K karlmb skrev:
Snart är det hos dem den första generetionens hybrider står begagnade. Och de är värst för de har så klena 1-fasladdare att de ofta börjar laddas när man kommer hem. Alltså negativt.
Vilka hybrider tänker du på då?

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vilka hybrider tänker du på då?
Laddhybrider med typ 10 kWh batterier.

K karlmb skrev:
Laddhybrider med typ 10 kWh batterier.
Jag har laddhybrid Kia ceed. Min andra. Har en Easee (stavning?) kopplad till Tibber. Laddar smart, utan någon större insats än att kryssa i "Smart laddning". Väljer billiga timmar. Så att påstå att den börjar ladda direkt stämmer alltså inte.
Eller missförstår jag påståendet?

D djac skrev:
Det tycker du men jag tycker tvärtom, ett elnät där man ska köa för att få köpa en viss effekt, planera in i transportfönster, är sämre än ett som kan leverera el när den finns och behövs, kostar kanske några enstaka procent mer men är multiplar bättre.
Enstaka procent, ja du...

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag har laddhybrid Kia ceed. Min andra. Har en Easee (stavning?) kopplad till Tibber. Laddar smart, utan någon större insats än att kryssa i "Smart laddning". Väljer billiga timmar. Så att påstå att den börjar ladda direkt stämmer alltså inte.
Eller missförstår jag påståendet?
Jag menade att dessa långsamladdare ofta kopplas in direkt kl 17 när man kommer hem.

pacman42 pacman42 skrev:
Enstaka procent, ja du...
Ja, det stod ju så i den rapport du delade själv om jag inte minns fel.

pacman42 pacman42 skrev:
Det är ett bättre utnyttjat nät. Det är inte sämre.

Edit: det kräver inte heller att användningen anpassas, utan man undviker att bygga ut om anpassningen sker utifrån de ekonomiska incitament som finns.
Men nu ska det ju bytas ut av åldersskäl ändå.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, det är bara löjligt att resonera så. Om vi genom att vara smarta kan få ett bättre utnyttjat nät så är är vi effektivare. Effektivitet vinner. Förutsättningen är dock att effektiviteten inte får vara för komplicerad.
Och det är ju just det den blir i detta fall. Konfliktande prissignaler.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Kravet är att elnäten skall användas effektivare för att minska kostnadsökningen för kunderna.
Ja, det låter som en truism, men vilka data ligger bakom kravet?

P
K karlmb skrev:
Hur får du ihop det? Då är det ju ingen nytta med att nyttja gammalt mög på övertid.
Utsliten utrustning går kanske inte att använda alls.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja, nej här kommer vi inte kunna enas, att det är lite orätt att lägga sina räkningar i den senila grannens brevlåda eftersom man noterat att hen inte har så bra koll och oftast betalar, får jag inte med dig på.
Nu argumenterar du på riksdagsnivå igen. Kan vi inte hålla högre nivå här?

• Haha
djac
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Men visst, kollektivtrafiken. Vi betalar alla skatt för den och har samma möjlighet att nyttja den teoretiskt, i praktiken har vi inte det såklart.
All kollektivtrafik är inte skattesubventionerad.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Effektavgifterna får den effekten att de med stora resurser inte behöver bry sig, en del faller i kategorin att de inte tittar på summan på elräkningen och kommer köra på som vanligt, de andra, med sånt intresse, kommer navigera runt med batterier och styrning. De som kommer få sin vardag påverkad är de svagare som antingen inte förstår och därför får räkningar med katastrofala följder, eller de som får ändra sin livsföring.
Jag tror inte att effektavgifter är svåra att förstå, men de som inte vill förstå kommer kanske att lida för det.
Men knappast med katastrofala följder.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Okej, ja men det är tydligt att det är en avgrund mellan oss i värderingar, i grunden anser jag inte att samhällets verksamheter och utveckling ska anpassas efter elnätet, jag misstänker att det är här det skär sig mest.
Det tycks som att du tycker att elnät är en gemensam nyttighet som alla ska betala för oberoende av hur mycket de använder den.
Tycker du att samma ska gälla för VVS?
Sophämtning?
N.B. att det nuvarande systemet bygger på att det är användarna av VVS och sophämtning som betalar för det.

P
K karlmb skrev:
Tja, om det nu är omöjligt att utbilda fler.
Känns inte som raketkunskap faktiskt.
Efter kriget har vi många med kompetens i Ukraina tex.
Politiker som styr utbildningssystemet förstår sig inte på teknik. Om de inte förstår hur elystemet fungerar (och det gör de garanterat inte) så förstår de inte heller vad som behöver göras för att öka kompetensen inom elkraftområdet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.