S Sigge McKvack skrev:
Nej det är inte direkt kopplat. Det är information som inte efterfrågats. Inte heller din ytterligare brodering i inlägg 129 tillför något.
Hej
Så du förstod inte att EU satte krav på högre verkningsgrad när de begränsade märkeffekten

Dammsugare har därigenom fortfarande bra sugkraft, de har inte blivit sämre på att suga damm

• Gilla
balloo och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Så du kan inte köpa elen bara när den är billigast då. Du verkar inte ha den kunskap som behövs på dagens elmarknad.
Eller så är du ointresserad.
Hej
Jag har sänkt årsenergibehovet till ca 30 % och toppeffekten i motsvarande grad
Jag styr inte efter timpris.
Gör alla andra utom jag det?

Menar du att det idag är ett måste om man inte bedömer att det ännu är nödvändigt.

Vi får se framöver

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Så du förstod inte att EU satte krav på högre verkningsgrad när de begränsade märkeffekten

Dammsugare har därigenom fortfarande bra sugkraft, de har inte blivit sämre på att suga damm
Jo jag noterade det i energimyndighetens skrifter men eftersom det inte var relevant gentemot det old rusty skrev gav jag mig inte in i den diskussionen. Dock så satte de väl inte krav på högre verkningsgrad utan på en lägsta accepterad dammupptagningsförmåga, men det förstod du ju som kan sådant här. Likaledes huruvida dammsugarna blivit bättre, sämre eller är lika bra, den diskussionen tror jag du får ta med någon annan.

S
P Pin skrev:
Ellevio meddelar att de behåller effektavgiften tills vidare'
'Money talks'

• Gilla
  • Arg
OramaC och 2 till
  • Laddar…
S
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Det märks att vi har dålig kunskap om elkraftförsörjningen i samhället både hos politiker och allmänheten och dessutom är det ett valår

Många beklagar att framförhållningen bland annat gällande elnätet och dess kostnader är dålig

Effektavgiftens idé och mål är att på lång sikt, säg, 10 år, hantera elnätets ökade kostnader nu, när vi belastar det redan byggda elnätet på ett nytt sätt med timpris och styrning, elbilsladdning, solceller etc.

Att nu tappa möjligheten att starta detta långsiktiga arbete innebär rimligen inte lägre kostnader på sikt
Effektavgifterna har varit ett desperat plåster på ett elnät som inte klarar sin uppgift.

Sveriges elkonsumenter tackar för det politiska beslutet att kasta de kafka liknande effektavgifterena i papperkorgen. "Jag behöver tvätta, när kan vi köra tvättmaskinen ? Nej vänta, du behöver baka i ugnen först"

Vissa fåtal i den akademiska världen sörjer och försvarar effektavgifterna, dessa som bygger sin akademiska kariär på dessa märkliga modeller hur medborgarna ska tvingas underordna sig ett visst konsumtionsmönster, värdig en bananrepublik. Tyvärr en vanlig baksida av den akademiska världen som jag sett tidigare i ett annat akademiskt område. Forskare som benhårt försvarar sin position, vilken härstammar från en forskarkarriär som bygger på en återkommande jakt på forskningsanslag, där man hela tiden måste visa sig och sina teser relevanta.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
OramaC och 6 till
  • Laddar…
S Sigge McKvack skrev:
Jo jag noterade det i energimyndighetens skrifter men eftersom det inte var relevant gentemot det old rusty skrev gav jag mig inte in i den diskussionen. Dock så satte de väl inte krav på högre verkningsgrad utan på en lägsta accepterad dammupptagningsförmåga, men det förstod du ju som kan sådant här. Likaledes huruvida dammsugarna blivit bättre, sämre eller är lika bra, den diskussionen tror jag du får ta med någon annan.
Hej
Jag ser det som högst relevant att vi förstår varför olika krav uppkommer tex på ljuskällors verkningsgrad, väggisolation i byggnader, uppvärmningssystem, vitvaror, dammsugare, etc

Kraven ställs för att hjälpa oss elanvändare att välja bra och effektiva apparater inte för att göra det besvärligt att hitta en dammsugare som har en stor märkeffekt

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Jag har sänkt årsenergibehovet till ca 30 % och toppeffekten i motsvarande grad
Jag styr inte efter timpris.
Gör alla andra utom jag det?

Menar du att det idag är ett måste om man inte bedömer att det ännu är nödvändigt.

Vi får se framöver
Jag sänker i snitt mitt elpris med 25% genom att köpa när den är billig. Till det kommer att jag nästan uteslutande förbrukar el under låpristid i tidstariff och då får en halverad elöverföringsavgift ungefär.
Så det är inte det att jag är emot varje åtgärd för att anpassa min konsumtion, utan att det nya påfundet med bottensvepande effektavgifter skulle bli mkt svårare för mig att anpassa allt till pga konfiktande prissignaler.
Och om det är svårt för mig som hållit på med detta iaf i 10 år, då inser iaf jag att det kommer att bli ytterst få som kommer att se ens möjlgiheten att försöka.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag sänker i snitt mitt elpris med 25% genom att köpa när den är billig. Till det kommer att jag nästan uteslutande förbrukar el under låpristid i tidstariff och då får en halverad elöverföringsavgift ungefär.
Så det är inte det att jag är emot varje åtgärd för att anpassa min konsumtion, utan att det nya påfundet med bottensvepande effektavgifter skulle bli mkt svårare för mig att anpassa allt till pga konfiktande prissignaler.
Och om det är svårt för mig som hållit på med detta iaf i 10 år, då inser iaf jag att det kommer att bli ytterst få som kommer att se ens möjlgiheten att försöka.
Hej
Samtidigt måste du kunna hålla nere kostnaden för elnätet som du även skall betala

Elnäten som får en högre kostnad om tex din effektstyrning ger spänningsvariationer som i sin tur ger krav på förstärkningar av elnäten

Dessa förstärkningar av de redan befintliga elnäten är redan kostsamma för oss elanvändare och blir värre åren framöver

Effektavgiften är ett alternativ att hålla nere dessa kostnadsökningar

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Sigge McKvack skrev:
Detta är ju de två springande punkterna. Dels varför "alla" helt plötsligt skulle göra "allt" samtidigt när sannolikheten för det beräknades som låg redan när elnäten dimensionerades från början.
Den första frågan är enkel att besvara. Elpriset var mycket stabilt när elnäten dimensionerades från början. Alla hade fast pris. Så det kostade lika mycket per kWh oavsett när man förbrukade el.

Anledningen till att "alla" helt plötsligt vill göra "allt" samtidigt är att elpriset varierar starkt upp och ner varje dygn. "Alla" vill ladda elbilen när det är som billigast. För övrigt är just förekomsten av elbilar en del av problemet.
S Sigge McKvack skrev:
Därutöver om elpriset är det som styr effekttopparna (elbil som du tar upp) hur ska då effektavgiften påverka det?
Tanken är att om nätavgiften per kWh sänks men att man tar betalt för maxeffekten kW kan det leda till att det är billigare för kunden att använda el om man undviker att "köra allt samtidigt" just när elpriset är lägst. För att man minskar effektavgiften.
S Sigge McKvack skrev:
Så fråga är väl snarare hur ska effektavgifterna lösa det tekniska problemet?
Svaret framgår ovan. Problemet är effekttopparna när elpriset är som lägst. Effektavgiftens syfte är att flytta elförbrukningen och jämna ut den över dygnet.

Rent tekniskt och ekonomiskt är tanken att den totala nätavgiften skall vara lika stor som innan. Så att nätbolagen klarar sig ekonomiskt. Men oxo så att de inte skall behöva bygga ut nätets kapacitet lika snabbt.

Visst är det bra med elkraftkunskaper om man skall förstå i detalj exakt varför det fungerar så här. Men principen att man kan överföra mer el i nätet om man utnyttjar det jämnt över dygnets alla timmar är egentligen väldigt enkel.

Det fungerar ungefär som med trängselavgifterna på storstädernas vägar. Man vill få ner topparna i rusningstrafiken.

Det är precis det man vill åstadkomma i elnätet med effektavgifterna.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Effekttariffer är en matematisk modell.
Elpriset är en prognos som skapar en förbrukning som avviker från prognosen eftersom då priset är högre går förbrukningen ner och prognosen stämmer inte längre.
En del ser inte skogen för alla träd som står i vägen.

B Boende45 skrev:
De nya effektavgifterna på el stoppas av regeringen.

”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”

Troligtvis kommer de nätbolag som ännu inte infört avgiften att inte göra det.

Vad händer nu med avgiften hos Ellevio mfl.

En glädjens dag att denna livskvalitetssänkning avskaffas!

[länk]

• Elbolagswebbsida med information om fördröjningen i effektavgiftsinförandet och en bild av kraftledningar. Text om regeringens beslut och kundpåverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Boende45 skrev:
Jag vet, de flesta har med all säkerhet ökat sina intäkter med införandet.

Vaknade för övrigt ovanligt tidigt idag, vid ca 05.30 och det första jag tänkte på var om jag skulle dammsuga fram till kl 06.00 då effektavgiften startar till 100%.

Kom på att det var mars månad och att utomhustemperaturen borde vara över noll grader, så det var inte kritiskt med dammsugning på tider som Gestapo-Ellevio bestämt.
Märkligt att i Ellevios fall att 75% har fått sänkta eller oförändrade avgifter sedan effektavgifter infördes. Dessutom får nätbolagen inte överskrida sin intäktsram, det innebär att de inte får ökade intäkter.

• Gilla
  • Älska
Perplexus och 5 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Var det inte ett EU-beslut?

Tycker i sak inte att upplägget var fel, man straffar dom som belastar nätet och premierar dom som inte gör det. Problemet var att många elbolag såg sin chans att smyghöja intäkterna.

Har haft effektavgift under snart 10 års tid, har 2 elbilar och har sällan legat högre än 2kW på fakturan vilket kostar typ 250kr vintertid och hälften på sommaren. I gengäld har jag en årskostnad på 1500kr för ett 25A abonnemang.
Det hör inte hemma att straffa folk på grund av politiska felslut. För användarna är nätet sämre nu än vad det var för 40 år sedan.

B Boende45 skrev:

”Regeringen stoppar kravet på införandet av effektavgifterna på el, rapporterar TT”

[länk]
Tanken med effektavgifter är bra för de som kan planera sina uttag, tex tvätta , ladda o diska på natten. Men när ett bastubad kostar 500 kr i en stuga som i övrigt står kall blir det absurt. Effektavgifterna kunde i stället tex tas ut när belastningen är som störst , dvs fm o em. Då kan man vänta med bastun till kl 19. Eller på em för oss pensionärer.

B Boende45 skrev:

[länk]
Tanken med effektavgifter är bra för de som kan planera sina uttag, tex tvätta , ladda o diska på natten. Men när ett bastubad kostar 500 kr i en stuga som i övrigt står kall blir det absurt. Effektavgifterna kunde i stället tex tas ut när belastningen är som störst , dvs fm o em. Då kan man vänta med bastun till kl 19. Eller på em för oss pensionärer.
useless useless skrev:
Det blir frivilligt, så de kan ha kvar dom om de går att motivera.
Ellevio har meddelat mig att de har dem kvar tills nya beslut fattats.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.