85 940 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Medlem
· Västmanland
· 2 088 inlägg
Jag har sagt det tidigare, vi har satt oss lugnt lugnt i båten i denna hysteri som svept över landet. Noll automatik, noll tvätt på nätterna.
Jag är av princip väldigt allergiskt mot storebrors kontrollerande och manövrerande av medborgarnas vardagssysslor, och har kanske av den anledningen hetsat upp mig lite ändå i omsorg om någon stackars människa som inte kan betala sin elräkning i de fall den skevheten varit motiverad. (Men ibland undrar man ju..)
Nu med en vinter som facit så ser jag ett nollsummespel i vårt hushåll när det gäller nätavgifterna inklusive allt versus året innan utan effektavgifter.
Q1 2025 utan effektavgift 130 öre/kW
Q1 2026 med effektavgift 120 öre/kW
Jag är av princip väldigt allergiskt mot storebrors kontrollerande och manövrerande av medborgarnas vardagssysslor, och har kanske av den anledningen hetsat upp mig lite ändå i omsorg om någon stackars människa som inte kan betala sin elräkning i de fall den skevheten varit motiverad. (Men ibland undrar man ju..)
Nu med en vinter som facit så ser jag ett nollsummespel i vårt hushåll när det gäller nätavgifterna inklusive allt versus året innan utan effektavgifter.
Q1 2025 utan effektavgift 130 öre/kW
Q1 2026 med effektavgift 120 öre/kW
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Nu drabbas även jag. Ellevio har meddelat att de tar bort effekt taxan och återgår till säkring och överföring.
Bra att kunna ladda bilen även på dagen. 😀
Trist att det blir dyrare totalt. 😢
Bra att kunna ladda bilen även på dagen. 😀
Trist att det blir dyrare totalt. 😢
De flesta fick ingen större skillnad i kostnad även om de inte gjort något särskilt, ja. En del fick lägre kostnader och en del högre.A Akerfeldt skrev:
Detta skapar goda incitament för att göra något åt det om man gick högre kostnader.
Jag hade fått lägre kostnader även utan att göra något, men iom att jag redan optimerat en del på elpris så blev det ännu bättre. Att jag sedan gjorde en optimering på effekttariffen också, skulle ha gett mig en sänkning per år på någonstans mellan 2000 och 3000 kronor (troligen närmare 3000), om den ju inte hade avskaffats efter bara åtta månader.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Om Ellevios siffror stämmer (vilket såklart många inte tror på) så var det ungefär en tredjedel som fick höjt pris, en tredjedel oförändrat och och en tredjedel sänkt. Detta då 10% ändrat beteende, så ja, man kunde leva oförändrat och få sänkt pris (eller oförändrat eller höjt).A Akerfeldt skrev:
Och nu var ju Ellevios modell relativt elak ändå...Fairlane skrev:
Man kan väl enkelt resonera sig fram till hur det slår mot olika grupper, för det första får man nog utgå ifrån att nästan ingen bryr sig alls, sänks avgiften så noterar de nog inte det och samma sak om den skulle höjas något.Fairlane skrev:
Sen finns det en elit, som kommer göra anpassningar för att sänka och därför också notera sin sänkning och få emotionell utdelning av detta.
Sist har vi gruppen loosers (ur detta hänseende), de kommer inte fatta vad som hänt, inte höra tåget förrän de är överkörda, en del av dessa kommer rycka på axlarna och betala men för några kommer det vara spiken i kistan. Min åsikt är att det är ett högt pris för att en liten klick ska få en kort tillfredsställelse, man borde hitta något annat sätt att belöna dessa, kanske nämna de i kundbladet, ge en medalj och ta en bild.
Om man drabbas hårt av effekttarifferna så har man ju uppenbarligen inte tagit till sig av någon av de andra incitamenten i samhället för att optimera sin elförbrukning. Exempelvis bidrag till värmepumpar och varmvattenberedare, men även ROT-avdragen för installationen av dessa.D djac skrev:Man kan väl enkelt resonera sig fram till hur det slår mot olika grupper, för det första får man nog utgå ifrån att nästan ingen bryr sig alls, sänks avgiften så noterar de nog inte det och samma sak om den skulle höjas något.
Sen finns det en elit, som kommer göra anpassningar för att sänka och därför också notera sin sänkning och få emotionell utdelning av detta.
Sist har vi gruppen loosers (ur detta hänseende), de kommer inte fatta vad som hänt, inte höra tåget förrän de är överkörda, en del av dessa kommer rycka på axlarna och betala men för några kommer det vara spiken i kistan. Min åsikt är att det är ett högt pris för att en liten klick ska få en kort tillfredsställelse, man borde hitta något annat sätt att belöna dessa, kanske nämna de i kundbladet, ge en medalj och ta en bild.
Uppenbarligen så har de haft möjligheten att agera, men inte gjort det. Det är ett personligt val.
Så är det, jag har också missat denna effektsänkningskampanj från myndigheterna, ändå är jag vaken, berätta mer om den, har den varit med Anslagstavlan eller var kan man hitta?pacman42 skrev:
Om man drabbas hårt av effekttarifferna så har man ju uppenbarligen inte tagit till sig av någon av de andra incitamenten i samhället för att optimera sin elförbrukning. Exempelvis bidrag till värmepumpar och varmvattenberedare, men även ROT-avdragen för installationen av dessa.
Uppenbarligen så har de haft möjligheten att agera, men inte gjort det. Det är ett personligt val.
Det finns två problem som du missar, de flesta förstår inte sin nuvarande elräkning, säkert pga ointresse, de har viktigare saker för sig, mycket bra, och det andra är att byta värmepump till senaste modellen är en utopi för många, en katastrof när det behövs och att göra det för att optimera nätbolagets vinst uteslutet för alla utom en handfull med det särintresset, i hela landet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Så kan man se det såklart, men det förändrar ju inte det faktum att de flesta fick sänkt eller oförändrat utan att göra något.D djac skrev:Man kan väl enkelt resonera sig fram till hur det slår mot olika grupper, för det första får man nog utgå ifrån att nästan ingen bryr sig alls, sänks avgiften så noterar de nog inte det och samma sak om den skulle höjas något.
Om det är så som du säger så blir ju konsekvensen att ett fåtal fick väsentligt högre, det är priset för att någon ska kunna slinka undan och känna sig nöjd med det och frågan är då om man kan tillfredsställa dessa på annat sätt, utan mänskliga offer?Fairlane skrev:
Och så var vi inne på tyckande uttryck igen - "slinka undan".D djac skrev:
Alla har samma möjlighet att få ned sin effekt. En del har redan gjort mycket (som jag) och då blev det lättare. Andra har inte agerat tidigare (många borde ju åtminsstone ha agerat med de höga elpriserna 2022 kan man tycka).
Det finns bidrag till värmepumpar och effektivare VVB. Det finns ROT-avdrag. Det är medborgarens ansvar att ha koll. Du kan aldrig komma undan en lag genom att säga "jag kände inte till den lagen". Det är ditt ansvar att ha koll.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Varför skulle det vara kosekvensen?D djac skrev:
Säg att 300 kunder har en räkning på 1000 kr i månaden innan förändring.
Efter förändring så har 100 kunder en räkning på 980 kr/mån, 100 kunder har 1000 kr/mån och 100 stycken en räkning på 1020 kr/mån.
Då är det jag säger uppfyllt, men är det du påstår uppfyllt? har dessa 100 som fått höjt fått ett väsentligt högre pris?
Det är inte frågan om att någon ska slinka undan eller att det ska bli mänskliga offer. Så fort man omfördelar kostnader mellan olika personer så finns det vinnare och förlorare. Med ditt sätt att tänka, att det inte ska få finnas vinnare och framförallt inte förlorare så borde det vara helt omöjligt att ändra debiteringsmodeller.
Samtidigt så har man infört möjligheten att köpa el på timpris för ett antal år sen (numera kvartspris), mot att man tidigare köpte på rörligt eller fastpris. Där passar det bra för dig att slinka undan och betala mindre och orsaka mänskliga offer bland de som inte kan genomföra samma sak och måste hålla sig till rörligt/fastpris?