85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Då har du inte fattat öht hur modellen ska fungera.P pmd skrev:
Elnätsägaren har ständigt full kontroll på belastingen och ev spänningsproblem i lokalnätet.
När han i realtid ser att saker börjar bli kritiska under en viss trafo så kan han skicka ut signaler via elmätarna till ett styrrelä som abbonenterna kan koppla till valfri last, tex en elbilslddare eller en värmepump.
Just de som alltså behöver dra ner får en signal. Sedan kan man välja att faktiskt dra ner effekt eller ifall man tex behövr ladda elbilen fullt, istället gå miste om en bonus. (En enkel brytare kopplar bort signalen vid behov)
Genom att man skickar signaler till alla under en viss trafo så kan man med stor sannolikhet räkna med att iaf några svarar, särskilt om man kört systemet en tid och folk vet att det finns pengar att spara.
Och genom att man kan koncentrera signalerna dit det verkligen behövs så kan man ge bättre bonus än ifall ett helt nätområde får samma svepande bonus trots att det inte gör ngn nytta på de flesta ställen.
Samtidigt får man en helt annan transparens över var problemen egentligen sitter vilket i längden är bra för abonnenternas förtroende för elnätsbolaget och deras prioriteringar.
Argument finns såklart men du accepterar de inte, det kan ju vara så att med ökad elektrifiering så ökar intäkterna för nätbolagen och de kanske inte ljuger när de säger att detta är tillräckligt?pacman42 skrev:
Sen kan man ju alltid hitta exempel på vad som helst, speciellt om man botaniserar i de väldigt många och väldigt små bolagen, med så litet underlag som de har så kan man nog hitta alla avarter åt bägge hållen, dvs både överdimensionerade och underdimensionerade nät.
Det enda jag hör är att någon är så besatt av att man kan komma undan någon hundralapp billigare att det förblindar omdömet. Man vill ovanpå detta behålla sin feta anslutning och plats i nätet men man ska minsann inte köpa el nog för att betala för den utan det ska göras av någon stackare som redan betalar mer.
Jag skrev ju just ett. Ett annat är att jag själv tex kan se att spänningsnivån här hos mig är rätt stabil, sommar som vinter ligger den på 230V +-3 V kanske på alla faserna.pacman42 skrev:
Ett annat är att vi faktiskt vet att ombyggnader inte behövts hittills på en massa ställen.
Tomma tunnor skramlar däremot mest.
Om alla har 2 elbilar och sedan kan ladda dem med 11 kW, varför tror du de kommer alla att göra det mellan de kommer hem 17 och fram till 7 nästa morgon? Nej det kommer de inte att göra för då blir elbilen fulladdad redan inna 22, med dyr el, de kommer istället att ladda med lägre effekt mellan säg 22 och 06. Då klarar sig de allra flesta med 4 kW eller så, utspritt på 8 timmar vintertid. 8 kW till elbilsladdning och 3 till uppvärmning kanske som värst.pacman42 skrev:
Och då är vi tillbaka till att om andelen elbilar ökar ytterligare (vilket den kommer att göra) och om dessa laddas mer och mer vid samma tider så får vi problem, särskilt kommer laddas under middagstiden. Det blir dyrt att kunna stödja detta.
Det är även dyrt att stödja bastu och andra höga effektförbrukare under vissa timmar. Du verkar tycka att det är rimligt att alla skall betala för en utbyggnad av elnätet för att detta skall vara möjligt och du verkar tycka att det är rimligt att alla gemensamt skall betala för detta. Det tycker inte jag. Jag anser att jag med två elbilar, badtunna mm skall betala mer för att kunna använda dessa samtidigt. Varför skall min gamla 80-åriga granne betala mer för elnätet för att jag har bastu, badtunna och två elbilar?
Att jag sedan kan undvika att betala mer genom att platta ut förbrukningen är något som sedan gynnar mig om jag gör det. Det är ett val jag gör, det kostar att göra det valet men jag får en vinst på det också. Jag anser att det är ett antalet egennyttiga personer som inte vill ha effekttariffer, de tänker bara på sig själva och att de inte vill krångla till sitt liv och de vill att andra skall hjälpa dem att betala för detta.
Velanders formler kommer att fortsätta fungera.
Du har ju själv konstaterat att enbart runt 10-15% har rörliga elpriser idag.K karlmb skrev:Om alla har 2 elbilar och sedan kan ladda dem med 11 kW, varför tror du de kommer alla att göra det mellan de kommer hem 17 och fram till 7 nästa morgon? Nej det kommer de inte att göra för då blir elbilen fulladdad redan inna 22, med dyr el, de kommer istället att ladda med lägre effekt mellan säg 22 och 06. Då klarar sig de allra flesta med 4 kW eller så, utspritt på 8 timmar vintertid. 8 kW till elbilsladdning och 3 till uppvärmning kanske som värst.
Velanders formler kommer att fortsätta fungera.
Och där jag bor så touchar vi gränserna (ett par volts marginal i alla fall) uppåt och nedåt under året. Det syns tydligt när grannarnas solpaneler ger mycket effekt i juni. Det syns när grannarnas elelement/elpatroner jobbar som hårdast på vintern under matlagningen.K karlmb skrev:Jag skrev ju just ett. Ett annat är att jag själv tex kan se att spänningsnivån här hos mig är rätt stabil, sommar som vinter ligger den på 230V +-3 V kanske på alla faserna.
Ett annat är att vi faktiskt vet att ombyggnader inte behövts hittills på en massa ställen.
Tomma tunnor skramlar däremot mest.
Och så länge det förblir så så kommer resten inte att börja krångla med effektuttag.pacman42 skrev:
Om de inte går över till spotpris när de skaffat 2 elbilar så är de ju korkade, men ev kan man förstås tänka sig krav på kvartspris hos alla med villa framöver. Ett betydligt smartare drag än effekttariffer.
Då tycker jag du ska ifrågasätta ditt elnätsbolag istället för att hjälpa dem införa effekttarriffer. De har uppenbart inte uppgraderat senaste åren som andra bolag utan tagit era pengar in i kommunala budgeten istället.pacman42 skrev:
Just nu har jag 229, 231 resp 234V på mina faser och då kör jag vvb o elpatron på 6kW samt elbilsladdning på 4 kW samtidigt pga dunkelflute/solpris från Tyskland.
Tror grannen som jag delar servis med laddar sin enfas hybrid på fas 1 av samma anledning.
Det finns ingen solel under min trafo än.
Redigerat:
Vet du vad dunkelflaute betyder? Verkar inte som det....K karlmb skrev:Då tycker jag du ska ifrågasätta ditt elnätsbolag istället för att hjälpa dem införa effekttarriffer. De har uppenbart inte uppgraderat senaste åren som andra bolag utan tagit era pengar in i kommunala budgeten istället.
Just nu har jag 229, 231 resp 234V på mina faser och då kör jag vvb o elpatron på 6kW samt elbilsladdning på 4 kW samtidigt pga dunkelflute/solpris från Tyskland.
Tror grannen som jag delar servis med laddar sin enfas hybrid på fas 1 av samma anledning.
Det finns ingen solel under min trafo än.
Jag kollade upp mina spänningar under det senaste året, de såg bättre ut än året innan. Så någon uppgradering har uppenbarligen skett. Jag bottnade på Topp/botten för mina faser det senaste året är:
L1:251,2/220,8 L2:254,0/224,0 L3:250,2V/224,0 (notera att 254 är utanför godkänd spänning)
Jag sitter väldigt nära transformatorn, kunder längre ut från samma transformator (med luftledningar) har mycket större spänningsfall.
Vad du kör just nu har förresten liten betydelse, eventuella förändringar på spänningen utifrån vad du kör säger mest något om kvalitén på din kabel till huset och hur lång den är.
Jag kör trots allt max pga lågt elpris. Vi borde vara flera som gör det. Jag har iaf 300 m till Trafo. Du verkar sitta i ett riktigt skitnät.pacman42 skrev:
Det är ju en intressant modell. Var används den?K karlmb skrev:Då har du inte fattat öht hur modellen ska fungera.
Elnätsägaren har ständigt full kontroll på belastingen och ev spänningsproblem i lokalnätet.
När han i realtid ser att saker börjar bli kritiska under en viss trafo så kan han skicka ut signaler via elmätarna till ett styrrelä som abbonenterna kan koppla till valfri last, tex en elbilslddare eller en värmepump.
Just de som alltså behöver dra ner får en signal. Sedan kan man välja att faktiskt dra ner effekt eller ifall man tex behövr ladda elbilen fullt, istället gå miste om en bonus. (En enkel brytare kopplar bort signalen vid behov)
Genom att man skickar signaler till alla under en viss trafo så kan man med stor sannolikhet räkna med att iaf några svarar, särskilt om man kört systemet en tid och folk vet att det finns pengar att spara.
Och genom att man kan koncentrera signalerna dit det verkligen behövs så kan man ge bättre bonus än ifall ett helt nätområde får samma svepande bonus trots att det inte gör ngn nytta på de flesta ställen.
Samtidigt får man en helt annan transparens över var problemen egentligen sitter vilket i längden är bra för abonnenternas förtroende för elnätsbolaget och deras prioriteringar.
Jag har 50m till Trafo. Jag bor på landsbygden och en del grannar har några hundra meter till samma trafo. Toppen på spänningen inträffade i höstas när ett större strömavbrott slog på tätorten närmast och inte på oss som ligger längre ut. Dvs, spänningsfallet i kablarna blev plötsligt mycket lägre än normalt.K karlmb skrev:
Jag är ganska säker på att jag inte skulle spela rysk roulette oavsett oddsen. 😉S Sigge McKvack skrev:
Men det är bara en (halvdålig) liknelse. Konsekvenserna är ju inte i närheten av lika allvarliga i de båda fallen.
Vore det inte för att slippa drabbas av en generell effektavgift som man skulle installera effektvakten?S Sigge McKvack skrev: