85 954 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Är det inte bra att hålla ner bolagens utgifter menar du?D djac skrev:
Jag misstänker något väldigt mycket enklare. Folk klagade och det är val snart ...D djac skrev:
Om det är bra eller dåligt är inte så viktigt som att få röster.
Till detta ställer jag mig neutral eller svagt negativ, hur bolag spenderar pengar är upp till ägarna, sen är ju dessa speciella och eftersom en sådan besparing direkt skulle försämre innehållet i den produkten jag betala för så kan man som kund inte vara positiv.Fairlane skrev:
Om de vill dra ner på andra interna kostnader så berör det kanske inte mig på samma sätt.
Men nej, jag har inte elnätsbolagens utgifter som särintresse. det finns några här som har det men det har aldrig intresserat mig.
Det enda som är helt klart är att du fått allt om bakfoten.Fairlane skrev:
Jag ser inte det som ett sätt att öka företagets vinst, utan som ett sätt att hålla ner kostnaderna, vilket skulle kunna ge lägre intäktsramar.
Du kanske kan komma överens med karlmb som liksom du är emot effektavgifter. Han säger att det är elnätbolagen som jobbat för effektavgifter och du säger att elnätsbolagen är emot effektavgifter. Jag tycker inte riktigt de får ihop.
Har du tragglat dig igenom Ellevios raport snart så vi får veta "din tolkning" av vad de "upplever"?
Varför skulle det hända, alla är väl överens om att det inte finns någon koppling mellan debiteringsmodell och abonnentkollektivets kostnader?pacman42 skrev:
Nej, alla är inte överens om det intäktsramarna för konsumenter kommer att utvecklas olika med och utan effekttariffer.D djac skrev:
Utan effekttariffer för konsumenter så kommer dessutom effekttarifferna för företagen att stiga när konsumenterna får högre spikar. Alternativet är att näten bygga ut och att alla får högre avgifter.
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nej det var inte min åsikt det var en fråga. Vet du inte ens det eller är det bara din grej att skriva "det gör bara din åsikt" på allt?K karlmb skrev:
Det mesta här är de olika skribenternas åsikter, det behöver man inte förklara. Om däremot någon framför en åsikt som fakta så kan det vara värt att påpeka.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Vad menar du nu att jag fått in bakfoten? Som vanligt är du väldigt otydlig.K karlmb skrev:
Är det att du skrivit att effektavgiften lobbats in av elnätsbolagen eller att djac säger att elnätsbolagen är motståndare till effektavgifter?
Jag läser den om/när jag har lust och jag meddelar min tolkning om jag så önskar.K karlmb skrev:
Att diskutera med någon som gång efter gång påstår att man har åsikter man inte har är rätt tröttsamt och trist, så jag gör det om/när jag har lust.
Aha, ok men det finns det inget underlag till, då måste man först tro på att modellen för att bestämma intäktsramarna ska ändras drastiskt, annars blir det som idag, med lite felmarginal.pacman42 skrev:
Nej, alla är inte överens om det intäktsramarna för konsumenter kommer att utvecklas olika med och utan effekttariffer.
Utan effekttariffer för konsumenter så kommer dessutom effekttarifferna för företagen att stiga när konsumenterna får högre spikar. Alternativet är att näten bygga ut och att alla får högre avgifter.
Vi får nog räkna med att nätavgifterna stiger som de gjort hittills, tills och om den modellen ändras, vilket det inte ens finns någit initiativ till i dagsläget men allt kan såklart hända även om det kommer ta väldigt lång tid.
Tills dess fortsätter nätavgifterna stiga i sakta mak, oavsett kostnader relaterat till effekt i näten.
Den som lever får se.D djac skrev:Aha, ok men det finns det inget underlag till, då måste man först tro på att modellen för att bestämma intäktsramarna ska ändras drastiskt, annars blir det som idag, med lite felmarginal.
Vi får nog räkna med att nätavgifterna stiger som de gjort hittills, tills och om den modellen ändras, vilket det inte ens finns någit initiativ till i dagsläget men allt kan såklart hända även om det kommer ta väldigt lång tid.
Tills dess fortsätter nätavgifterna stiga i sakta mak, oavsett kostnader relaterat till effekt i näten.