85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Effektavgiftsreglerna var väl inte tillgängliga enbart för Pacman?K karlmb skrev:
Det troliga är f.ö. att Pacman har betalat för andras effektutnyttjande tidigare.
Jag kom just på att jag kanske redan har lösningen installerad. Det kanske går att ställa in högsta effekt som batteriet får laddas med. I så fall är problemet löst och jag behöver inte styra någon förbrukare att hålla sig under en viss effekt.P pmd skrev:
Måste kolla det.
Tågtidtabellen är ett mycket stort beräkningsarbete som baseras på tågbolagens önskemål (som förstås inte kan tillgodoses helt).K karlmb skrev:
Att oförutsedda händelser medför förseningar är naturligt, och hanteras dynamiskt, men grunden är att tågen går enligt tidtabellen.
Min spontana tanke är att det är en dålig suboptimering. Själva bensinpåfyllandet är inte så stor del av tankningsaktiviteten att det är meningsfullt att minska den. Åtminstone för mig.pacman42 skrev:
Men min poäng var förstås att det vanligen är mer pyssel, i form av planering och schemaläggning, att "tanka" en elbil än att tanka en fossilbil.
Nu har vi en laddhybrid med ganska liten räckvidd på el, så det är viktigt att ladda den direkt när den kommer hem för att slippa så mycket fossilkörning som möjligt. Om/när vi skaffar en riktig elbil kanske jag lägger mig till med lite andra vanor.
Jag tycker också att man ska kunna göra så och gillar inte effektavgifterna[*], men jag inser också att det kommer att kosta oss alla en jäkla massa pengar om vi ska få möjighet att strunta i hur mycket effekt vi drar igenom elnäten.A Akerfeldt skrev:Håller med om att det är ett val, men ska det behöva vara ett val i vårt moderna samhälle? Allt beror ju på vilket liv man har, om hybridbilen kommer hem 17, och sen ska någon i familjen ha den till nattskiftet 22, ska den inte kunna laddas då utan en straffavgift för att man inte följer något normaliserat mönster?
[*] Jag var ännu mer negativ innan jag förstod sambanden som finns i den här frågan. Nu förstår jag mer och är inte fullt lika negativ, men jag är ändå lätt irriterad över att jag måste hitta på något sätt att automatiskt undvika effektavgifter. För att hålla på och schemalägga elanvändning "för hand" vore ytterst störande.
Det är nog som vanligt. Det man inte förstår är man lite rädd för och tycker illa om.
Nej, Volvo styr det med mjukvaran i bilenP pmd skrev:
En del leverantörer av laddboxar delar ut ett API på nätet, en del biltillverkare delar ut ett API för styrning på nätet. Det är bara att ha någon bil eller laddare som stöds. Men någon standard finns inte, nej.P pmd skrev:
Jag upplever tvärtom. Det är jobbigare att planera in tankning av bensinaren. Elbilen är laddad bara jag stoppat in sladden, trots optimeringar av effekttariff och efter elpris.P pmd skrev:Min spontana tanke är att det är en dålig suboptimering. Själva bensinpåfyllandet är inte så stor del av tankningsaktiviteten att det är meningsfullt att minska den. Åtminstone för mig.
Men min poäng var förstås att det vanligen är mer pyssel, i form av planering och schemaläggning, att "tanka" en elbil än att tanka en fossilbil.
Nu har vi en laddhybrid med ganska liten räckvidd på el, så det är viktigt att ladda den direkt när den kommer hem för att slippa så mycket fossilkörning som möjligt. Om/när vi skaffar en riktig elbil kanske jag lägger mig till med lite andra vanor.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Om många struntar i att göra det valet så kommer den totala kostnaden för nätet bli högre än om många bryr sig. Så frågan är väl framförallt om det är orimligt att de som inte bryr sig får betala lite mer och de som bryr sig lite mindre.A Akerfeldt skrev:Håller med om att det är ett val, men ska det behöva vara ett val i vårt moderna samhälle? Allt beror ju på vilket liv man har, om hybridbilen kommer hem 17, och sen ska någon i familjen ha den till nattskiftet 22, ska den inte kunna laddas då utan en straffavgift för att man inte följer något normaliserat mönster?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jag tycker det är lättare att planera tågen än när folk ska få förbruka mycket effekt. Som du skriver så får tåget köra när de fått klartecken. Får de inte klartecken så får de stå still. Något motsvarande har vi inte på elanvändningen och jag tror ingen önskar det heller, kanske möjligen du..K karlmb skrev:
Tåg blir försenade Ja, och då missar de sin slott och får vänta på andra tåg som är i tid.
För övrigt kostar det olika mycket att köra tåg på olika tider på dygnet, beroende på hur belastningen av spåren är.
För visso men det får tjäna som ytterligare en pusselbit för bättre insikt i hur marknaden ser ut och agerar och fungerar.pacman42 skrev: