P pmd skrev:
Ja, det har du rätt i. Vad jag påpekar är att det kommer att ta lång tid innan nya konstruktioner slår igenom på energianvändningen.
Hej
Naturligtvis
Om vi nu har agerat fel i ca 20 år när vi sparat elenergin (kWh) men inte brytt oss om att hålla nere eleffekten (kW) genom elnätet till våra valda apparater
Så tar det naturligtvis tid att sedan agera rätt🙂

• Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S Sigge McKvack skrev:
Nej det är inte lokala frågor. Debiteringen är direkt kopplad till de intäktsramar EI besultar och EI menar själva att nuvarande metod överompenserar i förhållande till kostnaderna. Det har varit upp innan ([länk])

Om vi med debeteringsmodelen avser effektavgifterna så behöver det finnas en säkerställd koppling mellan avgiften och dess avsedda effekt. Det är inte en lokal fråga. Vetenskapligt stöd för att den kopplingen föreligger och är effektiv är ytterst svagt, ([länk]) och har också varit uppe tidigare. Problematiken som djac (han få ju rätta mig om jag tolkat fel) försöker peka på sammanfattas ganska bra i en av underreferenserna ([länk]).
Mitt elnätsbolag tar ut mindre pengar än deras intäkterna tillåter. Mitt elnätsbolag tyckte effekttariffer var en bra lösning för att hålla nere kostnaderna för elnätet byggnaden. Vinsten från mitt elnätsbolag går tillbaka till mig som kund till bolaget.

Sluta dra alla elnätsbolag över en och samma kam.

Referensen [https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032123007347?via=ihub] gör ett antagande om att man enbart behöver begränsa effekten när nätet har problem och försöker argumentera för att värdet av effekttarifferna därför är lågt. Syftet med effekttarifferna är inte att undvika just de värsta topparna i sig, utan det är att vara incitament för att minska toppar i allmänhet. Det finns flera orsaker till att jämna ut lasten i allmänhet (som @Martin Lundmark påpekat flera gånger, bland annat för att hålla nere förlusterna i nätet).

Ur referensen från Energiforsk så kan man läsa: "Bristande kundförståelse, komplexa
tariffer och upplevda rättviseproblem försvagar styrmedlets genomslag." Jag tolkar det snarare som att det inte är ett problem med effekttarifferna i sig utan att det är kunskap, komplexitet och känslor som är problemet. Detta visar på att man bör fokusera på att ha enkla tariffer och att lära upp kunderna. Här har definitivt Ellevio misslyckats. Jag tycker dock att mitt bolag har gjort ett ganska bra arbete där.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det första tror jag exakt alla vet
Utom de som saknar förståelse för sina apparaters effekter, förstås.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Debiteringen sätts efter ekonomiska modeller som helt saknar koppling till fysik.
Hur ser modellerna ut? Det räcker med ett par exempel.

D djac skrev:
Det första tror jag exakt alla vet, det andra är en lögn, det har aldrig ens varit avsikten. Debiteringen sätts efter ekonomiska modeller som helt saknar koppling till fysik. Man kan säga att principen för prissättning är samma som alltid, så hög som det bara går, men samtidigt lite annorlunda eftersom det inte är konkurrensen som reglerar, utan förhandlingar och påverkan av opinion och regelstiftare.
Många fel i denna. Bla:
- Det finns ingen konkurrens på elnätet.
- Fysik ligger delvis bakom, men man måste också få ekonomin att gå ihop.
- Och än en gång drar ni alla elnätsbolag över samma kam. Det finns många bolag som sköter sig bra (enligt min uppfattning).

Magnus E K
Om ett bra elnätsbolag är granne med ett dåligt finns väl en viss konkurrens genom att fastigheter i det "bra" området blir mer attraktiva och att det byggs fler nya hus där etc. Detta under förutsättning att områdena i övrigt är likvärdiga.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Om ett bra elnätsbolag är granne med ett dåligt finns väl en viss konkurrens genom att fastigheter i det "bra" området blir mer attraktiva och att det byggs fler nya hus där etc. Detta under förutsättning att områdena i övrigt är likvärdiga.
Det må vara lite. Kommunalskatten är det folk oftast jämför och inte avgifter ..

P
MultiMan MultiMan skrev:
Nuvarande regering har försämrat så mycket för så kallade svaga grupper att jag ligger mycket sämre till 2026 än bara förra året, så nu skulle jag inte ens klara luftvärmepumpen utan att låna.
Är den din statliga skatt som har ökat eller är det dina statliga bidrag som har minskat?

D djac skrev:
Och exakt hur ser kopplingen ut mellan fakturans konstruktion och spänningsfallen ut?

Debiteringsmodell är en sak och näten en helt annan, de möts aldrig även om de existerar samtidigt.
Hej djac

Jag måste nästan fråga, från vilken planet kommer du?

Det är bland annat fysik och naturlagar som begränsar människans frihet att bygga elkraftsystemet efter sina alltför ”ljusblåa” idéer, tyckanden, åsikter, etc. som alla inte är förankrade i en genomförbar verklighet. Det vi bygger måste baseras på fysik och naturlagarna.

När vi sedan tar vi betalt för vad detta kostar, så gör vi det genom att debitera ut kostnaden efter olika ekonomiska modeller. Men det är naturligtvis fysik och naturlagarna som begränsar vad vi kan bygga och bland annat att det kostar att bygga.

När ditt hus en gång anslöts till elnätet då betalades en anslutningsavgift som inte hade en exakt koppling till vad det kostar att ansluta just ditt hus. Sedan så har du under årens lopp via elnätsavgifter fortsatt att betala av vad din anslutning till elnätet kostar men även andra kostnader för elnätet, som tex, underhåll personalkostnader, trädsäkring, nedgrävning av kablar, stilleståndsersättning etc.

När vågen med att sätta solceller på svenska villataken kom då togs en hel det av besluten utan en bra koppling till hur elnätet redan var uppbyggt och med dålig koppling till elkraftteknik, fysik och naturlagarna.

Sedan dess har villkoren varit tvungna att ändras (försämras), tex så har ”60 öringen” försvunnit.

Hade man redan från början begränsat att storleken skulle motsvara villans behov och att man bara undantagsvis och i begränsad omfattning skulle kunna mata ut eleffekt på elnätet.

Då hade vi sluppit att många nu kan känna sig lurade när fysik och naturlagarna gjorde det tydligt att vi var på fel väg.

Jag beklagar att vi har för lite elkraftkunskap i samhället

• Älska
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Många fel i denna. Bla:
- Det finns ingen konkurrens på elnätet.
- Fysik ligger delvis bakom, men man måste också få ekonomin att gå ihop.
- Och än en gång drar ni alla elnätsbolag över samma kam. Det finns många bolag som sköter sig bra (enligt min uppfattning).
Du upprepar samma som jag sa, det sista ger jag dig rätt i, alla är inte exakt lika men det är ganska vanligt i diskussioner att man generaliserar för att det ska bli meningsfullt, det finns undantag till allt.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Från vilken planet kommer du?

Det är bland annat fysik och naturlagar som begränsar människans frihet att bygga elkraftsystemet efter sina alltför ”ljusblåa” idéer, tyckanden, åsikter, etc. som alla inte är förankrade i en genomförbar verklighet. Det vi bygger måste baseras på fysik och naturlagarna.

När vi sedan tar vi betalt för vad detta kostar, så gör vi det genom att debitera ut kostnaden efter olika ekonomiska modeller. Men det är naturligtvis fysik och naturlagarna som begränsar vad vi kan bygga och bland annat att det kostar att bygga.

När ditt hus en gång anslöts till elnätet då betalades en anslutningsavgift som inte hade en exakt koppling till vad det kostar att ansluta just ditt hus. Sedan så har du under årens lopp via elnätsavgifter fortsatt att betala av vad din anslutning till elnätet kostar men även andra kostnader för elnätet, som tex, underhåll personalkostnader, trädsäkring, nedgrävning av kablar, stilleståndsersättning etc.

När vågen med att sätta solceller på svenska villataken kom då togs en hel det av besluten utan en bra koppling till hur elnätet redan var uppbyggt och med dålig koppling till elkraftteknik, fysik och naturlagarna.

Sedan dess har villkoren varit tvungna att ändras (försämras), tex så har ”60 öringen” försvunnit.

Hade man redan från början begränsat att storleken skulle motsvara villans behov och att man bara undantagsvis och i begränsad omfattning skulle kunna mata ut eleffekt på elnätet.

Då hade vi sluppit att många nu kan känna sig lurade när fysik och naturlagarna gjorde det tydligt att vi var på fel väg.

Jag beklagar att vi har för lite elkraftkunskap i samhället
Många ord för att du pudlar, raderna på fakturan påverkar alltså inte elnätet, det är ok att hålla med i någonting, det är inte farligt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D djac skrev:
Många ord för att du pudlar, raderna på fakturan påverkar alltså inte elnätet, det är ok att hålla med i någonting, det är inte farligt.

Hej djac

Jag säger samma sak, men nu med fler ord

Raderna på fakturan påverkas definitivt av elnätets uppbyggnad som är baserad på elkraftteknik, fysik och naturlagarna.

När vi betalar för elkraftförsörjningen så handlar det om investeringar och kostnader över 20 år eller längre.
Det är samma sak med vägar, järnvägar etc. Så fungerar vårt samhälle.

Vi kan inte bygga vår elkraftförsörjning på alltför ”ljusblåa” idéer på tyckanden, åsikter, etc. som alla inte är förankrade i en genomförbar verklighet. Det vi bygger måste baseras på fysik och naturlagarna.

Sluta förvilla de som läser vad vi skriver.

Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D djac skrev:
Du upprepar samma som jag sa, det sista ger jag dig rätt i, alla är inte exakt lika men det är ganska vanligt i diskussioner att man generaliserar för att det ska bli meningsfullt, det finns undantag till allt.
Och det STORA undantaget här är Ellevio. De må vara väldigt stora, men de flesta elnätsoperatörer (med betydligt färre kunder var dock) har helt klart mycket snällare modeller än vad Ellevio har. Skall vi generalisera över nätoperatörer så är det Ellevio som skall bort, de är undantaget.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Och det STORA undantaget här är Ellevio. De må vara väldigt stora, men de flesta elnätsoperatörer (med betydligt färre kunder var dock) har helt klart mycket snällare modeller än vad Ellevio har. Skall vi generalisera över nätoperatörer så är det Ellevio som skall bort, de är undantaget.
Fast detta var skrivet i relation till hög debitering, sk överdebitering, där är jag inte säker på att de är värst men insatsen för att få veta är mycket hög och kräver myndighetskraft.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Jag säger samma sak, men nu med fler ord

Raderna på fakturan påverkas definitivt av elnätets uppbyggnad som är baserad på elkraftteknik, fysik och naturlagarna.

När vi betalar för elkraftförsörjningen så handlar det om investeringar och kostnader över 20 år eller längre.
Det är samma sak med vägar, järnvägar etc. Så fungerar vårt samhälle.

Vi kan inte bygga vår elkraftförsörjning på alltför ”ljusblåa” idéer på tyckanden, åsikter, etc. som alla inte är förankrade i en genomförbar verklighet. Det vi bygger måste baseras på fysik och naturlagarna.

Sluta förvilla de som läser vad vi skriver.
Du läste fel och vände på mina ord, därför du hamnar snett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.