P
N Naturnicklas skrev:
Det beror på att en ”skatt” gör det möjligt att hålla ägaren betalningsansvarig. Vore det en avgift som man enligt lag är skyldig att betala så måste myndigheterna veta vem som har begått brottet för att kunna utdöma ett straff.
Eftersom trängselskatten är bestämd i lagen om trängselskatt så är den definitionsmässigt en skatt.

P pmd skrev:
Det där förstår jag inte riktigt. Hur kan effekttoppar dagtid göra att andra effekttoppar nattetid går bra?
Det som belastar nätet mycket är väl när flera elnätskunder samtidigt har effekttoppar?
De stora topparna från industri, butiker, jordbruk och matlagning finns inte på natten.

P
K karlmb skrev:
Utan ett nät som kostar lika mkt om jag kallställer huset som om jag badar bastu i det.
Hur blir det så?

P pmd skrev:
Hur blir det så?
?? Den övervägande kostnaden för elnätet är fasta kostnader.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Mitt elnätsbolag tar ut mindre pengar än deras intäkterna tillåter. Mitt elnätsbolag tyckte effekttariffer var en bra lösning för att hålla nere kostnaderna för elnätet byggnaden. Vinsten från mitt elnätsbolag går tillbaka till mig som kund till bolaget.

Sluta dra alla elnätsbolag över en och samma kam.
Nu var det väl EI som drog alla elnätsbolag över en kam och inte jag.
pacman42 pacman42 skrev:
Referensen [[länk]] gör ett antagande om att man enbart behöver begränsa effekten när nätet har problem och försöker argumentera för att värdet av effekttarifferna därför är lågt. Syftet med effekttarifferna är inte att undvika just de värsta topparna i sig, utan det är att vara incitament för att minska toppar i allmänhet. Det finns flera orsaker till att jämna ut lasten i allmänhet (som @Martin Lundmark påpekat flera gånger, bland annat för att hålla nere förlusterna i nätet).
De tekniska förlusterna är som störst vid de högsta topparna i elnätet. Det anfördes nyligen referens angående det som du inte tyckte var tillräckligt representativ.

Det märkliga är att när jag för en tid sedan i annan del av forumet anförde att mätpunkten en timme per månad som bas för effektavgift inte är representativt för kundens genomsnittlga påverkan så hette det att det var topparna som var det viktiga som effektavgiften skulle komma åt.

Oavsett syftet så är det ju bra om det finns evidens för styrmedlet innan man inför det.
pacman42 pacman42 skrev:
Ur referensen från Energiforsk så kan man läsa: "Bristande kundförståelse, komplexa
tariffer och upplevda rättviseproblem försvagar styrmedlets genomslag." Jag tolkar det snarare som att det inte är ett problem med effekttarifferna i sig utan att det är kunskap, komplexitet och känslor som är problemet. Detta visar på att man bör fokusera på att ha enkla tariffer och att lära upp kunderna. Här har definitivt Ellevio misslyckats. Jag tycker dock att mitt bolag har gjort ett ganska bra arbete där.
Jo, det är ett problem med tarifferna i sig. Sida 25, 5 Slutsatser "Den teoretiska logiken är tydlig, men empiriska utvärderingar finner ofta marginella förändringar i topplasten. Större effekter som ibland rapporteras är metodologiskt osäkra. Sammantaget talar evidensen för att effektavgifter i sig sällan räcker för att väsentligt påverka investeringsbehov eller efterfrågemönster".

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
S Sigge McKvack skrev:
Jo, det är ett problem med tarifferna i sig. Sida 25, 5 Slutsatser "Den teoretiska logiken är tydlig, men empiriska utvärderingar finner ofta marginella förändringar i topplasten. Större effekter som ibland rapporteras är metodologiskt osäkra. Sammantaget talar evidensen för att effektavgifter i sig sällan räcker för att väsentligt påverka investeringsbehov eller efterfrågemönster".
Men det är inget man kan uttala sig om innan de har införts på bredare front. Det är först då som tillverkare av utrustning anpassar sig (även om Volvo redan har gjort det i sina bilar, men det var en relativt enkel mjukvaruuppdatering för dem). I Finland har tillverkare av termostater mm kopplat dessa till elpriserna för att det fanns en efterfrågan, denna efterfrågan hade funnits i Sverige också om elpriserna varierat lika mycket här. Dvs, det är inte förrän tillräckligt många efterfrågar produktutvecklingen som man kan dra den slutsatsen.

Jag känner många som anpassat sig efter elpriser och effekttariffer, jag hade garanterat känt många fler om det hade funnits färdiga lösningar att köpa...

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Men det är inget man kan uttala sig om innan de har införts på bredare front. Det är först då som tillverkare av utrustning anpassar sig (även om Volvo redan har gjort det i sina bilar, men det var en relativt enkel mjukvaruuppdatering för dem). I Finland har tillverkare av termostater mm kopplat dessa till elpriserna för att det fanns en efterfrågan, denna efterfrågan hade funnits i Sverige också om elpriserna varierat lika mycket här. Dvs, det är inte förrän tillräckligt många efterfrågar produktutvecklingen som man kan dra den slutsatsen.

Jag känner många som anpassat sig efter elpriser och effekttariffer, jag hade garanterat känt många fler om det hade funnits färdiga lösningar att köpa...
Kan du utveckla vad Volvo gjort? Jag är inte bekant med det.

Kopplingen till elpris kan få negativa effekter på den samlade effektbelastningen i elnätet. Det har påpekats tidigare i tråden.

Med de tekniska lösningar du redovisar förstår jag inte varför kopplingen inte lika gärna kan göras gentemot en signal kopplad till topplast i nätet och eventuellt ett belönande prisincitament. Det var väl typ så de gjorde i studien du anförde för ett tag sedan? Därutöver skulle en sådan lösning lika gärna kunna införas regulatoriskt för högbelastande utrustning som exempelvis elbilsladdare. Sammantaget bör sådana lösnigar bli betydligt mer kostnadseffektiva än en bred och oprecis effektavgift med en inte obetydlig tröskel för anpassning för det breda kollektivet.

• Älska
karlmb
  • Laddar…
Volvo har gjort en enkel variant, man ställer in i appen om man vill ha optimering mot elpris och eller effekttariff när man ställer in laddning.

Appar från flera elbolag (t.ex. Tibber, Greenely, Skellefteå Kraft) kan även ställa in laddningen så att den inte bara går efter lägsta spotpris (om man har en kompatibel laddbox), utan även pausar om husets totala effektuttag riskerar att överskrida en inställd effektgräns. Detta görs genom att övervaka restidförbrukningen.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jo jättekonstigt, det kostar att ge någon tillgång till kapaciteten, när denna används tillkommer ingenting.
Det finns en driftskostnad även för elnät.

P
D djac skrev:
Jag tror inte att någon här bryr sig om kostnaderna för elnäten, om jag ska vara ärlig, de bryr sig bara om vad det står på räkningen och det kommer inte påverkas vare sig upp eller ner av detta.
Om alla som är anslutna till ett elnät ska betala lika mycket för att bekosta en upprustning av nätet så kommer det förstås att drabba dem med svagast ekonomi mest.

Jag trivs bättre i ett samhälle där de som använder en resurs betalar för användandet, utan snyltare.

• Gilla
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Sen kan du väl påminna mig om debatterna när elnätens kapacitet har ökats historiskt, nej såklart har den inte funnits, detta är ett uppfunnet problem, påhittat, eller planterat, av de med andra och mörka agendor.
Problemet har uppstått pga förändringar i samhället när det gäller elanvändning. Se inlägg #1 445 för en liten fördjupning om några av dessa förändringar.
D djac skrev:
Enda anledningen till att jag skriver här är för att summan av sådan desinformation, som sprids inom många områden, underminerar samhället och flyttar, som avsett, fokus från det relevanta.
Du får gärna berätta mer om de påhittade eller planerade problemen som spridits som desinformation av folk med mörka agendor.
Vilka är dessa personer och vad har de för mörka agendor?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Volvo har gjort en enkel variant, man ställer in i appen om man vill ha optimering mot elpris och eller effekttariff när man ställer in laddning.

Appar från flera elbolag (t.ex. Tibber, Greenely, Skellefteå Kraft) kan även ställa in laddningen så att den inte bara går efter lägsta spotpris (om man har en kompatibel laddbox), utan även pausar om husets totala effektuttag riskerar att överskrida en inställd effektgräns. Detta görs genom att övervaka restidförbrukningen.
De har byggt in en belastningsvakt alltså.
Det kan ju leda till att man inte hinner få bilen laddad innan avresa.
Det är ju det som är problemet.
Vi noterar stt du inte svarade på resten av Sigge Mckvacks inlägg.
Varför inte en signalstyrd premiebelönad neddragning när der verkligen behövs.
Det är ju bara då man verkligen skulle utnyttja befintligt nät effektivt utan att behöva bygga ut det.

P pmd skrev:
Om alla som är anslutna till ett elnät ska betala lika mycket för att bekosta en upprustning av nätet så kommer det förstås att drabba dem med svagast ekonomi mest.

Jag trivs bättre i ett samhälle där de som använder en resurs betalar för användandet, utan snyltare.
Visst. Och när de kör en gång extra till affären med sin gamla rishög än du, så står du där med anteckningsblocket och noterar och vill att de ska betala högre vägtrafikskatt pga ökat slitage.
Rätt ska vara rätt.

K karlmb skrev:
De har byggt in en belastningsvakt alltså.
Det kan ju leda till att man inte hinner få bilen laddad innan avresa.
Det är ju det som är problemet.
Inte om man sätter igång laddningen i tid. Häromdagen så hade jag min bil fulladdad från 10% på under sex timmar efter en långresa. Det är vad det tar att ladda hela batteriet. Denna effekt kan då spridas över fler timmar och fler dygn med smart styrning. Så länge man har en dags förvarning så är problemet noll.

Hade det istället varit så att nätbolaget styr att bilen inte skall laddas,med har jag ingen aning om den laddas eller inte. Skillnaden med principen att det styrs av mina tjänster är att jag kan bestämma mig för att höja gränsen, jag har koll på när det blir problem, jag kan planera utifrån verkligheten. Jag har ändå kontrollen om jag vill ha den.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P pmd skrev:
Problemet har uppstått pga förändringar i samhället när det gäller elanvändning. Se inlägg #1 445 för en liten fördjupning om några av dessa förändringar.

Du får gärna berätta mer om de påhittade eller planerade problemen som spridits som desinformation av folk med mörka agendor.
Vilka är dessa personer och vad har de för mörka agendor?
Förändringar i elnätsanvöndningen har vi haft minst 1 gång tidigare.
När oljan skulle ersättas av elvärme på 70-talet. Det borde du väl iaf känna till?
De med agendan sitter som strateger och affärsutvecklare på elnätsbolagen. Var annars?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.