85 948 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Jag har laddhybrid Kia ceed. Min andra. Har en Easee (stavning?) kopplad till Tibber. Laddar smart, utan någon större insats än att kryssa i "Smart laddning". Väljer billiga timmar. Så att påstå att den börjar ladda direkt stämmer alltså inte.K karlmb skrev:
Eller missförstår jag påståendet?
Jag menade att dessa långsamladdare ofta kopplas in direkt kl 17 när man kommer hem.[SKPG]Zamora skrev:
Och det är ju just det den blir i detta fall. Konfliktande prissignaler.pacman42 skrev:
Nu argumenterar du på riksdagsnivå igen. Kan vi inte hålla högre nivå här?D djac skrev:
Jag tror inte att effektavgifter är svåra att förstå, men de som inte vill förstå kommer kanske att lida för det.D djac skrev:Effektavgifterna får den effekten att de med stora resurser inte behöver bry sig, en del faller i kategorin att de inte tittar på summan på elräkningen och kommer köra på som vanligt, de andra, med sånt intresse, kommer navigera runt med batterier och styrning. De som kommer få sin vardag påverkad är de svagare som antingen inte förstår och därför får räkningar med katastrofala följder, eller de som får ändra sin livsföring.
Men knappast med katastrofala följder.
Det tycks som att du tycker att elnät är en gemensam nyttighet som alla ska betala för oberoende av hur mycket de använder den.D djac skrev:
Tycker du att samma ska gälla för VVS?
Sophämtning?
N.B. att det nuvarande systemet bygger på att det är användarna av VVS och sophämtning som betalar för det.
Politiker som styr utbildningssystemet förstår sig inte på teknik. Om de inte förstår hur elystemet fungerar (och det gör de garanterat inte) så förstår de inte heller vad som behöver göras för att öka kompetensen inom elkraftområdet.K karlmb skrev: