pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det beror på vem du frågar. Frågar du karlmb och djac så får du ett svar, frågar du de privata elnätsbolagen så får du samma svar. Frågar du å andra sidan offentligt ägda elnätsbolag och de som jobbar/jobbat med elnät så verkar du få andra svar.
Oavsett om bolagen ville ha dem eller inte så var det en skrivbordsprodukt ämnad för andra nät än de vi har i Sverige.
Det är det viktiga här.
Hoppas vi nu får se en annan drive i viljan att modernisera sånt som ändå är gammalt.
Det kostar inte mkt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej Karlimb

Kan du inte citera vad Ellevio skriver (med sidhänvisning), och även ge en länk till dokumentet du hänvisat till
Så vi alla kan följa dialogen och läsa vad Ellevio skriver i sitt sammanhang?
https://www.byggahus.se/forum/threa...-avskaffas-ar-ni-lyckliga.571896/post-6612358

s. 26 "Sveriges befintliga, ålderstigna elnät kräver betydande investeringar, runt 945 miljarder kronor fram till 2045, inte bara för att upprätthålla den nuvarande servicenivån, utan framför allt för att möta den kraftigt ökande elanvändningen. En stor del av den investeringen – 587 miljarder - består av reinvesteringar som kommer behöva göras oavsett framtidsscenario, låg eller hög. Omfattningen av nyinvesteringarna beror på produktions- och konsumtionsscenario och beräknas till 302 och 358 miljarder kronor i scenario låg respektive hög för perioden fram till 2045, varav merparten inom transmissionsnätet."

s. 27 "En stor del av investeringen, 587 miljarder kronor fram till 2045, består av reinvesteringar som kommer krävas oavsett framtidsscenario. Reinvesteringskostnaderna domineras av lokalnätsinvesteringar."....
"En särskilt viktig insikt är att lejonparten av investeringarna i ny samt utbyggd elnätsinfrastruktur kommer att behöva göras åren 2026–2040, eftersom det är under denna period den tekniska livslängden på befintliga nät nås."

s. 28 "En stor del av lokalnäten antas vid reinvesteringar öka kapaciteten då denna kapacitetshöjning är kostnadseffektiv när komponenten i fråga ändå ska bytas ut. Lokalnätet beräknas ha ett reinvesteringsbehov på 424 miljarder oavsett scenario, samt ett nyinvesteringsbehov mellan 21 och 23 miljarder kronor fram till 2045, för låg- respektive högscenario."
I tillägg anges det att det ökade elbehovet främst är industridrivet

D
Fairlane Fairlane skrev:
Så slutsatsen man kan dra är att elnätsbolagen vill ha effektavgifter för att kunna tjäna mer och de vill inte ha effektavgifter för att kunna tjäna mer... 😉
Letar du tillräckligt tror jag att du kan kryssa i hela bingobrickan, du kan nog får vilket svar du än önskar och kanske några du inte hade tänkt på.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
K KTMLarsen skrev:
Undrar om det finns ett samband av att Ellevio är under utredning av EI som lett dom till att ta bort effektavgifterna just nu, tror inte att det endast är April 2027 då dom innan inte ville ta bort den?
Får se om dom övriga 4 som ska utredas kommer att göra samma sak?
Revisioner och regleringar är det enda vapnet vi som konsumenter har om vi tycker avgifterna är höga, att försöka blidka elbolagen genom offer av olika slag funkar liksom inte.

K karlmb skrev:
[länk]
Hej karlmb
Där står om "ålderstigna elnät" dvs elnät som funnits där länge

Det står även om att de "kräver betydande investeringar"
"framför allt för att möta den kraftigt ökande elanvändningen"

Men jag ser inte att elnäten beskrivs som "uttjänta grejer"
Då kan den som läser riskera att tro att elnäten skall bytas ut.
Man bygger vidare på de befintliga elnäten

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Och notera också att många elnät är modernare och att de som ligger närmare 2046 kan få kapacitetsbrist innan de behöver moderniseras. Dvs, man riskerar att kanske 10-15% av investeringens livslängd kastas bort. Dvs onödiga kostnader som vi får betala.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, det beror på vem du frågar. Frågar du karlmb och djac så får du ett svar, frågar du de privata elnätsbolagen så får du samma svar. Frågar du å andra sidan offentligt ägda elnätsbolag och de som jobbar/jobbat med elnät så verkar du få andra svar.
Oavsett om bolagen ville ha dem eller inte så var det en skrivbordsprodukt ämnad för andra nät än de vi har i Sverige.
Det är det viktiga här.
Hoppas vi nu får se en annan drive i viljan att modernisera sånt som ändå är gammalt.
Det kostar inte mkt.

pacman42 pacman42 skrev:
Och notera också att många elnät är modernare och att de som ligger närmare 2046 kan få kapacitetsbrist innan de behöver moderniseras. Dvs, man riskerar att kanske 10-15% av investeringens livslängd kastas bort. Dvs onödiga kostnader som vi får betala.
Nåja, man kan ju också se det som att kapaciteten helt enkelt kommer att höjas i takt med livslängden tar slut. Till stor del sammanfaller låg kapacitet med gamla delar av nätet, det lär inte vara på många ställen man ligger nära taket i nyare delar från typ 90-talet när elvärme var poppis. Vilket väl är vad man skriver här:
En stor del av lokalnäten antas vid reinvesteringar öka kapaciteten då denna kapacitetshöjning är kostnadseffektiv när komponenten i fråga ändå ska bytas ut. Lokalnätet beräknas ha ett reinvesteringsbehov på 424 miljarder oavsett scenario, samt ett nyinvesteringsbehov mellan 21 och 23 miljarder kronor fram till 2045, för låg- respektive högscenario."
I tillägg anges det att det ökade elbehovet främst är industridrivet

M Martin Lundmark skrev:
Hej karlmb

Det som ska bytas ut är ju till stor del sånt som just dimensionerades innan elvärme var standard utan man värmde med ved eller annat. Således blir de delarna snart utbytta och då kan de samtidigt dimensioneras upp.

pacman42 pacman42 skrev:
Den gynnade ju mig - kraftigt!
Hade det gynnat dig om du inte hade optimerat och gjort dina anpassningar?

A Akerfeldt skrev:
Hade det gynnat dig om du inte hade optimerat och gjort dina anpassningar?
Nej, men det är ju hela poängen med detta - att få tillverkare av apparater och användarna att anpassa sig.

Edit: de optimeringar jag redan hade gjort räckte för att jag skulle gå med vinst. Men jag gick ner med vinst med ytterligare optimeringar.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, men det är ju hela poängen med detta - att få tillverkare av apparater och användarna att anpassa sig.

Edit: de optimeringar jag redan hade gjort räckte för att jag skulle gå med vinst. Men jag gick ner med vinst med ytterligare optimeringar.
Absolut, och det är bra för dig som vill och kan göra de förändringar som krävs för att man ska gynnas av effektavgiften. Men för många är det tvärtom, och att slippa oroskänslan för att råka skapa en dyr topp kommer nog inte så många sakna.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Absolut, och det är bra för dig som vill och kan göra de förändringar som krävs för att man ska gynnas av effektavgiften. Men för många är det tvärtom, och att slippa oroskänslan för att råka skapa en dyr topp kommer nog inte så många sakna.
Många brydde sig å andra sidan inte alls.

pacman42 pacman42 skrev:
Många brydde sig å andra sidan inte alls.
Eller så behövde livet bara fortsätta som vanligt för många.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Eller så behövde livet bara fortsätta som vanligt för många.
De flesta fick ingen större påverkan alls på priset. En del fick högre och en del fick lägre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.