85 922 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Nu gör du dock det klassiska tankefelet med att det är en kaka, som ska delas.D djac skrev:
Att det inte finns möjligheter för kakan att växa, så att även om någon får mycket mer, så får alla faktiskt mer.
Om någon (ja antagligen många) styr sin förbrukning i mönster som gör att lokalnäten lite här och var inte behöver uppgraderas så skulle det ju kunna vara en sån där win-win, dvs det kostar mindre på sista raden, och även om de som har jobbat med att styra sin konsumtion vinner en hel del på detta, så kanske alla kunder vinner lite på det, även de som inte gjort något (av diverse olika orsaker).
Nu går jag inte in på den naturligt efterföljande diskussionen; ifall nätägarna då skulle vara en aning altruistiska och inte höja avgifterna maximalt ändå.
Den efterslängen tycker jag att vi kan lämna därhän, mitt resonemang är lite väl teoretiskt ändå, jag kikar ju inte på någon faktiskt situation.
Elnätsägarnas möjlighet till uttag styrs i praktiken av värdet på nätet, vilket ökar om de bygger ut nätet. Dvs, de förlorar på effekttarifferna.Mikael_L skrev:
Nu gör du dock det klassiska tankefelet med att det är en kaka, som ska delas.
Att det inte finns möjligheter för kakan att växa, så att även om någon får mycket mer, så får alla faktiskt mer.
Om någon (ja antagligen många) styr sin förbrukning i mönster som gör att lokalnäten lite här och var inte behöver uppgraderas så skulle det ju kunna vara en sån där win-win, dvs det kostar mindre på sista raden, och även om de som har jobbat med att styra sin konsumtion vinner en hel del på detta, så kanske alla kunder vinner lite på det, även de som inte gjort något (av diverse olika orsaker).
Nu går jag inte in på den naturligt efterföljande diskussionen; ifall nätägarna då skulle vara en aning altruistiska och inte höja avgifterna maximalt ändå.
Den efterslängen tycker jag att vi kan lämna därhän, mitt resonemang är lite väl teoretiskt ändå, jag kikar ju inte på någon faktiskt situation.
Fast det skulle väl stått "effektförbrukarna", inte "energiförbrukarna", för det man vill komma åt är inte de som förbrukar hög energi, men i en relativt jämn effekt, utan man vill komma åt att många tar ut hög effekt (typ max vad abb klarar) under kortare stunder, särskilt att många gör detta samtidigt.H Hybro skrev:
edit:
Jag håller på och läser ikapp, och ser sen att pacman42 redan hade fångat denna bollen, bara något enstaka inlägg senare, sorry.
Redigerat:
Tja, för resonemangets skull har vi nog enats om att utgå ifrån att de talar sanning när de säger att det totala uttaget ska vara oförändrat.Mikael_L skrev:
Nu gör du dock det klassiska tankefelet med att det är en kaka, som ska delas.
Som du är inne på så skulle det kunna ändras, om man antingen samtidigt gör om regleringen och EIs förmåga att påverka denna, eller om elnätsbolagen slutar vara just företag, knoppas av och startar 90-konto.
Jag tror inte att någon räknar med att detta händer samtidigt, så därför har diskussionerna utgått från det kommunicerade, samma utdebitering.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ja, samma utdebitering, men vad händer när det är dags att få en ny intäktsram i de två alternativen:D djac skrev:Tja, för resonemangets skull har vi nog enats om att utgå ifrån att de talar sanning när de säger att det totala uttaget ska vara oförändrat.
Som du är inne på så skulle det kunna ändras, om man antingen samtidigt gör om regleringen och EIs förmåga att påverka denna, eller om elnätsbolagen slutar vara just företag, knoppas av och startar 90-konto.
Jag tror inte att någon räknar med att detta händer samtidigt, så därför har diskussionerna utgått från det kommunicerade, samma utdebitering.
- Vi underhåller nätet och bygger ut "lagom" mycket
- Vi gör om allt till motorvägar så att folk kan köra 22kW när de vill hemma för att ladda bilen
Den ger definitivt en högre intäktsram eftersom inte gick bra men sett utifrån värdet på nätetFairlane skrev:
Ja, samma utdebitering, men vad händer när det är dags att få en ny intäktsram i de två alternativen:
Jag tror att alternativ 2 ger en högre intäktsram vid nästa omförhandling, alldeles oavsett om man tycker att nuvarande ramar är för stora eller inte.
- Vi gör om allt till motorvägar så att folk kan köra 22kW när de vill hemma för att ladda bilen
Den blir det elnätsbolagen vill och det vet du ocksåFairlane skrev:
Ja, samma utdebitering, men vad händer när det är dags att få en ny intäktsram i de två alternativen:
Jag tror att alternativ 2 ger en högre intäktsram vid nästa omförhandling, alldeles oavsett om man tycker att nuvarande ramar är för stora eller inte.
En vettig tidstariff har lågpris dygnet runt 1 april till 30 nov.pacman42 skrev:
Nej, med den är det dyrare att använda el på,dagen, året om. Den är inte kopplad till flaskhalsen i nätet som är effekten. Den styr användningen fel.
För min del (som kan styra elförbrukningen till stor del) hade det fungerat hyfsat. Men för att det skall fungera bättre för elbolagen så hade överföringsavgiften på dagtid på vintern behövt vara mycket högre än den var innan effekttarifferna och den skulle behöva vara lägre under nätterna vintern och resten av året skulle den behöva vara nära noll under hela dygnet.
Jag tror att en överföringsavgift dagtid på vintern på en krona också hade gjort det livat...
Får jag skriva en fråga utan att du tror jag påstår något?Fairlane skrev:
Åter igen påstår du att jag har åsikter jag inte har, varför?
Jag är för underhåll. Jag är för utbyggnad där ser behövs, men inte i onödan. Ungefär som jag är för att man underhåller en landsväg som behöver underhållas, eventuellt breddar den lite som behovet finns, men inte att man bygger om den till motorväg vara för att någon tycker att trafiken ibland blir lite för tät så de det inte går att hålla max hastighet.
Omvänt har du nu påstått att jag tycker alla elkablar ska uppdimensioneras 200% över vad som är tänkbar maximal belastning.
Hur mår du egentligen?
Nu ska ju det mesta bytas ut ändå pga åldersskäl, har du missat det?Mikael_L skrev:
Win blir ju därmed rätt begränsad.
Varför påstår du att djac har åsikten att vi ska bygga motorvägar överallt?Fairlane skrev:
Det vänder jag mig mot.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Den delen vill jag gärna att den adresseras också, att EI får bättre möjligheter att säga stopp, vilket EI också begärt.D djac skrev:
Om EI får den möjligheten så testar vi samma fråga igen:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Om du skriver en fråga, så är det lämpligt att avsluta med ett "?", det fick man lära sig i skolan.K karlmb skrev:
Du ser kanske skillnad på följande två meningar?
"Men om de sakerna är helt utdaterade och snart faller för åldersstrecket, håller du fast vid dem då också."
"Men om de sakerna är helt utdaterade och snart faller för åldersstrecket, håller du fast vid dem då också?"
Var har jag påstått det?K karlmb skrev:
Tack braK karlmb skrev:
Det påstod jag inte i det inlägget. Är svenska språket så svårt för dig?K karlmb skrev:
Däremot har han svarat jakande på en fråga om man borde dimensionera för att alla ska kunna ladda på med 22 kW samtidigt.
OK, men då är det bra om du läser vad som faktiskt står, inte vad du tror att det står.K karlmb skrev: