85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Hur hade det varit otroligt bra för mig som har el radiatorer, varmvattenberedare, och luftvärmepump?Ossian K Olsson skrev:
Min elkostnad ligger på ca 5000 i månaden (vinter) för 140m2 18° inne ?
Jag förbrukar mycket mer el idag än för tio år sedan. Detta trots att jag gått från (mer eller mindre) direktverkande el till LLVP. Orsakerna är tre:
- elbil #1
- elbil #2
- eluppvärmd badtunna (året om)
För att elnätet skall kunna hantera denna förvandling (jag är ju inte ensam om detta precis, den tredje punkten är ibland en pool också) så behöver vi antingen bygga om elnätet (med höjda avgifter som följd), eller så måste vi använda elnätet smartare. Jag föredrar att använda elnätet smartare då det sparar pengar för oss alla.
- elbil #1
- elbil #2
- eluppvärmd badtunna (året om)
För att elnätet skall kunna hantera denna förvandling (jag är ju inte ensam om detta precis, den tredje punkten är ibland en pool också) så behöver vi antingen bygga om elnätet (med höjda avgifter som följd), eller så måste vi använda elnätet smartare. Jag föredrar att använda elnätet smartare då det sparar pengar för oss alla.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag tolkade inte det som att 15000 nya villor skulle kopplas in, utan det var en jämförelse för att man skulle kunna förstå hur mycket 3% är, eftersom många avfärdar 3% som "ingenting".S Sigge McKvack skrev:
Ungefär som med bilar.M Martin Lundmark skrev:
När det blivit bilar som har snålare förbrukning på bensin/diesel så höjs literpriset på pumpen.
Likadant verkar det vara med el.
Ju mer av hushållen som börjar snåla ju mer måste man höja avgifterna.
T tompaah7503 skrev:Bra beslut.
Regeringen i övrigt är en total katastrof men här gör de rätt.
Dubbla styrande prismekanismer för elförbrukning, där den ena ibland motverkar den andra, är helt fel.
Det finns ingen som kan eller orkar förstå det. Man kan absolut få till någon bra intelligent styrning av ens förbrukning men det ska inte vara ett grundkrav att prenumerera på någon AI-tjänst för hundralappar i månaden för att få el i uttaget.
Gör om och gör rätt, tänk efter vad man vill uppnå i helhet och baka ihop det till en prismekanism. Det kommer inte bli optimerat för producenter och elnätsbolag, men det kommer bli en signal som abonnenterna kan förstå och följa.
När politiker underpresterar är det vanligt att man lurar medborgarna att de är syndiga.pacman42 skrev:
Nej, helt orimligt. Måste du verkligen dammsuga medan du lagar mat? Det finns andra timmar på dygnet som inte är under natten. Vi har aldrig brytt oss om när vi dammsuger, jag som har statistik på allt kan inte ens se dammsugningen i graferna. Det är alltid matlagningstimmen som dominerar för effektavgiften. Och ja, jag dammsuger. Jag städar även toaletterna. Då slipper jag dammtorka...
Om vattnet slutar komma i kranen hittar de på en story om att man är slösaktig eller förstör miljön. Att människans blotta existens är en synd.
Månadseffektavgiften har flera allvarliga effekter. Tex att all effekt över 80% av den installerade hos vindkraften blir värdelös.
Förekomsten av hög effekt täcker inte kostnaden för straffavgiften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar intäkt vindkraft beroende på effekt med och utan månadseffektagift.
Det som du inte förstår är att det inte går att byta ut dessa system för alla småhusägare i sverige.pacman42 skrev:
I Frankrike har man max-effekt och överskrider man denna då stängs elen av. I Tyskland så förbehåller sig elbolagen att kunna stänga av din elbilsladdning för att skydda elnätet. Det finns många kreativa förslag, jag tyckte personligen att effekttarifferna var mycket bättre än de flesta alternativ jag läst
pacman42 skrev:
Jag kom inte ens över 3,5 kWh/h under matlagningstimmen i varken januari eller februari, inte i mars heller - än så länge. Och den har varit dominerande.
Nu försvinner styrmedlet som skall få oss att välja utrustning som kan användas smartare och kostnaderna för elnäten kommer att öka för kollektivet - bara för några som inte vill byta ut den direktverkande elen och inte kan tänka sig att dammsuga på annan tid än de lagar mat.
Innan du svarar så läs igen, förstår du fortfarande inte fråga nån som du känner som inte kan byta värmesystem.
Förstår du ändå inte, läs igen
Nej, det hade inte varit ”otroligt bra” för dig.J jontemålare skrev:
Den största nackdelen med effektavgiften på el är att den låser in konsumenterna i ett system som allvarligt påverkar det dagliga livet negativt.
Hela upplägget är kontraproduktivt eftersom effektavgiften inte tar hänsyn till kapaciteten i det lokala elnätet. Tanken från EI är att den ska ta den hänsynen men det gör inte avgiften.
Att försöka kuva sina elnätskunder till att inte använda el samtidigt en sommartimme mitt på dagen är idioti.
Hela problematiken med (eventuella) framtida kapacitetsproblem i elnäten hade kunnat lösts med en ändrad prissättning av huvudsäkringsstorlekarna. Att skillnaden i pris på 16A, 20A och 25A osv, hade varit större.
Intressant. Hur ser din förbrukarprofil ut?Attitudeswe skrev:
årsförbrukning?
normal snittförbrukning sommar/vinter
effekt topp dag)kväll (helg)
Själv kunde jag få en lägre årsavgift om jag inte förbrukade mer än 600W.
Det handlar om att skapa incitament för att göra rätt val för att byta till utrustning som är styrbar när man måste byta av andra skäl. Det är inte så att de försöker få dig att byta idag. Men för att dessa incitament skall fungera så måste de ge negativa effekter för vissa redan idag. Jag förstår verkligen inte varför detta är så svårt att ta till sig.J jontemålare skrev:
De största incitamenten handlar dock om elbilsladdning och uppvärmning av pool/badtunna, bastu och liknande. Vill du använda dessa på ett sätt som belastar nätet hårt, då måste du också betala för detta. Vi åker alla på att betala för utbyggnaden av elnäten, effekttarifferna är ett sätt att bromsa dessa kostnadsökningar.
Nej Det finns ingen lag om detta. Det är bara ett förslag från EU, som giriga nätbolag nappat på!L Liljeros skrev:Var det inte ett EU-beslut?
Tycker i sak inte att upplägget var fel, man straffar dom som belastar nätet och premierar dom som inte gör det. Problemet var att många elbolag såg sin chans att smyghöja intäkterna.
Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang.
Min åsikt är att det är bra att vi slipper effektavgiften, så som den har valts att utformas. Avgiften skapar bara optimeringar (för dem som orkar ha koll) som inte leder till något gott för oss medborgare. Vill påstå att verklig effektbrist har vi inte många gånger i Sverige, utom möjligen i väldigt lokalt hänseende i någon stadsdel/mindre område, där inte utbyggnaden i nätet är tillräckligt bra. Storskalig effektbrist till högre elpriser, vilket därmed kan innebära ändrat beteende hos konsumenterna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Alla har har inte råd att byta ut sina grejer menar du? Du hade luftvärmepump och elelement samt varmvattenberedare om jag såg rätt. Även om du inte har råd att byta ut dina element mot något med bättre verkningsgrad så kan du styra så att varmvatten inte produceras när det är som dyrast (effektavgiftsmässigt).J jontemålare skrev:
Jag ser inte heller varför det är orimligt att du betalar mer till elnätsbolaget än grannen som har bytt ut sitt värmesystem, om du belastar det hårdare.
Sen undrar jag om det skulle slå särskilt hårt för dig i praktiken. En hög effektavgift, men det skulle nog kompenseras rätt långt av de sänkta överföringsavgifterna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Giriga? Jag håller med om att nätbolagen ofta kanske tagit för mycket betalt, men det här är ju intäktsneutralt. Har du missat att bolagen inte får höja sina intäkter när de inför effektavgift? Det är bara fråga om en omfördelning mellan olika kunder.J JRY skrev:
Det hela startade med ett direktiv från EU. Det finns numera en svensk lag för att hantera det direktivet som utreddes och bereddes av regeringen Löfvén och som fattades beslut om av regeringen Andersson. Denna har lagt uppdrag till EI att utforma reglerna och dessa sade att man senast den 1/1-27 var tvungen att införa effekttariffer. Det den nuvarande regeringen nu gör är att skjuta det datumet på framtiden och att tillsätta en ny utredningnsom skall vara klar senast april nästa år.J JRY skrev: