85 940 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Tror du att det finns 100 megabit till alla som har beställt det på bredbandsnätet?D djac skrev:Fast om det nu är sån effektbrist i lokalnätet så får man väl dra ner på allas säkringar, det är ju det enda sättet som man med säkerhet kan veta att man inte går över, det kan säkert ges en viss överallokation men jag tycker inte man ska fortsätta sälja illusionen.
Jag kan inte se att detta skiljer sig nämnvärt från andra tjänster med delad infrastruktur, man kan ju inte sälja något man inte har.
Om alla skall få vad de vill ha i elnätet, när de vill, då blir det rejält dyrt!S Sigge McKvack skrev:Jag tror vi missförstått varandra i modellen här. Å andra sidan skrev du först hur många som får signalen, nu skriver du hur många som kan reagera på den.
Min tolkning är att vid hög last så får alla signalen. Sedan går det att välja att agera på den. Men visst om man för tillfället har 0 last blir det ju svårt. Återigen, länkade du inte en studie där upplägget påminde om detta? ( Singh et al)
Å andra sidan är det ju som sagt få timmar det rör sig om.
Svårigheten i att bestämma bonusens storlek torde vara likvärdig utmaningen att bestämma effektavgiftens storlek.
Vi är helt överens om att proaktivitet är bättre. Dock har vi helt olika definitioner av vad som är proaktivt uppenbarligen.
Jag är också för en proaktiv investeringsstrategi i elnätet istället för en strategi som i sin avsikt avser skjuta nödvändiga investeringar på framtiden.
Det är så det sett ut historiskt och finns inget som hindrar att så sker nu. Dvs jag kan ta ut max effekt precis när jag vill, sedan kommer det på räckningen nästa månad. Däremot kommer det få konsekvenser om alla användare samtidigt tar ut max last. Sannolikheten för att sker är beräknat till acceptabelt låg. Individuell nivå vs aggregerad nivå som du så gärna drar upp när det passar. Det här har för övrigt inte ett dugg med det jag skrev att göra.pacman42 skrev:
Man har då inte tidsstyrt saker på samma sätt som man gör idag.S Sigge McKvack skrev:Det är så det sett ut historiskt och finns inget som hindrar att så sker nu. Dvs jag kan ta ut max effekt precis när jag vill, sedan kommer det på räckningen nästa månad. Däremot kommer det få konsekvenser om alla användare samtidigt tar ut max last. Sannolikheten för att sker är beräknat till acceptabelt låg. Individuell nivå vs aggregerad nivå som du så gärna drar upp när det passar. Det här har för övrigt inte ett dugg med det jag skrev att göra.
Nej men det är inte kundens ansvar att sköta näten, eller att inte köpa mer än ett bröd, eller att inte tanka full tank för att det ska räcka till den sista kunden. Man kan som sagt inte sälja något man inte har, det är för mig en rimlig utgångspunkt.pacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Är det en bra lösning tycker du? Att man bygger så att alla ska kunna nyttja max samtidigt?D djac skrev:
Det skulle innebära att vi antingen fick sänka alla säkringar, som du är inne på eller bygga ut nätet enormt, och inte bara nätet förstås utan även elproduktionen.
Det skiljer sig inte nämnvärt från annan infrastruktur Nej, det är riktigt. Finns det någon infrastruktur där alla kan nyttja allt samtidigt?D djac skrev:
Har du ens det hemma på elsidan? Jag har det absolut inte. Jag har 3x20A in, och en pool som är avsäkrad 3x16A, värmepumpen likaså (tidigare när det var elpanna 3x20A), spishäll och ugn 3x16A, bastu 3x16A, laddboxen 3x16A etc. De delar infrastruktur och det fungerar. När laddboxen installerades så valde jag att installera en effektvakt också. Alternativet kunde vart fråga Vattenfall om de kunde fixa så jag fick uppgradera till 35A eller 50A, men ärligt talat är det inte alls vettigt bygga infrastruktur så att alla kan köra allt samtidigt.
Alternativt kunde jag förstås bett elektrikern koppla så att mina 3x20A aldrig kunde överskridas, utan effektvakt. Kanske 3x3A till värme, 3x3A till spishäll/ugn etc...
När man använder ordet "lura" så menar man vanligen att någon har förmåtts att göra (eller inte göra) något utifrån felaktig och/eller ofullständig information, och att detta dessutom har gjorts medvetet och i avsikt att förmå någon till detta beteende.K karlmb skrev:
Antingen har du en helt egen definition av begreppet "lura", eller också ljuger du helt enkelt.
Det är du som upprepar att alla ska göra allt samtidigt men det är mer regel än undantag att kunden upplever det så men genom ett litet korn av snille så löser leverantören det, som det funkat i elnäten alltid, eller i mjölkdisken, eller på flyget, osv. Kunden behöver inte planera, det gör leverantören och det har nätbolagen klarat men nu vet de tydligen att deras förmåga att planera kommer försvinna.Fairlane skrev:
Är det en bra lösning tycker du? Att man bygger så att alla ska kunna nyttja max samtidigt?
Det skulle innebära att vi antingen fick sänka alla säkringar, som du är inne på eller bygga ut nätet enormt, och inte bara nätet förstås utan även elproduktionen.
Det skiljer sig inte nämnvärt från annan infrastruktur Nej, det är riktigt. Finns det någon infrastruktur där alla kan nyttja allt samtidigt?
Har du ens det hemma på elsidan? Jag har det absolut inte. Jag har 3x20A in, och en pool som är avsäkrad 3x16A, värmepumpen likaså (tidigare när det var elpanna 3x20A), spishäll och ugn 3x16A, bastu 3x16A, laddboxen 3x16A etc. De delar infrastruktur och det fungerar. När laddboxen installerades så valde jag att installera en effektvakt också. Alternativet kunde vart fråga Vattenfall om de kunde fixa så jag fick uppgradera till 35A eller 50A, men ärligt talat är det inte alls vettigt bygga infrastruktur så att alla kan köra allt samtidigt.
Alternativt kunde jag förstås bett elektrikern koppla så att mina 3x20A aldrig kunde överskridas, utan effektvakt. Kanske 3x3A till värme, 3x3A till spishäll/ugn etc...
Du har rätt i att hemma får man själv vara nätägare, det klarar en lekman.