85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Vad har det gått till? Exemplifiera gärna!K karlmb skrev:
Tror du att många blir glada om elnätsavgifterna höjs för att finansiera uppgradering av elnäten?K karlmb skrev:
(F.ö. så svängde diskussionen rejält här från frågan om Pacman "lurades").
Det är inte bekymmersamt alls, det håller jag med om, men det förenklar om man diskuterar skilda frågor i separata trådar. Åtminstone om frågorna är hyfsat separarade.pacman42 skrev:
Varför skulle det bli pinsamt sällan, generellt sett? En del människor reser väldigt mycket.K karlmb skrev:
Om hästbondens verksamhet ledde till markant ökad vägtrafik så hade det varit rimligt att höja andelstalet för den fastigheten i vägsamfälligheten.K karlmb skrev:Jovisst, en gång hade vi ett lantställe med lite ängar på som vi hyrde ut till en hästbonde. Det dröjde inte länge innan en del medlemmar i vägföreningen började kalla det en hästskola och ville vi skulle betala mkt mer än andelen (som redan var den största då vi låg längst in på vägen) vi hade.
Det är dit detta leder. Kineseri och "rättvisa".
Vilka fler alternativ finns?K karlmb skrev:
Din föreslagna modell har nog drunknat i brus innan budskapet nådde mig, för jag förstår inte hur var och en ska kunna avgöra om elnätet är rimligt belastat eller inte.K karlmb skrev:Om vi inför min föreslagna modell som redan finns i andra länder (styrsignal skickas ut vid verkligt behov) så kan var och en avgöra ifall det är rimlig belastning eller inte i deras nät, och ifall de tycker det är rimligt att de ska få trappa ner förbrukning varenda dag, eller om det bara bli ibland, och därmed är ett ickeproblem.
Jag accepterar vissa undantag, förstås, men det mesta tycker jag bör drivas på kommersiell basis och inte på kommunistisk.D Dilato skrev:
Att införa en "allmän elförsäkring" modellerad efter den allmänna sjukförsäkringen (som inte är en försäkring) tycker jag är vore en dålig idé.
Vi som samhälle bör ha, och har. andra mekanismer för att hjälpa svaga personer generellt.
Vår skattesubventionerade sjukvård tycker jag fungerar mestadels bra. Jag skulle hellre se ett riktigt försäkringssystem, men inser att det antagligen skulle fungera dåligt för alltför många människor (vi människor har alltför lätt att tro att inget dåligt kan hända oss) och det skulle drabba oss andra till slut.D Dilato skrev:
Redigerat:
Därför att det behöver sammanfalla med elnätstoppar som är kritiska. Ska man tro BTEA, som är små men påstås ha extrema laster i förhållande till kapacitet så tycks det bli svettigt vid 55 MW. 5 timmar av 42 000 är över 50 MW. https://www.elinstallatoren.se/2025/12/sveriges-hogsta-effekttariff-drivs-av-behovet-pa-nyarsafton/P pmd skrev:
Jo, det blir lite av rysk roulette för den som reser mycket.S Sigge McKvack skrev: