85 922 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Jag tror det han menar är att man ligger på 4kW vid anpassad/optimerad förbrukning, sen råkar man få en topp på 8kW och då finns det inget som motiverar enskild person fortsätta anpassa resten av månaden, sett ur ett ekonomiskt perspektiv.pacman42 skrev:
Men om du brukar ligga på 4 kW och sedan kör 8 kW så betalar du ju för 8 kW och då kommer de som aldrig går över 4 kW på sikt få det billigare. Och eftersom de inte går över 4 kW så bidrar de med nytta.
Jag förstår verkligen inte hur du tänker här, det är nätet som helhet som skall få lägre effekt under topplast och på en högre aggregerad nivå i de flesta fall (kapaciteten i ledningen till en specifik ort i nätet exempelvis). Om jag kan få ned lasten på denna genom att 10% använder 30% mindre el under topptimmen, då har man sparat in 3% av kapaciteten vilket gör att nästa vilka bygge inte triggar en till kabel, eller att nästa förskola inte gör detta.
Det är därför de flesta bolagen har 3-5 högsta mätpunkter som man drar ett medel över.A Akerfeldt skrev:
Och då har man gjort det valet. Man måste fortfarande hålla sig under 8 kW resten av månaden också, så man kommer ju inte undan att agera ändå.A Akerfeldt skrev:
Jag tror att det är detta många blir irriterade på, att de måste "tänka på el" hela månaden. Men tanken med lösningen är att man skall låta andra tänka åt en, så som Tibber, Skellefteå Kraft och andra bolag som har lösningar för styrning av tunga förbrukare.
Ja jo, men att jag nu betalar för 8kW skiter väl nätet i 😅pacman42 skrev:
Nätet bryr sig inte om jag betalar 81,25kr/kW eller sju miljoner kronor. Tanken är väl att det ska styra folk att hålla ner effekten hela tiden...
Problemet är väl att varken du eller jag får någon indikation på om det är trångt i nätet just nu eller förra timmen, nästa timme, förra veckan etc.pacman42 skrev:
Jag förstår verkligen inte hur du tänker här, det är nätet som helhet som skall få lägre effekt under topplast och på en högre aggregerad nivå i de flesta fall (kapaciteten i ledningen till en specifik ort i nätet exempelvis). Om jag kan få ned lasten på denna genom att 10% använder 30% mindre el under topptimmen, då har man sparat in 3% av kapaciteten vilket gör att nästa vilka bygge inte triggar en till kabel, eller att nästa förskola inte gör detta.
Tex med elpriset kan man misstänka att kostar elen 700öre/kWh då finns det inte i överflöd just då 😏
Precis 😊A Akerfeldt skrev:
Och skulle vårat hushåll av någon outgrundlig anledning få medeltopp på 8kW dagtid (under en månad) så rymmer nätterna hela 16kW per timme inom samma avgift 😅
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Beror väl helt på kostaden per 0,1kW steg tänker jag 🤔Fairlane skrev:
En sån effektavgift hade jag välkomnat, den hade gjort mer nätnytta. då hade nog folket fått in rätt tankesätt gällande effekter/laster inför framtiden.
Om tågbolagen fick betala random straff pga de kör 2 tåg istf 1 när det inte är trångt på sträckan, då skulle det nog bli liv.pacman42 skrev:
Men det tycker du är ok?
För att få dem att sluta köra så mkt tåg så linjen måste byggas ut?
Man kan gå ännu längre, varje timme, varje kvart...M Mr. Gullberg skrev:
Varje dag får kunden en medeleffektstopp som sedan adderas ihop och delas till ett "månadsmedeleffektsvärde"
Vi kan leka med tanken 100kr/kW...
2,35kW =235kr
6,71kW = 671kr
8,93kW = 893kr
17,42kW =1742kr
Modellen tänker jag får bättre spridning av effekttopparna än att hushållen väntar in ett specifikt klockslag. Samt även att folk blir bättre på att välja vitvaror, värmepumpar, spabad etc...
Då hade ju även tjatet om rättvis debitering vart uteslutet, då får man betala för vad man verkligen använder 😀
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är väl väldigt mycket lättare att styra antalet tåg på en sträcka än att styra hur mycket effekt ett gäng abonnenter tar ut tillsammans vid olika tidpunkt?K karlmb skrev:
Eller ska vi planera när du får ta ut effekt så att det inte bli samtidigt som för många andra grannar?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det fungerar, om folk orkar bry sig alls, annars blir det sämre.M Mr. Gullberg skrev:Man kan gå ännu längre, varje timme, varje kvart...
Varje dag får kunden en medeleffektstopp som sedan adderas ihop och delas till ett "månadsmedeleffektsvärde"
Vi kan leka med tanken 100kr/kW...
2,35kW =235kr
6,71kW = 671kr
8,93kW = 893kr
17,42kW =1742kr
Modellen tänker jag får bättre spridning av effekttopparna än att hushållen väntar in ett specifikt klockslag. Samt även att folk blir bättre på att välja vitvaror, värmepumpar, spabad etc...
Då hade ju även tjatet om rättvis debitering vart uteslutet, då får man betala för vad man verkligen använder 😀
Säg att man som du skrev innan, har en normalförbrukning på 4 kW. Om man två gånger i månaden vill göra 16kW för att ladda bilen, så får man ett snitt på 12 kW med en modell med 3 mätpunkter, medan en modell med 30 mätpunkter ger 4,8, så det kanske innebär att man känner att det är ok att dra på 16 kW två ggr i månaden för det kostar nästan inget.
Det som inte kommer med är såklart att belastningen generellt är lägre under natten (därav att alla bolag jag har sett har en lägre avgift då)
Ja 😅 I "min" modell hade det kostat 80kr extra att gå från 4kW till 4,8 😏Fairlane skrev:
Det fungerar, om folk orkar bry sig alls, annars blir det sämre.
Säg att man som du skrev innan, har en normalförbrukning på 4 kW. Om man två gånger i månaden vill göra 16kW för att ladda bilen, så får man ett snitt på 12 kW med en modell med 3 mätpunkter, medan en modell med 30 mätpunkter ger 4,8, så det kanske innebär att man känner att det är ok att dra på 16 kW två ggr i månaden för det kostar nästan inget.
Det som inte kommer med är såklart att belastningen generellt är lägre under natten (därav att alla bolag jag har sett har en lägre avgift då)
Hade det vart Ellevios modell (dagtid) hade det kostat 975kr och hälften om det vart mellan 22-06.
Hade det vart ett bolag med en mätpunkt så hade det varit deras effektpris x 16kW, utan att ta i beaktning vad du använder resten av månaden 😏
Om det är mindre belastning på natten så kan dessa timmar registreras och dras av motsvarande procenttal innan dygnets effektopp räknas ut tex. Då får kunden ett indicament att under natten är det lite rabbatterat.
Med "min" modell hade kunden kanske inte laddat på med 16kW flera gånger, medans Elleviokunden: jaja, upp till 12kW är den fritt fram...
Och kunden till bolaget med en punkt...
(16kW) inte behöver bry sig ett skit resten av månaden.
Förstår du vart jag vill komma 🧐
Frågan är väl vilket som är bäst för nätet, om det nu är därför vi ska ha avgifterna...
Grundtanken är ju att nätet ska belastas så jämnt som möjligt 🤔
Redigerat: