D Dan Asplund skrev:
Och många kommuner har sålt sitt ägande och förlorat kontrollen. Bröd idag och svält i morgon.
Än en gång en helt annan fråga. Jag beklagar det när det gäller elnäten. Notera dock att många elnät aldrig har ägts av kommunerna. Vattenfall byggde exempelvis elnätet på många platser

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
VVBn behöver inte återvärmas direkt utan kan vänta någon/flera timmar (beroende på hur stor den är). TM, TT, DM, mm, behöver inte köras "samtidigt" som man lagar mat.

Om maten som ska tillagas är fryst så kan den oftast tinas innan tillagning, då är det lämpligt att tina den i kylen, det gäller då att ha lite framförhållning på ett/två dygn.
Vem bestämmer det? Helt ok att du tycker man ska agera såhär, jag tycker man ska kunna gå in i duschen oavsett tid på dygnet och ha varmt vatten tillgängligt etc.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag jämför det med att hålla koll på när man förbrukar el, ja. Man kan välja att göra allt mellan 17 och 18, eller så kan man välja att inte göra det. Det är ett val. Man behöver inte köra tvättmaskinen samtidigt som man lagar mat. Man behöver inte köra diskmaskinen samtidigt heller. Men man kan välja att göra det och det kostar då mer. Man kan framförallt välja att inte ladda elbilen samtidigt som man lagar mat!
Håller med om att det är ett val, men ska det behöva vara ett val i vårt moderna samhälle? Allt beror ju på vilket liv man har, om hybridbilen kommer hem 17, och sen ska någon i familjen ha den till nattskiftet 22, ska den inte kunna laddas då utan en straffavgift för att man inte följer något normaliserat mönster?

P
S Sigge McKvack skrev:
Jo, det är ett problem med tarifferna i sig. Sida 25, 5 Slutsatser "Den teoretiska logiken är tydlig, men empiriska utvärderingar finner ofta marginella förändringar i topplasten. Större effekter som ibland rapporteras är metodologiskt osäkra. Sammantaget talar evidensen för att effektavgifter i sig sällan räcker för att väsentligt påverka investeringsbehov eller efterfrågemönster".
Nä, nu får ni allt sluta att använda ordet effekt för flera slags olika effekter. Det blir så förvirrat.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Jag känner många som anpassat sig efter elpriser och effekttariffer, jag hade garanterat känt många fler om det hade funnits färdiga lösningar att köpa...
Vi har anpassat oss till kvartspriser, men utan att styra förbrukningen. Istället har vi ett batteri som håller reda på priserna och köper el när den är billig. Jag skulle vilja göra det lika enkelt att anpassa mig till effektavgifter.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Volvo har gjort en enkel variant, man ställer in i appen om man vill ha optimering mot elpris och eller effekttariff när man ställer in laddning.
Då måste man väl använda Volvos laddbox?
pacman42 pacman42 skrev:
Appar från flera elbolag (t.ex. Tibber, Greenely, Skellefteå Kraft) kan även ställa in laddningen så att den inte bara går efter lägsta spotpris (om man har en kompatibel laddbox), utan även pausar om husets totala effektuttag riskerar att överskrida en inställd effektgräns. Detta görs genom att övervaka restidförbrukningen.
Finns det en standard? Att få sånt här att fungera med vilken laddbox som helst (för det är väl laddboxen och inte appen som styr laddningen?) borde vara enbart en mjukvarufråga.

P
K karlmb skrev:
De har byggt in en belastningsvakt alltså.
Det kan ju leda till att man inte hinner få bilen laddad innan avresa.
Man kanske kan koppla belastningsvakten till sin kalender, i vilken man har noterat att en resa är planerad.
Eller kanske koppla belastningsvakten till det bokningssystem man har bokat hotell genom.

Eller hela enkelt koppla ur belastningsvakten kvällen innan avresa.
Eller nåt annat som passar den särskilda situationen bäst.

P
K karlmb skrev:
Visst. Och när de kör en gång extra till affären med sin gamla rishög än du, så står du där med anteckningsblocket och noterar och vill att de ska betala högre vägtrafikskatt pga ökat slitage.
Rätt ska vara rätt.
Ja, det vore förstås rättvisast. Det kanske kommer att bli vanligare att vägar avgiftsbeläggs?

P
K karlmb skrev:
Förändringar i elnätsanvöndningen har vi haft minst 1 gång tidigare.
När oljan skulle ersättas av elvärme på 70-talet. Det borde du väl iaf känna till?
Hur stor blev förändringen då jämfört med nu?
K karlmb skrev:
De med agendan sitter som strateger och affärsutvecklare på elnätsbolagen. Var annars?
Vilka mörka agendor har de?
Vad heter personerna med de mörka agendorna? Det fungerar bättre att klaga om man vet vem man ska rikta sitt klagomål mot.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
M Mr. Gullberg skrev:
Dessutom... Har man redan spräckt effektbudgeten, så kan man lika gärna elda på resten av månaden utan högre kostnad 😅
Det verkar ju vara helknäppt. Det kommer väl att ändras på när EI kommer med sin nationella effektavgiftsmodell, antar jag.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Vad menar du med att elbilarna är överrepresenterade i de relevanta områdena?
I området där djac bor har alla hans grannar minst en elbil (eller nåt sånt). Det är alltså ett relevant område. Det är viktigare att ta hänsyn till vad befolkningen i sådana områden tycker än vad befolkningen i områden som Tensta och Rosengård tycker.

P
M Martin Lundmark skrev:
Det lämpligaste är ju att göra utbyten när man normalt byter ut sina elapparater. Det tar tid men genom att vi nu ”äntligen”, fått debitering av effektavgiften, som definitivt inte löser allt, så lyfts äntligen även frågan om eleffektens betydelse för elnätets kostnad. Då kommer rimligen även utvecklingen av apparater och hjälpmedel att öka.
Det vore lämpligt att något (t.ex. Energimyndiegheten) nyss skapar en energiklassning som tar hänsyn till toppeffekter. Det kanske redan har gjorts, men det märks(!) inte på den energimärkning som syns i våra vanliga vitvaruaffärer.

P
D djac skrev:
Årsredovisningar
Vilka? Vems?

Jag utgår från att du inte har lusläst samtliga elnätsbolags årsredovisningar, så jag nöjer mig med tips om de du har läst.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
M Mr. Gullberg skrev:
Frågan är om det lönar sig så mycket (även om man är kompetent) när reglerna ändras snabbare än vad många hinner impletera "lösningar".

Bara att titta i backspegeln...
Etanolbilar, elcyklar, dieselbilar, elbilar
Solceller, solcellsbatteri, vindkraft, kärnkraft
Rotavdrag, rutavdrag, bonus malus....
Jag uttalade mig enbart om Pacman och effektavgifter. Allt det där som du räknade upp är/var inte lätt att anpassa sig till med lönsamhet, men allt är/var inte svårt heller.

Den bästa statsmakterna kunde göra tycker jag är att inte försöka styra ekonomin. Låt folk bedöma själva hur de vill spendera sina pengar för framtida fördelar. Statsmakterna kan lämpligen hålla sig till att skydda gemensamma tillgångar som hotas av ekonomisk aktivitet. Speciellt oägda sådana tillgångar.

• Gilla
Mr. Gullberg
  • Laddar…
P
M Mr. Gullberg skrev:
Om nu en effektavgift ska göra skillnad i nätet, med syftet att hålla ner effektuttagen.
… så borde det inte tas ut någon effektavgift för den som är ensam om att använda hög effekt under ett kort tidsintervall. Då är det säkringens kapacitet som är begränsningen.

Det är ju när flera använder hög effekt samtidigt som nätet överbelastas om den sammanlagda effekten är hög nog.. Alla som då samtidigt använder hög effekt bör betala effektavgift i proportion till hur mycket effekt de använder.
Om den sammanlagda effekten inte överstiger ett överbelastningsvärde så blev inte nätet överbelastat och någon effektavgift tas inte ut.

Men när nätet redan har blivit överbelastat är det ju försent så vi behöver något sätt att förutsäga hur nätet kommer att bli belastat. Här kan man antagligen använda statistisk AI för att göra prediktiva modeller av effektutnyttjandet och sätta upp regler för effektavgifter efter det. Det blir sämre granularitet än att mäta effekt och debitera avgift endast efter överbelastning. Å andra sidan blir risken för överbelastning mindre. Förmodligen mycket mindre.

Nätägare! Ni behöver inte tacka mig för det här tipset. Jag ger tipset pro bono.
(Om nätägarna redan har kommit på att statistisk AI är ett bra verktyg för det här problemet så kan alla ignorera mitt tips).

• Älska
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.