Fairlane
K karlmb skrev:
Visst. Att vi tappar tid istället spelar ingen roll.
Jag tänker precis tvärtom, att vi köper oss tid.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tänker precis tvärtom, att vi köper oss tid.
Det blir bara som när EU skjuter fram förbudet för ICE-motorer. Kina drar ifrån och vi kan lägga ner europeisk bilindustri.
(Sagt av en motorälskare)

P
D djac skrev:
Ja, som du ser i det du citerar så håller jag inte med, när man tittar på siffrorna så bör vi kunna få både högre toppeffekter och lägre avgifter
Vilka siffror ska jag titta på?

D
P pmd skrev:
Vilka siffror ska jag titta på?
Årsredovisningar

P
D djac skrev:
Lockelsen i att vara "bättre än de andra" ska inte underskattas, så om man identifierar sig som en som skulle få en sänkt avgift med effektavgiften, medan de andra skulle få en höjd, kan detta mycket väl vara mer attraktivt än om alla skulle få sänkt avgift.
Det kan inte liknas vid sexuell läggning. Huruvida man skulle få sänkta, oförändrade eller höjds kostnader går att räkna ut.

• Haha
djac
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Jaha, så du lyckades lura till dig en del för att du var förberedd och kompetent.
Pacman lurade ingen. Reglerna var tillgängliga för alla som ville veta om dem.
Kompetent var han förvisso. Som i många andra sammanhang lönade det sig att vara kompetent.

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
M
Fairlane Fairlane skrev:
Om man flyttar all effekt till en annan del av dygnet, så ja, då har man bara flyttat på problemet.
Om man jämför med rusningstrafik i storstad och säger att den pågår mellan 7 och 9 varje vardag så hjälper det givetvis inte att flytta all trafik till andra tider, men att flytta delar av trafiken påverkar såklart.
Givetvis, men är det någon data vi får tillgång att se och kontrollera. Eller måste vi lita på nätägarens ord 🤔 minskad rusningstrafik lär man ju märka effekten av 😏
Fairlane Fairlane skrev:
Upp till samma nivå som den tredje topp ja och om totalt förbrukningen inte ökar.
Det kan såklart några få nyttja om de vill. De som inte ens vet vad en topp är, eller tror att man inte har någon topp om förbrukningen är konstant eller tror att man måste laga mat mitt i natten, kommer aldrig lösa detta.
Jo, men har du lyckats/misslyckats och dragit på dig några stycken (tre i Ellevios fall) toppar som är det dubbla mot vad du normalt ligger på. Då är ju hela poängen med att "spara" på nätet den månaden borta kostnadsmässigt 🫤

• Älska
karlmb
  • Laddar…
M
P pmd skrev:
Kompetent var han förvisso. Som i många andra sammanhang lönade det sig att vara kompetent.
Frågan är om det lönar sig så mycket (även om man är kompetent) när reglerna ändras snabbare än vad många hinner impletera "lösningar".

Bara att titta i backspegeln...
Etanolbilar, elcyklar, dieselbilar, elbilar
Solceller, solcellsbatteri, vindkraft, kärnkraft
Rotavdrag, rutavdrag, bonus malus....

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
M
Om nu en effektavgift ska göra skillnad i nätet, med syftet att hålla ner effektuttagen.

Så borde rimligtvis den högsta toppen varje dag oavsett tid på dygnet varje månad räknas ihop och delas till en medeleffektstopp, varpå man går vidare i en tabell som toppen översätts till en kostnad 🤔

Huruvida det ska vara kostnadsneutralt och vilken kostnaden borde vara överlåter jag till de högre lärda 😅

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker delvis samma, kostnaderna ska fördelas mer riktigt. Problemet är att vi har olika syn på vad som är mer riktigt. Jag tycker det är mer riktigt att fördela på faktiskt användande, du på möjlighet.
Din modell gynnar abonnenter med svag ekonomi, medan djacs modell gynnar abonnenter med stark ekonomi.

• Arg
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Din modell gynnar abonnenter med svag ekonomi, medan djacs modell gynnar abonnenter med stark ekonomi.
Man mäter ju inte ens detta?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ifall ingen annan fick betala hans sänkta avgifter så sjönk ju bolagets intäkter.
Oavsett om det var andra konsumenter eller bolaget så blev de avlurade pengar då de aldrig hann med att kompensera sig för Pacmans radikala neddragning av inbetalda avgifter.

P
D djac skrev:
Frågan är hur man ska veta när grannen kör på och förbrukar, det vet man inte så därför finns det redan nu en viss överkapacitet och det funkar bra och ger bolagen ca 50% vinst, det är väl tillräckligt?
50 % av vad? Vinst är väl intäkter minus kostnader?

Fairlane
M Mr. Gullberg skrev:
Givetvis, men är det någon data vi får tillgång att se och kontrollera. Eller måste vi lita på nätägarens ord 🤔 minskad rusningstrafik lär man ju märka effekten av 😏
Ellevio har publicerat siffror. Siffrorna är översiktliga, kanske går det att begära ut det mer detaljerat, men vad är vitsen? Den som är negativ kommer aldrig tro på det ändå.
M Mr. Gullberg skrev:
Jo, men har du lyckats/misslyckats och dragit på dig några stycken (tre i Ellevios fall) toppar som är det dubbla mot vad du normalt ligger på. Då är ju hela poängen med att "spara" på nätet den månaden borta kostnadsmässigt 🫤
Dubbla?
Det har väl inget med lite eller mycket eller dubbelt över att göra?
Får du en ny topp som kvalificerar in i topp tre så blir det dyrare. Ingen säger att Ellevios modell, eller någon annan modell, är optimal, bara att de förmodligen minskar kollektivets toppar.

Det verkar finnas en stor del perfektionister på forumet. Kan det inte bli på absolut bästa tänkbara sätt så är det bättre att inte göra något.

• Gilla
Martin Lundmark
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ifall ingen annan fick betala hans sänkta avgifter så sjönk ju bolagets intäkter.
Oavsett om det var andra konsumenter eller bolaget så blev de avlurade pengar då de aldrig hann med att kompensera sig för Pacmans radikala neddragning av inbetalda avgifter.
Bolaget hade naturligtvis tagit höjd för att det finns sådana som jag. Det finns även de som förlorade på effekttarifferna. Men det var ju också meningen, vissa vill man ge rejäla incitament för att optimera sin förbrukning.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.