85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Det gör jag ibland med tredje bilen (som vi nu skall sälja). Tankar lite snabbt för att bara ha tillräckligt med soppa för att komma vidare. Sedan tankar jag mer vid ett senare tillfälle.P pmd skrev:
Sedan är det iofs inte jämförbart då billaddningen är styrd av exempelvis Volvos app, inte av mig (om jag inte vill).
Ja, den som använder hög effekt tvingas den som inte använder hög effekt betala för utan effekttariff.P pmd skrev:
Om det är ett val man gör eller bara lever tål ju att diskuteras, men är 8kW nära max toppen man brukar ha så behöver man inte agera så mycket mera den månaden.pacman42 skrev:
Och då har man gjort det valet. Man måste fortfarande hålla sig under 8 kW resten av månaden också, så man kommer ju inte undan att agera ändå.
Jag tror att det är detta många blir irriterade på, att de måste "tänka på el" hela månaden. Men tanken med lösningen är att man skall låta andra tänka åt en, så som Tibber, Skellefteå Kraft och andra bolag som har lösningar för styrning av tunga förbrukare.
Helt klart det irriterar folk, varför ska man behöva välja bort saker och flytta på saker man behöver göra en viss tid i ett välfärdsland 2026?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Man kan köpa sprit på bolaget, man kan också köpa dyrare sprit från hotellets minibar. Det är ett val man gör. Det är lite omständligare att köpa på bolaget, men det blir klart billigare.A Akerfeldt skrev:Om det är ett val man gör eller bara lever tål ju att diskuteras, men är 8kW nära max toppen man brukar ha så behöver man inte agera så mycket mera den månaden.
Helt klart det irriterar folk, varför ska man behöva välja bort saker och flytta på saker man behöver göra en viss tid i ett välfärdsland 2026?
Jämför du köpa sprit i hotellets minibar vs handla på Systembolaget med att duscha varmt, göra mat och andra nödvändiga saker 17:00?pacman42 skrev:
VVBn behöver inte återvärmas direkt utan kan vänta någon/flera timmar (beroende på hur stor den är). TM, TT, DM, mm, behöver inte köras "samtidigt" som man lagar mat.A Akerfeldt skrev:
Om maten som ska tillagas är fryst så kan den oftast tinas innan tillagning, då är det lämpligt att tina den i kylen, det gäller då att ha lite framförhållning på ett/två dygn.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Då föredrar jag att betala för utbyggt nät och lite mindre tack vare att jag bryr mig när jag nyttjar elen, så får någon annan som inte bryr sig betala för utbyggnad och lite mer.A Akerfeldt skrev:
Vi ska väl inte glömma att effektavgiften ska vara ett nollsummespel?
Det är kopplingen för ett hushåll med väldigt låg elförbrukning till att börja med. Varför skulle det hushållet vara representativt för de hushåll som effektavgiften adresserar?P pmd skrev:
Snacka om cherry-picking.
Jag jämför det med att hålla koll på när man förbrukar el, ja. Man kan välja att göra allt mellan 17 och 18, eller så kan man välja att inte göra det. Det är ett val. Man behöver inte köra tvättmaskinen samtidigt som man lagar mat. Man behöver inte köra diskmaskinen samtidigt heller. Men man kan välja att göra det och det kostar då mer. Man kan framförallt välja att inte ladda elbilen samtidigt som man lagar mat!A Akerfeldt skrev:
Just för att elanvändningen troligen ökar framöver så är det bättre att få in mer volym i befintliga ledningar. Laddar man elbilen över fler timmar så kommer elnätet att klara sig från utbyggnad längre. Smetar man ut disk, tvätt matlagning och annat över fler timmar så räcker också elnätet längre innan det behöver byggas ut.A Akerfeldt skrev:
Effektavgifterna är till för att spara pengar för oss elkonsumenter!
Och många kommuner har sålt sitt ägande och förlorat kontrollen. Bröd idag och svält i morgon.pacman42 skrev:
Jag har absolut inget emot den debatten. Jag tycker definitivt att elnät som exempelvis Ellevios elnät är för dyra, men jag ser inte att det har det minsta att göra med effekttarifferna som är en av EI definierad lösning för att ta betalt inom de kostnadsramar som elnätsbolagen har.
Man hade kunnat önska att EI skulle ha varit tydligare med hur de tas ut, man kan även diskutera huruvida effekttarifferna skall finnas, men det är fortfarande inte något som skall blandas samman med att vissa elnätsbolag har hög avkastning till ägarna. De flesta elnätsbolag ägs av kommuner.