81 564 läst ·
2 468 svar
82k läst
2,5k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Öhh, kravet är att effekttariffen är intäktsneutral. De ska inte tjäna mer pengar på den. Kostnaden flyttas mellan kunderna. Många får högre avgift men lika många får lägre. Det ska kontrolleras av EI. Så de obekräftade uppgifterna är nog just obekräftade.B Boende45 skrev:
Ellevio har meddelat att de tillsvidare behåller effektavgifterna.B Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”
Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.
Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.
En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!
[länk]
Jag tror att det beror mycket på den kalla vintern som ökar behovet i antal kWh men att kunderna har spridit ut det bra under dygnet.S Semiproffs skrev:
Vi har tjänat en dryg hundralapp i januari och februari på den nya modellen genom att inte ha så extrema toppar men grundlasterna i värmepump har tickat på lite extra kWh.
Synar många fakturan så är deras mycket höjda belopp på sista raden bara högre elpris.
Sen blir man nog förbannad när något nytt som effektavgift som specifikt nämner de 3 timmarna du syndat
EFFEKTAVGIFT: 7kW x 81,25 = 569kr
Men sen har de missat att rörliga elnätsavgiften som förr var 30öre är nu 7öre och ger en lägre kostnad med -575kr på en annan rad.
Ellevio behåller avgiften. Fick meddelande från dem igår.B Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”
[länk]
Jag tror det effektivaste och enklaste skulle vara att ellagen ändras så det blir förbjudet med fasta avgifter, enbart rörliga avgifter tillåts som i många andra länder.Ossian K Olsson skrev:
Ja det var ett väldigt fegt politiskt genomsyrat besked. Inget förbud utan frivilligt att införa och behålla. Ett förbud hade haft verkan men som det blev nu, blaha, blaha, så kan nätbolagen sitta lugnt i båten, finns ju ingen konkurrens, kunderna sitter liksom fiskarna fast i nätet och kan inte bryta sig loss
Hur är det möjligt att hålla sig under 2kW med 2 elbilar? Laddar du med 500W eller? Eller har olje/pellets/vedpanna och gasspis?L Liljeros skrev:Var det inte ett EU-beslut?
Tycker i sak inte att upplägget var fel, man straffar dom som belastar nätet och premierar dom som inte gör det. Problemet var att många elbolag såg sin chans att smyghöja intäkterna.
Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang.
Ja, SEOM (lokala elbolaget) har lyckats med en vettig modell som är begriplig.L Liljeros skrev:Jag kanske är färgad av att ha haft effektavgift så länge men tycker ändå det funkat bra, jag har fjärrvärme och har knappast behov av 25A men har nu tillgång till det för samma pengar som 16A, så länge jag håller mig borta från att maxa detta vardagar mellan 7-19 så kostar det ingenting.
Det är ju ändå en modell som ger incitament till att minska sitt effektbehov (framförallt dagtid) vilket nog är en förutsättning om vi ska uppnå alla mål som kastats upp för kommande 15-20år. Sen kan man diskutera hur aggressiv modellen skall vara.
Vi betalar typ 90kr/kW på vintern men i gengäld så ligger abonnemanget endast på 1500kr och utan debitering per kWh. Men då är nätterna och helgerna istället helt fria. Jag har således inga problem att hålla 2 elbilar laddade med en effekttopp runt 2kW på räkningen
Att verkligen styra förbrukad effekt från priskänsligare kunder till tider där nätet är underutnyttjat är ju bra.
Att som vissa elbolag gjort, att ha halv effektavgift på natten och starta redan vid 6:00 med hel avgift känns som det inte sparar tillräckligt för konsumenten eller gör det svårt att styra bort förbrukningen.
Vi har BVP så kommer oftast inte under 4kW men det känns OK.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 276 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 276 inlägg
Samtidigt så har ju elbolagen en fast kostnad (nästan) oberoende hur mycket ström man förbrukar i ett hushåll. Kablar, nätstationer osv behöver ju finnas även om man förbrukar lite ström.A alexanderlukas skrev:
Det fina med effektavgiften är att man fortsatt kan förbruka mycket ström, men man kan göra det smartare.
För användarna är nätet fantastiskt mycket bättre idag än för 40 år sedan, vad får dig att tro något annat? Nätets tillgänglighet är bättre. Näten har uppgraderats kraftigt under denna tid, många luftkablar har grävts ned osv. I praktiken är vårt elnät i mycket bättre skick idag än för 40 år sedan, trots det så är elnätet fortfarande åldrande och det finns mycket uppgraderingar kvar att göra.E Emil Lundgren skrev:
Ett par exempel:
- elnätet för 40 år sedan hade aldrig kunnat ta emot så mycket solkraft som vi har i samhället idag
- elnätet för 40 år sedan hade inte alls samma redundanta vägar och import/exportmöjligheter som det har idag.
Ellevio har meddelat mig att dom behåller effektavgiftenB Boende45 skrev:De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.
[länk]