85 921 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Är det?Fairlane skrev:
Om tågklareraren ger klartecken så kan man köra. Om två vill köra samtidigt så får den som hinner först köra, alternativt även betala en extra trängselavgift.
Vad menar du med planering? Tåg är försenade hela tiden så det går aldrig att ge dem fasta tider.
Hur man än väljer att räkna så blir det meningslöst kineseri.M Mr. Gullberg skrev:Ja 😅 I "min" modell hade det kostat 80kr extra att gå från 4kW till 4,8 😏
Hade det vart Ellevios modell (dagtid) hade det kostat 975kr och hälften om det vart mellan 22-06.
Hade det vart ett bolag med en mätpunkt så hade det varit deras effektpris x 16kW, utan att ta i beaktning vad du använder resten av månaden 😏
Om det är mindre belastning på natten så kan dessa timmar registreras och dras av motsvarande procenttal innan dygnets effektopp räknas ut tex. Då får kunden ett indicament att under natten är det lite rabbatterat.
Med "min" modell hade kunden kanske inte laddat på med 16kW flera gånger, medans Elleviokunden: jaja, upp till 12kW är den fritt fram...
Och kunden till bolaget med en punkt...
(16kW) inte behöver bry sig ett skit resten av månaden.
Förstår du vart jag vill komma 🧐
Frågan är väl vilket som är bäst för nätet, om det nu är därför vi ska ha avgifterna...
Grundtanken är ju att nätet ska belastas så jämnt som möjligt 🤔
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Dvs, med din modell hade folk bara ignorerat det?M Mr. Gullberg skrev:
Problemet är ju att folk tycker det är knepigt att läsa av en klocka och se att den är efter 20.00 har jag förstått. Det är också svårt för folk att programmera laddningen av bilen till efter 20.00, så att det blir lite rabatt på nätterna lär väl inte göra någon nytta för dessa individer och gnället lär fortsätta.M Mr. Gullberg skrev:Hade det vart ett bolag med en mätpunkt så hade det varit deras effektpris x 16kW, utan att ta i beaktning vad du använder resten av månaden 😏
Om det är mindre belastning på natten så kan dessa timmar registreras och dras av motsvarande procenttal innan dygnets effektopp räknas ut tex. Då får kunden ett indicament att under natten är det lite rabbatterat.
Nej faktiskt inte.M Mr. Gullberg skrev:
Med Ellevios modell kanske folk håller sig mellan 4 och 8 kW, medan med din modell så tvekar inte folk att dra 16 kW.
Ja, men då får vi inte glömma att alla lär inte ladda sin elbil måndagar udda veckor, några kanske gör det jämna veckor onsdagar etc, så är det tillräckligt stort underlag så jämnar det ut sig. Men visst är andra modeller möjliga. Med din modell kanske man inte kan sänka överföringsavgifter från 30 till 6 öre, utan kanske bara till 25 öre? Nej, jag har inte räknat på det.M Mr. Gullberg skrev:
De betalar redan effekttariffer, indirekt. Trafikverket står för dem och debiterar sedan järnvägs bolagen.K karlmb skrev:
Att just du skiter i 8 kW innebär inte att din granne gör det. Det är summan av allas handlingar som spelar roll för nätet.M Mr. Gullberg skrev:Ja jo, men att jag nu betalar för 8kW skiter väl nätet i 😅
Nätet bryr sig inte om jag betalar 81,25kr/kW eller sju miljoner kronor. Tanken är väl att det ska styra folk att hålla ner effekten hela tiden...
Problemet är väl att varken du eller jag får någon indikation på om det är trångt i nätet just nu eller förra timmen, nästa timme, förra veckan etc.
Tex med elpriset kan man misstänka att kostar elen 700öre/kWh då finns det inte i överflöd just då 😏
Och hur trångt det är i nätet just nu är sjukt mycket svårare att hantera för det enskilda hushållet. Om man skall få folk att hålla igen så vill det till att det finns incitament hela tiden och inte bara den gång det är problem, för då har de inte någon större möjlighet att byta värmepump eller byta bil.
Mja, 80kr om man nu skulle kört på den linjen är ju typ 10% av iaf min elnätsfaktura utan elskatten.Fairlane skrev:
10% ökning för att man "valt" att belasta nätet med 0,8kW mer i snitt skulle inte jag säga är speciellt billigt ☹️
Sen är det ju bara en fiktiv kostnad tagen ur luften. Vi kan laborera med 120kr plus moms per kW istället om dom siffrorna styr folket bättre 😅
Som Pacman skrev, det kommer finnas teknologi för detta såvida det blir en bred adaption och långsiktig metod.Fairlane skrev:
Problemet är ju att folk tycker det är knepigt att läsa av en klocka och se att den är efter 20.00 har jag förstått. Det är också svårt för folk att programmera laddningen av bilen till efter 20.00, så att det blir lite rabatt på nätterna lär väl inte göra någon nytta för dessa individer och gnället lär fortsätta.
Går säkert att laborera med siffror som kan få folket att tveka.Fairlane skrev:
De som har elbilar i mitt elnätsnärområde brukar ladda sina bilar när de inte åker i dom, mestadels på nätterna när de är hemma och vilar inför nästa arbetsdag. Hur de gör på andra sidan stan vet jag inte 🤔 På andra sidan bron ca. 400m bort från mig har de en annan nätägare som tex inte har effektavgifter alls 😳Fairlane skrev:
Ja, men då får vi inte glömma att alla lär inte ladda sin elbil måndagar udda veckor, några kanske gör det jämna veckor onsdagar etc, så är det tillräckligt stort underlag så jämnar det ut sig. Men visst är andra modeller möjliga. Med din modell kanske man inte kan sänka överföringsavgifter från 30 till 6 öre, utan kanske bara till 25 öre? Nej, jag har inte räknat på det.
Som sagt sifforna får man nog titta närmare på, jag lade ner ca 10minuters tankeverksamhet på min modell. Jag har inte rett ut alla fallgroparna än 😅 det var mest en ide, inget jag tänkt sälja vidare till bolagen 😂pacman42 skrev:
Jag skrev inte att jag skiter i det... Nätet skiter i vad jag betalar. Nätet är mer intresserad av reda handlingar (stora effektuttag). Handlingar som dessa avgifter ska styra oss bort ifrån.pacman42 skrev:
Att just du skiter i 8 kW innebär inte att din granne gör det. Det är summan av allas handlingar som spelar roll för nätet.
Och hur trångt det är i nätet just nu är sjukt mycket svårare att hantera för det enskilda hushållet. Om man skall få folk att hålla igen så vill det till att det finns incitament hela tiden och inte bara den gång det är problem, för då har de inte någon större möjlighet att byta värmepump eller byta bil.
Kan säga dig att hade min granne lyckats höja sin medeleffekttopp till 8kW då hade resten av hans förbrukning legat på 7,99kW den månaden garanterat 😂
Som sagt, blir det en varaktigt åtgärd med långsiktighet, så har jag inga tvivel på att tekniken tas fram för att optimera nätet och känna av hur belastat det är. Och därefter styra laddning av bilar, värmepumpar, spabad, VVB etc.
Men Sveriges lilla befolkning (ännu mindre om man tittar på dom med effektavgift)
Lär inte kunna påverka vad industrijättarna stoppar i sina varor de säljer. Det måste vara en bredare adaption. Man måste bestämma vilken väg man ska gå och sen vara konsekvent i det.
Indicament hela tiden ja, 30st toppar istället för 5, 3 eller 1😅
Elnätsbolag är redan reglerade.D djac skrev:
Hur stora reserver finns i "ladorna"? Visa gärna en lista över det per elnätsbolag så vi har någon att utgå ifrån för vidare diskussion.D djac skrev:
Blir det inte lite tråkigt för deras kunder då?D djac skrev:
Varför är det jobbigt att lägga ut tankningen av fossilbilen över flera eller andra timmar på dygnet?pacman42 skrev:
Jag är i princip mot att överheten ska styra hur vi undersåtar lever våra liv, men jag är också emot att betala för varor och tjänster som andra nyttjar (åtminstone om någon tredje part bestämmer vad jag ska betala för).pacman42 skrev: