81 564 läst ·
2 468 svar
82k läst
2,5k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Men vi slipper ju 8nte den, inte vi som redan fått den i alla fall. Efter utredningen som är klar nästa år så kommer några justeringar i lagen att göras och sedan fortsätter man att rulla ut den...trähandtag skrev:
Min åsikt är att det är bra att vi slipper effektavgiften, så som den har valts att utformas. Avgiften skapar bara optimeringar (för dem som orkar ha koll) som inte leder till något gott för oss medborgare. Vill påstå att verklig effektbrist har vi inte många gånger i Sverige, utom möjligen i väldigt lokalt hänseende i någon stadsdel/mindre område, där inte utbyggnaden i nätet är tillräckligt bra. Storskalig effektbrist till högre elpriser, vilket därmed kan innebära ändrat beteende hos konsumenterna.
Så dem som redan infört effekt taxan får ha den kvar? WtfB Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”
Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.
Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.
En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!
[länk]
Det har varit otroligt påfrestande under vintern att knappt våga laga mat samtidigt som elpatronen varit igång. När man plötsligt ligger på 7 kWh så har man inte gärna mer än en platta igång, och någon del av middagen får serveras ljummen. Ungen vill duscha efter träning och då får tvätten vänta till morgondagen.
Som jag förstått det så fortsätter utredningen som skall vara klar i april 2027 och kan resultera i samma värdelösa system vi har idag. Därför kommer t ex Ellevio behålla effekttopparna och ta överpris.
Som jag förstått det så fortsätter utredningen som skall vara klar i april 2027 och kan resultera i samma värdelösa system vi har idag. Därför kommer t ex Ellevio behålla effekttopparna och ta överpris.
Det var bara en skatte till!B Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”
[länk]
Nu anser regering att de bolag som infört avgiften kommer att backa, men jag tror att den bedömningen är lite naiv. Några kommer att backa, men inte alla. Ellevio verkar ha tagit chansen att ta i så att de kräks.
Två ll
Två ll
Redigerat:
Det första dom landar i mailkorgen är från Ellevio som säger att de kommer behålla sina effektavgifter, så hos Ellevios kunder blir det ingen skillnad tyvärr. Ellevio var även väldigt snabba (först tror jag) med att införa effektavgifter.B Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
[länk]
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag skulle bli mycket förvånad om något bolag som infört effektavgifter tar bort det nu. Nyss införde de avgiften, och i april 2027 ska den av regeringen tillsatta utredningen vara klar och då blir det kanske ytterligare en modell. Att byta varje år är inte vettigt.trähandtag skrev:
Jag antar att du har Ellevio? Om de tar bort effektavgiften, är du ok med att de höjer din fasta avgift om du har 20A eller 25A abonnemang? Är du ok med att att de höjer överföringsavgiften med 400%?
Hur vinner jag på att Tekniska Verken har full effekttariff på natten då jag laddar våra två bilar för att elen är billigast då? I min enfald har jag ju trott att låg kostnad för el betyder låg användning vilket leder till låg effekt i nätet.Attitudeswe skrev:
Med tanke på att 6 fastigheter på vår gata, däribland min, inte kan få fjärrvärme så har vi alla istället en luftvattenpump. Ja det inser väl alla att det hade blivit dyrare för oss än för fjärrvärmeägarna och det hade varit väldigt orättvist att inte låta oss få slippa den extra avgiften men det tyckte inte Kraftringen, de hade ingen orsak att låta oss slippa fick jag erfara efter påstötningar.
Personligen anser jag att en sådan sak som el borde vi faktiskt vara hanterat som en enkel tjänst. Fastprisavtal till alla. Eller månadsrörligt till alla.
Att nu ha kvartsdebitering när 90% av folket inte har möjlighet att styra sin förbrukning vettigt. Och dessutom slänga på en effektavgift som ofta motverkar timdebitering genom att det blir avgifter för de som blivit duktiga på att optimera sitt hem.
Hade vi haft effektproblemet utan kvarts/timdebitering? Tror inte det. Om vi haft samma pris hela dygnet så hade det automatiskt spridits ut jämnt. Möjligen skulle man kunna ha ett effektabonnemang på laddbox eftersom i princip alla laddboxar går att styra. Att man betalat för hur snabb laddning man vill ha hemma.
Sedan är den största boven exporten respektive hur priset sätts.
Helt sjukt att sista sålda kWh sätter priset för alla kWh. En sådan marknad hade jag velat vara på med egna produkter. Tänk att sälja grädde och medvetet ställa ut lite för få i kylen. Och så frågar vi vad kunderna vill betala och eftersom det är kalas i helgen hos någon så kommer den personen betala överpris för grädden. Och jag fick överpris för allt. Så ni som redan varit och köpt grädde får komma tillbaka och betala en extraslant
Att nu ha kvartsdebitering när 90% av folket inte har möjlighet att styra sin förbrukning vettigt. Och dessutom slänga på en effektavgift som ofta motverkar timdebitering genom att det blir avgifter för de som blivit duktiga på att optimera sitt hem.
Hade vi haft effektproblemet utan kvarts/timdebitering? Tror inte det. Om vi haft samma pris hela dygnet så hade det automatiskt spridits ut jämnt. Möjligen skulle man kunna ha ett effektabonnemang på laddbox eftersom i princip alla laddboxar går att styra. Att man betalat för hur snabb laddning man vill ha hemma.
Sedan är den största boven exporten respektive hur priset sätts.
Helt sjukt att sista sålda kWh sätter priset för alla kWh. En sådan marknad hade jag velat vara på med egna produkter. Tänk att sälja grädde och medvetet ställa ut lite för få i kylen. Och så frågar vi vad kunderna vill betala och eftersom det är kalas i helgen hos någon så kommer den personen betala överpris för grädden. Och jag fick överpris för allt. Så ni som redan varit och köpt grädde får komma tillbaka och betala en extraslant
Södra hallands kraft behåller avgiften tills vidare. Gratispengar får de så varför inte.
De mer utsatta hushållen får således fortsätta pressas och stressas, medan vi andra naturligtvis skiter fullständigt i detta då vi har råd att fortsätta leva ett normalt liv.
De mer utsatta hushållen får således fortsätta pressas och stressas, medan vi andra naturligtvis skiter fullständigt i detta då vi har råd att fortsätta leva ett normalt liv.
Har inget med EU att göra.L Liljeros skrev:Var det inte ett EU-beslut?
Tycker i sak inte att upplägget var fel, man straffar dom som belastar nätet och premierar dom som inte gör det. Problemet var att många elbolag såg sin chans att smyghöja intäkterna.
Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang.
Nä vi har inte Ellevio (det var visst två ll). Vi har ingen effektavgift alls.