85 934 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Nu är det inte så, du blandar ihop biljettpriser med tågbolagens avgifter.Fairlane skrev:
Märklig jämförelse. Tågen planeras och kostnaden för att köra varierar med tidpunkt. Det märks också på billjettpris, att det är dyrare 7-9 än 11-13 generellt. Man kanske skulle kunna äga att man betalar mer när det är många som vill köra? mer när det är trångt? Missar de sen sin tid så får de vänta.
Jag vet inte om du vill ha ett liknande system för elnätet, jag vill det inte, men det är ändå tydligt att man betalar mer vid vissa tider, mindre vid andra.
Men om det vore så, skulle jag bli förvånad om tågbolagen glatt betalade extra per tåg ifall de valde att köra tex 4 tåg på natten under ett par timmar där det är lite trängsel, istf 2 på dagen, utspritt under lika lång tid.
Det skulle inte vara jag som skulle driva frågan, men det finns tillräckligt många i min vägförening som skulle driva den.K karlmb skrev:1. Nu var detta en liten gård. Pga detta betalade vi redan mer än de flesta, sedan ökade biltrafiken jfrt med vår lilla fritidshusanvändning med kanske 200%, enbart personbilar. En piss i rymden, påpekad av sommargäster i början av vägen som knappt betalade något alls.
Som gård betalar man normalt även för tyngre transporter, timmer mm.
Glad att du inte bodde i vår vägförening. Det är just detta vi inte kan ha i ett civilicerat samhälle.
Och vi är fortfarande tillbaka till att elleverantören inte har en aning om hur många som bryr sig om denna signal, om den då inte skickas även vid medelhög last för att lära kunderna att den behövs och vad den innebär i praktiken. Kunderna skulle då få kickback redan vid måttlig last och då skulle vi i praktiken ha effekttariffer ändå.K karlmb skrev:Då kan vi inte heller generalisera och prata om att effektavgifter är rimliga överallt.
Om vi inför min föreslagna modell som redan finns i andra länder (styrsignal skickas ut vid verkligt behov) så kan var och en avgöra ifall det är rimlig belastning eller inte i deras nät, och ifall de tycker det är rimligt att de ska få trappa ner förbrukning varenda dag, eller om det bara bli ibland, och därmed är ett ickeproblem.
Nej, EI och vi kunder har ingenting att säga till om retroaktivt.K karlmb skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Jag har åkt med andra bolag också som har olika priser olika tider.S Sigge McKvack skrev:
Oavsett så kostar det mindre att köra tåg i lågtrafik (nätter) än i högtrafik (morgon och kväll), vilket ju skulle ge ramaskri.
Samma sak ser man på flygplatser. Bolagen får betala mer vissa tider mindre andra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Det varierar ju från bolag till bolag. Ellevio sänkte till exempel avgiften för 20A och 25A så att det är samma som för 16A.A Akerfeldt skrev:Rättvist betala för det man använder är det såklart, men vart ligger rimligheten i en högre avgift för större säkring för att kunna använda mer el och dessutom sen betala för den timmen/timmarna man använde mest?
Oavsett vilket är det skönt med ett uppehåll av effektavgifterna så man kan göra som man själv vill fram till november när det drar igång igen.
Sen är det ju också andra parametrar som ändras, som sagt ett nollsummespel på totalen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Jag kollade upp det hela innan jag skrev, tågbolagens avgifter varierar över dygnet, sen kan du din vana trogen spekulera i att det inte är så om det roar sK karlmb skrev:
Dig.
De betalar kanske samma för 4 tåg på natten som för 2 på dagen? Ungefär som Ellevios effektavgiftsmodell?K karlmb skrev:
Men du skulle inte protestera...pacman42 skrev:
Elleverantören? Elnätsbolaget har nog rätt bra koll på hur det ser ut där det är kritiskt.pacman42 skrev:
Och vi är fortfarande tillbaka till att elleverantören inte har en aning om hur många som bryr sig om denna signal, om den då inte skickas även vid medelhög last för att lära kunderna att den behövs och vad den innebär i praktiken. Kunderna skulle då få kickback redan vid måttlig last och då skulle vi i praktiken ha effekttariffer ändå.
Därför kan de lägga signaler som med råge räddar nätet. Alla kommer inte att svara, men det blir svar där man lägger signal förstås. Självklart måste man ha viss marginal och börja skicka signaler en bit innan man nått max kapaciteter.
Omvänt tycker du att de breda bottensvepen är garantier för att de värsta delarna av näten klarar sig kl 15 på Julafton?
Jaså, Skulle inte även Effektavgifterna följas upp efterhand?pacman42 skrev:
Ramtilldelnignen har ju också retroaktiva element, kan man inte visa att pengarna gått åt ska ju ramarna minskas har jag hört. (Det verkar ju inte ha skett på alla håll däremot)
Har du ngn länk som styrker det?Fairlane skrev:
Ja, men nu är det ju inte ngn självklarhet i elnätssammanhang.Fairlane skrev:
Nej, jag är tudelad i den frågan. Millimeterrättvisa behövs inte. Men är det är inte heller rimligt att man skall kunna bygga hus och därmed kraftigt slita på vägen utan att det kostarK karlmb skrev:
Nu råkade jag skriva fel, det skulle ha varit elnätet.K karlmb skrev:Elleverantören? Elnätsbolaget har nog rätt bra koll på hur det ser ut där det är kritiskt.
Därför kan de lägga signaler som med råge räddar nätet. Alla kommer inte att svara, men det blir svar där man lägger signal förstås. Självklart måste man ha viss marginal och börja skicka signaler en bit innan man nått max kapaciteter.
Omvänt tycker du att de breda bottensvepen är garantier för att de värsta delarna av näten klarar sig kl 15 på Julafton?
Och som tidigare påpekats så är det på aggregerad nivå det är värst, så halva min kommun skulle nog få signalen samtidigt. Dvs halva mitt elnät. Och då motsvarar den effektavgifter också om den är så tidigt att den verkligen styr folk.
Retroaktiv från föregående period, inte längre än så.K karlmb skrev:
Det du klagar på är pengarna som lämnat företaget, de har inget med det att göra dock.
Vad spelar det för roll hur många som får signalen? Om det räcker med att några få procent agerar på effektavgifterna för att ge skillnad som hävdats borde väl samma gälla i det här fallet.pacman42 skrev:
Nej, jag är tudelad i den frågan. Millimeterrättvisa behövs inte. Men är det är inte heller rimligt att man skall kunna bygga hus och därmed kraftigt slita på vägen utan att det kostar
Nu råkade jag skriva fel, det skulle ha varit elnätet.
Och som tidigare påpekats så är det på aggregerad nivå det är värst, så halva min kommun skulle nog få signalen samtidigt. Dvs halva mitt elnät. Och då motsvarar den effektavgifter också om den är så tidigt att den verkligen styr folk.
Retroaktiv från föregående period, inte längre än så.
Det du klagar på är pengarna som lämnat företaget, de har inget med det att göra dock.
Därutöver så enligt vad som tidigare refererats i tråden gällande olika modeller för elkundsförändring och enligt det lilla jag kan om betendeteori så är ju ett positivt incitament/positiv förstärkning i realtid betydligt mer effektivt än negativ dylik i efterhand.
Självklart så är kassaflödena/vinsterna/återinvesteringarna releveant i detta. Eller så alla argument för effektavgifter kopplade till "det blir dyrare annars" också helt irrelevanta.
Det som spelar roll är väl hur många som KAN reagera på signalen. Om jag inte laddar, om min värme inte kör så KAN jag inte reagera på den. Dvs man kommer att gynnas om man kör last när last inte skall köras, för då kan man få en bonus.S Sigge McKvack skrev:Vad spelar det för roll hur många som får signalen? Om det räcker med att några få procent agerar på effektavgifterna för att ge skillnad som hävdats borde väl samma gälla i det här fallet.
Därutöver så enligt vad som tidigare refererats i tråden gällande olika modeller för elkundsförändring och enligt det lilla jag kan om betendeteori så är ju ett positivt incitament/positiv förstärkning i realtid betydligt mer effektivt än negativ dylik i efterhand.
Självklart så är kassaflödena/vinsterna/återinvesteringarna releveant i detta. Eller så alla argument för effektavgifter kopplade till "det blir dyrare annars" också helt irrelevanta.
Nästa fråga är hur mycket bonus då? Skulle jag ha stängt av om tio sekunder ändå? Eller hade jag kört i en timme? Även det spelar roll...
Dvs att styra proaktivt med prissignaler ger ett bättre beteende.
Fast om det nu är sån effektbrist i lokalnätet så får man väl dra ner på allas säkringar, det är ju det enda sättet som man med säkerhet kan veta att man inte går över, det kan säkert ges en viss överallokation men jag tycker inte man ska fortsätta sälja illusionen.pacman42 skrev:
Det som spelar roll är väl hur många som KAN reagera på signalen. Om jag inte laddar, om min värme inte kör så KAN jag inte reagera på den. Dvs man kommer att gynnas om man kör last när last inte skall köras, för då kan man få en bonus.
Nästa fråga är hur mycket bonus då? Skulle jag ha stängt av om tio sekunder ändå? Eller hade jag kört i en timme? Även det spelar roll...
Jag kan inte se att detta skiljer sig nämnvärt från andra tjänster med delad infrastruktur, man kan ju inte sälja något man inte har.
Jag tror vi missförstått varandra i modellen här. Å andra sidan skrev du först hur många som får signalen, nu skriver du hur många som kan reagera på den.pacman42 skrev:
Det som spelar roll är väl hur många som KAN reagera på signalen. Om jag inte laddar, om min värme inte kör så KAN jag inte reagera på den. Dvs man kommer att gynnas om man kör last när last inte skall köras, för då kan man få en bonus.
Min tolkning är att vid hög last så får alla signalen. Sedan går det att välja att agera på den. Men visst om man för tillfället har 0 last blir det ju svårt. Återigen, länkade du inte en studie där upplägget påminde om detta? ( Singh et al)
Å andra sidan är det ju som sagt få timmar det rör sig om.
Svårigheten i att bestämma bonusens storlek torde vara likvärdig utmaningen att bestämma effektavgiftens storlek.
Vi är helt överens om att proaktivitet är bättre. Dock har vi helt olika definitioner av vad som är proaktivt uppenbarligen.
Jag är också för en proaktiv investeringsstrategi i elnätet istället för en strategi som i sin avsikt avser skjuta nödvändiga investeringar på framtiden.
Har du tänkt till ordentligt?P pmd skrev:
Så du är positiv till exempelvis skolavgifter som betalas av barnfamiljerna och att jag som barnlös slipper betala?
Eller varför inte patientavgifter i förhållande till vilken vård man behöver, som i USA där man kan bli bankrutt om man har oturen att bli riktigt sjuk.