har jag arbetat för att den skall vara robust och till en rimlig kostnad för de som använder den
Eftersom den är baserad på fysik och naturlagarna så begränsar även detta vad vi kan göra när det gäller ”nyheter”
Det är upp till dig att visa att du kan omsätta dina ord till handling i vad du nu vill göra
Finns denna någon här på byggahus? Jag har läst ganska mycket av de olika effektavgift-trådarna men kan inte påminna mig om att jag har sett någon ens nästan framföra den åsikten.D djac skrev:
Om inte det du menar är att några har åsikten att debiteringsmodellen absolut inte får utvecklas utan vill att den ska vara som på 1900-talet… 😊
Äntligen lite humor, kul och välkommet!M Martin Lundmark skrev:
Ja men jag har flera gånger nämnt förändringar som jag anser skulle kunna stimulera i riktning med samhällsmålen, då får såna som du och jag betala lite mer men få igen det genom att få uppleva en bättre utveckling.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ännu bättre måste det väl vara om de som verkligen vill ha denna enorma ombyggnad/nybyggnation betalar mycket mer (de har väl råd) och så får de som är mindre intresserade betala lite mindre? Du vill väl inte att de fattiga ska betala för dig? 😉D djac skrev:
Tja, det är väl som med annat sånt här att vill man inte leva i samhället så får man gå off-grid och isolera sig någonstans. Du kallar det enorm, antingen vill du positionera det så eller så har du fått det om bakfoten, det är en normal och ständigt pågående uppgradering som bara inte ska bromsas. Varför nu resten av samhället förväntas ha en ständig utveckling men elnäten ska vara en oföränderlig del, som ganska snart blir en kvarnsten för helheten.Fairlane skrev:
Om det nu är tanken att alla ska hjälpa till att spara effekt, så kan vi väl ta till en modell som bygger på årsbasis när det gäller effektavgifter.
10 000 kWh per år. Ingen "straffavgift"
15 000 " ................ 10 000 kr
20 000 " ................ 20 000 kr
30 000 " ................ 35 000 kr
Osv
- Blir många som då drar sitt strå till stacken och
t ex installerar bergvärme och annat.
Dagens elnät kommer att räcka till, behövs ingen utbyggnad.
Sverige blir ett framtida land och föregångare😜
Vilket verkar vara populärt att vi ska vara.
Osv
Dagens elnät kommer att räcka till, behövs ingen utbyggnad.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Effekt, effekt, effekt...H Hybro skrev:Om det nu är tanken att alla ska hjälpa till att spara energi, så kan vi väl ta till en modell som bygger på årsbasis när det gäller effektavgifter.
Osv
Dagens elnät kommer att räcka till.
Inte energi, effekt.
Tydligt?