P
D djac skrev:
Vart jag vill komma är att elnätsbranschen nog hade mått väldigt bra av en kris och en sådan tycker jag att vi ska skapa
Monopolföretag drabbas knappast av kriser. Vilket bolag ska kunderna byta till för att skapa en kris?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Du läste fel och vände på mina ord, därför du hamnar snett.
Hej djac

När jag skrev ”Jag säger samma sak, men nu med fler ord”
Så syftade det tillbaka på vad jag själv skrivit.

Jag läste först vad du påstod i ditt inlägg

Jag har sedan friheten, här på byggahus, att själv formulera mina inlägg.

• Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Monopolföretag drabbas knappast av kriser. Vilket bolag ska kunderna byta till för att skapa en kris?
Nej precis, ja det får ju skapas genom reglering då, det skulle nog vara det bästa som hade kunnat hända. Det får nog göra "nerifrån, dvs att man sänker intäktsramarna till lite mindre än vad som går, det finns ju pengar i ladorna, några bolag kommer försvinna men alla kommer få effektivisera järnet, sen kan man låta dem andas, dvs höja med 15%, för att sen ta nya tag och gå igenom en rening till.

MultiMan
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag säger samma sak, men nu med fler ord

Raderna på fakturan påverkas definitivt av elnätets uppbyggnad som är baserad på elkraftteknik, fysik och naturlagarna.

När vi betalar för elkraftförsörjningen så handlar det om investeringar och kostnader över 20 år eller längre.
Det är samma sak med vägar, järnvägar etc. Så fungerar vårt samhälle.

Vi kan inte bygga vår elkraftförsörjning på alltför ”ljusblåa” idéer på tyckanden, åsikter, etc. som alla inte är förankrade i en genomförbar verklighet. Det vi bygger måste baseras på fysik och naturlagarna.

Sluta förvilla de som läser vad vi skriver.
Eftersom du kör den linje du gör, trodde du att USA skulle landa på månen 1969 när JFK höll sitt historiska tal 1962?

Jag vill leva i ett samhälle med visioner om en bättre och mer utvecklad framtid och inte präglat av stagnation med hänvisning till vad vi redan har åstadkommit.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
W Weimik skrev:
Men varför är det rättvist med höga överföringsavgifter egentligen? Det är ju inte direkt så att överföringen sliter på nätet?
Ledningarna slitts knappast av elöverföringen, men transformatorer och kontaktorer lär ju slitas en del.
Värmeorsakad materialutmattning kan nog förekomma också. Jag är dock inte materialexpert, så jag kan inte kvantifiera.
Så ett visst slitage pga energiöverföring lär väl finnas.

Fairlane
D djac skrev:
Om jag inte sagt det innan så är jag helt immun mot -tänk om alla-argument, den såg jag igenom redan som barn, det används bara när man har fel i sak. Ingenting någonstans funkar i ett sådant scenarie, så det kan man lägga åt sidan helt.
Vilken tur att jag inte använde ett sådant argument då.
Men även du är väl medveten om att folk vill ha saker mer vid vissa tillfällen och mindre vid andra? Det är till exempel högre tryck i fjällen under sportlovet och tro det eller ej, priserna påverkas.

Redigerat:
P pmd skrev:
Ledningarna slitts knappast av elöverföringen, men transformatorer och kontaktorer lär ju slitas en del.
Värmeorsakad materialutmattning kan nog förekomma också. Jag är dock inte materialexpert, så jag kan inte kvantifiera.
Så ett visst slitage pga energiöverföring lär väl finnas.
Nej de slits främst av höga effekter.

MultiMan MultiMan skrev:
Eftersom du kör den linje du gör, trodde du att USA skulle landa på månen 1969 när JFK höll sitt historiska tal 1962?
Hej MultiMan

Jag vet inte vad du syftar på när du skriver; ”Eftersom du kör den linje du gör”?

Då var jag ca 7 år, och minns nog inte talet men var då nog ganska intresserad av att bygga en egen elgenerering i en å, en knapp kilometer från hemmet, där det före elektrifieringen, funnits ett bya-sågverk.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:

[media]
Jag vill leva i ett samhälle med visioner om en bättre och mer utvecklad framtid och inte präglat av stagnation med hänvisning till vad vi redan har åstadkommit.
Och jag vill inte leva i ett samhälle där man slösar bort mina pengar på sådant som egentligen inte behöver finnas.

Varför är det så fruktansvärt jobbigt att lägga ut laddningen av elbilen över fler eller andra timmar på dygnet?

Varför är det orimligt att skapa ytterligare incitament för att folk skall skaffa sig bättre styrmöjligheter på sin uppvärmning?

Jag tycker att det är fullt rimligt.

Om ingen driver på utvecklingen så kommer den inte att ske - för att återkoppla till Apollo-kapseln...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Vilken tur att jag inte använde ett sådant taegumebt då.
Men även du är väl medveten om att folk vill ha saker mer vid vissa tillfällen och mindre vid andra? Det är till exempel högre tryck i fjällen under sportlovet och tro det eller ej, priserna påverkas.
Jo, så är det ju redan, vi har redan allt det där som effektavgiften skulle rädda samhället ifrån, folk arbetar ganska synkroniserat, har helg samtidigt, laddar bilarna samtidigt, lagar mat ungefär samtidigt och allt går bra, för bra kanske med de vinstmarginalerna.

Om man inte kan beskriva problemet trovärdigt, vilket hela tiden varit problemet, inkluderande att nätbolag vid flera tillfällen bekräftat att problemen är små och tillfälliga, så köper jag inte detta brinnande behov rakt av.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, så är det ju redan, vi har redan allt det där som effektavgiften skulle rädda samhället ifrån, folk arbetar ganska synkroniserat, har helg samtidigt, laddar bilarna samtidigt, lagar mat ungefär samtidigt och allt går bra, för bra kanske med de vinstmarginalerna.

Om man inte kan beskriva problemet trovärdigt, vilket hela tiden varit problemet, inkluderande att nätbolag vid flera tillfällen bekräftat att problemen är små och tillfälliga, så köper jag inte detta brinnande behov rakt av.
Men här har vi ju grundproblemet, elbolagen gör en större vinst på en högre omsättning, så om de är vinstdrivande så är optimeringar av elnätet inte i deras intresse. De små bolagen som inte är vinstdrivande verkar ju ha andra åsikter om detta. Varför väljer du att lyssna på de stora elnätsbolagen när det passar dig och att inte lyssna på dem när det passar dig? Du är ju inte konsekvent för fem öre.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Men här har vi ju grundproblemet, elbolagen gör en större vinst på en högre omsättning, så om de är vinstdrivande så är optimeringar av elnätet inte i deras intresse. De små bolagen som inte är vinstdrivande verkar ju ha andra åsikter om detta. Varför väljer du att lyssna på de stora elnätsbolagen när det passar dig och att inte lyssna på dem när det passar dig? Du är ju inte konsekvent för fem öre.
Ajo, det är jag verkligen, det är som när man exempelvis talar om svårigheterna för bilindustrin, då blir ingen förvånad att det finns undantag, små företag som Ferrari som har en backlogg och nekar ordrar. Jag tänkte att den kunskapen var allmängods.

Sen finns det säkert elnätsbolag som verkligen hållit i pengarna och knappt debiterat något men då har ju kunden sparat så mycket att det inte kan vara något problem att öka något. Som jämförelse kostar elnät för grannarna några kilometer bort från mig bara hälften av vad jag betalar, kommunalt elnätsbolag, och det nätet funkar minst lika bra som mitt men med högre servicenivåer.

Oaktat detta så är problemet oklart, det är åtminstone inte belagt, det i sig är ju tillräckligt för att inte köpa en lösning eller hur. Detta är inte konstigt, dessa ideer föddes i något oklart fjärran land i EU och gled sedan på ett oklart sätt igenom. Det var alltså exakt ingen som hade dessa tankar i Sverige innan påbudet kom, helt enkelt för att det inte är relevant här.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur minskar det överföringskapaciteten? Sladdarna ändras ju inte.
Belastningen ökar på oförändrad kapacitet.

H hhallen skrev:
Du har fortfarande inte fattat att elpriser och effektavgifter är två helt artskilda företeelser. Elpriser sätts på en marknad och styrs av utbud och efterfrågan. Varför skulle någon tvingas att ha kvartspris? Det är en sak mellan kunderna och leverantörerna (elproducenterna). Hittills har det alltid varit möjligt att prissäkra sin el på längre bindningstider. Det finns ingen anledning att den möjligheten, eller för den delen att ha månadsmedelpris, skulle tas bort.

Effektavgifter är ett ekonomiskt styrmedel för att flytta elkonsumtion tidsmässigt. De är politiskt beslutade och implementeras sedan av resp. nätbolag som de tror ger bäst effekt i just deras nät.

Eftersom du så vänligt kallade mig Sherlock, ska du få ett par åsneöron i present av mig, så att alla kan bedöma dig korrekt redan på längre avstånd.
Men det är ju som att välja både vilken bil man ska köpa och när man ska köra för att det är trängselskatt! Omöjligt med flera parametrar! 😅

P
M Mr. Gullberg skrev:
Med dom topparna dagtid, så är vi "berättigade" att använda 6-8kWh toppar nattetid (efter 22) Men till vilken nytta🤔
Det där förstår jag inte riktigt. Hur kan effekttoppar dagtid göra att andra effekttoppar nattetid går bra?
Det som belastar nätet mycket är väl när flera elnätskunder samtidigt har effekttoppar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.