85 934 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Ja, bättre utnyttjande av en resurs är definitionen av effektivare. Det är så vi har fått ökat välstånd under alla år.pacman42 skrev:
Överkapacitet och underutnyttjande har inte gjort oss rikare.
Jag[återkommer till att det är ett fåtal som förstår dagens, helt linjära debiteringssystem, det undersöks löpande, gör man det mer komplext och ändrar oftare så kommer du tappa ännu fler. Många här missar att detta forumet och dessa trådarna är inte en representation av befolkningen.P pmd skrev:
Så är det redan idag, det är justeringar av förhållanden mellan fasta och rörliga delen vi pratar om.P pmd skrev:
Ja men just det hade ju varit ok, värre är att politiker som styr över utbildningsväsendet inte kan något om utbildning, punkt! Det är väldigt illustrativt, och går med lätthet att se på andra områden, att när ett parti profilerar sig inom ett område, utbildning FP/L, så förstör de alltid detta, de gör det för att de ser att de kan vinna röster, aldrig för att de skulle vara speciellt kompetenta.P pmd skrev:
Det värsta som kan hända valfri svensk paradgren är att man får politikens intresse, de påstår sig vilja hjälpa, då kan man släcka ljuset och gå hem, från och med då är det officiellt kört.
Ligger en del i det tyvärr.D djac skrev:Ja men just det hade ju varit ok, värre är att politiker som styr över utbildningsväsendet inte kan något om utbildning, punkt! Det är väldigt illustrativt, och går med lätthet att se på andra områden, att när ett parti profilerar sig inom ett område, utbildning FP/L, så förstör de alltid detta, de gör det för att de ser att de kan vinna röster, aldrig för att de skulle vara speciellt kompetenta.
Det värsta som kan hända valfri svensk paradgren är att man får politikens intresse, de påstår sig vilja hjälpa, då kan man släcka ljuset och gå hem, från och med då är det officiellt kört.
Ellevio bekräftar att effektavgiften har effekt, genom att ta bort den: https://www.sverigesradio.se/artikel/ellevio-skrotar-kritiserade-effektavgiften-pa-el
Jag tror att vi kan säga att nu vet vi att den inte gynnar någon, om tom Ellevio självmant tar bort den så är det 100% bekräftat.
Jag tror att vi kan säga att nu vet vi att den inte gynnar någon, om tom Ellevio självmant tar bort den så är det 100% bekräftat.
Jag tycker fortfarande att allt som gör att man använder investeringar effektivare är bra. Jag föredrar hastighetsgränser istället för fler filer på motorvägen. Jag föredrar att vi istället för att bygga viadukter överallt faktiskt väljer att ha trafikljusreglerade övergångsställen. Jag föredrar...D djac skrev:
Jag, jag håller med om att det är svårt med jämförelser men jag är fortfarande glad för att vi verkar välja den goda vägen framåt, ljus i husen och mindre sot i luften, jag vill inte göra om Sverige till ett renodlat fossilsamhälle.pacman42 skrev:
Det hade det inte blivit annars heller, snarare tvärtom. Det hade gått snabbare att bygga ut elanvändningen eftersom inte lednings utbyggnaden hade blivit en lika stor broms.D djac skrev: