85 954 läst ·
2 614 svar
86k läst
2,6k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Den gången så fick man åtminstone en predikterbar belastning...K karlmb skrev:
I tid? Det betyder att alla vill starta kl 17 när de kommer hem och sedan fisladda.pacman42 skrev:
Inte om man sätter igång laddningen i tid. Häromdagen så hade jag min bil fulladdad från 10% på under sex timmar efter en långresa. Det är vad det tar att ladda hela batteriet. Denna effekt kan då spridas över fler timmar och fler dygn med smart styrning. Så länge man har en dags förvarning så är problemet noll.
Hade det istället varit så att nätbolaget styr att bilen inte skall laddas,med har jag ingen aning om den laddas eller inte. Skillnaden med principen att det styrs av mina tjänster är att jag kan bestämma mig för att höja gränsen, jag har koll på när det blir problem, jag kan planera utifrån verkligheten. Jag har ändå kontrollen om jag vill ha den.
Knappast en bra strategi, det är ju så vi har det idag.
Poängen är att sannolikheten om man istället styr på pris är att neddragningar som ev kommer är mer osannolika och kan spridas ut på verkliga problemområden.
I praktiken kanske en laddning förlängs i snitt 15 minuter istf 1 timme när du bastar pga grannen inte bastar samtidigt.
Samtidigt får de som bor där en bra statistisk återkoppling och kan bilda sig en uppfattning om ifall deras nätägare bygger ut nätet rimligt mkt eller om de bara tar in pengar utan att investera dem i elektrifieringen.
Jag kan ju förstå varför så många elnätsbolag är emot en sådan framtid men nu är det väl inte deras intressen som ska gälla.
Det går inte att prediktera när elbilarna kommer att laddas. Elbilarna är styrbara i tid på ett sätt att de kan dyka upp när som helst på dygnet och ta hög effekt under lång tid då. Om man inte sätter ett tuffare effekttak så kommer inte denna last att plattas ut. Och plattas den inte ut då blir elnätet mycket dyrare än idag.K karlmb skrev:
Om alla började fisladda efter middagen så hade vi inte ens haft denna diskussionK karlmb skrev:I tid? Det betyder att alla vill starta kl 17 när de kommer hem och sedan fisladda.
Knappast en bra strategi, det är ju så vi har det idag.
Poängen är att sannolikheten om man istället styr på pris är att neddragningar som ev kommer är mer osannolika och kan spridas ut på verkliga problemområden.
I praktiken kanske en laddning förlängs i snitt 15 minuter istf 1 timme när du bastar pga grannen inte bastar samtidigt.
Samtidigt får de som bor där en bra statistisk återkoppling och kan bilda sig en uppfattning om ifall deras nätägare bygger ut nätet rimligt mkt eller om de bara tar in pengar utan att investera dem i elektrifieringen.
Jag kan ju förstå varför så många elnätsbolag är emot en sådan framtid men nu är det väl inte deras intressen som ska gälla.
Hej karlmbK karlmb skrev:
En starkt förenklad beskrivning.
Vad jag känner till så var oljeeldning populärast på 1950- och 1960-talet
Under 1970-talet så byggdes kärnkraften ut (och elen var då billig). Då satsade staten på att vi skulle bygga nya hus med direktverkande el för att minska oljeberoendet. Vi hade dessutom oljekrisen 1973 som gav en drastisk höjning av oljepriserna.
I småhus byggda mellan 1960 och 1990 var därmed direktverkande el en väldigt vanlig uppvärmningsmetod
Under 2000-talet kom via Energimyndigheten en politisk styrning fört att sänka bostädernas elenergibehov dvs att genomföra energieffektivisering av bostädernas uppvärmning.
Då introducerades värmepumpar i stor skala där rådet som inledningsvis var att ersättningen för tex direktel bara behövde klara behövde klara 80–90 % av effektbehovet och ofta var varmvattenberedare med direktel då kvar.
Tyvärr missade man då att påpeka att även toppeffektbehovet borde minska. Det hade då varit lämpligt att introducera effektavgifter även för villor i abonnemangen. Effektavgifter betalades då av större elanvändare men villor var undantagna.
Det minskade årsenergibehovet innebar att man förtätade elnäten bland annat med nya villor.
När sedan timpris på elenergin med medföljande styrning introducerades samt elbilsladdning, solceller på villatak etc. så ökade bland annat effektvariationen och medföljande spänningsvariation (samtidigt som kraven på spänningskvalité skärptes) i de redan byggda elnäten.
Vi kan idag genom forskning prediktera att de förändringen som sker t.ex. kan innebära ökande bekymmer med spänningen vid ökad elbilsladdning i villaområden.
Här t.ex. ett licentiatarbete av Maria Sandström; “Evaluation and variability of power grid hosting capacity for electric vehicles”
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1836551/FULLTEXT02.pdf
Här finns fler länkar gällande “Acceptansgränsberäkningar i distributionsnät”
https://energiforsk.se/rapporter/acceptansgransberakningar-i-distributionsnat/
Effektavgifter även för villaägare är en metod som på ett enkelt sätt försöker uppmärksamma elanvändaren på ett effekten genom elnätet påverkar elnätet, och därigenom undvika kostsamma ombyggnationer av redan byggda elnät.
Rimligen så kommer effektavgiftens debitering att justeras åren framöver för att uppnå målet att effektflödet i distributionsnäten utjämnas.
På samma sätt som det tog, säg, 20 år att introducera värmepumpar och besparing av årselenergin (utan att ta hänsyn till toppeffekten) så är det rimligt att arbetet, att med hjälp av att debitera för effekten till villor utjämna effektflödet, kommer att ta flera år.
Redigerat:
Ja, här tror du lite annorlunda, det mest rimliga är att det kommer fortsätta gå att skönja mönster även i billaddningen, sen tillkommer det naturlig lastbalansering eftersom folk har olika vanor även här.pacman42 skrev:
Det går inte att prediktera när elbilarna kommer att laddas. Elbilarna är styrbara i tid på ett sätt att de kan dyka upp när som helst på dygnet och ta hög effekt under lång tid då. Om man inte sätter ett tuffare effekttak så kommer inte denna last att plattas ut. Och plattas den inte ut då blir elnätet mycket dyrare än idag.
Som sagt, det är inget problem idag, elbilarna är här och de är överrepresenterade i de relevanta områdena.
Jadu, fråga Ellevio... Som jag ser det i deras debiteringsmodell så flyttar de bara "problemet" till en annan del av dygnet 😏P pmd skrev:
Dessutom... Har man redan spräckt effektbudgeten, så kan man lika gärna elda på resten av månaden utan högre kostnad 😅
Vad menar du med att elbilarna är överrepresenterade i de relevanta områdena?D djac skrev:Ja, här tror du lite annorlunda, det mest rimliga är att det kommer fortsätta gå att skönja mönster även i billaddningen, sen tillkommer det naturlig lastbalansering eftersom folk har olika vanor även här.
Som sagt, det är inget problem idag, elbilarna är här och de är överrepresenterade i de relevanta områdena.
Effektavgifterna riktas mot folk i villa och de har i högre utsträckning elbil än de som bor i lägenhet, man uppskattar att 80% av elbilarna finns där och att ca 70% av laddningen görs hemma. Sen finns det andra undersökningar som visar att det i rikare områden är högre andel elbilar än i ekonomiskt svagare, så vi har ganska gott om områden som redan befinner sig i den situationen som enligt effektavgiftsförespråkarna kommer kasta Sverige i laglöst land, Ohms lag då alltså.pacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Om man flyttar all effekt till en annan del av dygnet, så ja, då har man bara flyttat på problemet.M Mr. Gullberg skrev:
Om man jämför med rusningstrafik i storstad och säger att den pågår mellan 7 och 9 varje vardag så hjälper det givetvis inte att flytta all trafik till andra tider, men att flytta delar av trafiken påverkar såklart.
Upp till samma nivå som den tredje topp ja och om totalt förbrukningen inte ökar.M Mr. Gullberg skrev:
Det kan såklart några få nyttja om de vill. De som inte ens vet vad en topp är, eller tror att man inte har någon topp om förbrukningen är konstant eller tror att man måste laga mat mitt i natten, kommer aldrig lösa detta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Det är rimligt, men jag förstår fortfarande inte vad det är med "relevanta områden" du menar.D djac skrev:
Hur påverkas U=R*I av detta???D djac skrev:
Det har aldrig påståtts det, däremot så hävdas det att man inte kan belasta nätet för mycket pga fysikens lagar. Det hävdas också att det blir dyrt att bekosta en uppgradering av nätet för att klara mycket högre belastning.D djac skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nej det har inte påståtts. Det har påståtts att el och nät följer fysikens lagar.D djac skrev:
Tanken med effektavgifter är att förebygga och hålla ner kostnader. Du och några med dig håller inte med eftersom ni inte ser något problem här och nu. Jag antar att du inte heller byter tak förrän det regnar in? Innan det regnar in finns ju ingen anledning att göra något förebyggande, även om det kanske blir mycket dyrare när det väl regnar in.