D djac skrev:
Nej, det gör jag inte, du får läsa igen , det handlar nog om att kunna hålla två tankar samtidigt :)
Hej djac

När vi skriver här på byggahus så gör vi det för att hjälpa varandra

Effekten genom elnätet ger bland annat spänningsfall som är en fysikalisk egenskap baserad på naturlagarna, Vi kan inte valfritt välja om vi vill tillämpa naturlagarna eller inte.

T.ex. så har företag sedan länge betalat effektavgifter, som underlag för dimensionering av sin elanslutning, och bland annat debiterats med effektavgift. Detta lär man sig när man läser elkraft.

Sluta förvirra de som följer vad vi skriver

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
M Martin Lundmark skrev:
Hej
Effektavgiften innebär att vi behöver styra när vi använder en elapparat men nog så viktigt åven hur elapparater konstrueras

Det jag påpekar om varvtalstyrning och längre driftstider innebär inte bara lägre elenergianvändning utan även mindre effektoppar.
Ett mera utjämnat effektflöde genom elnätet
Ja, det har du rätt i. Vad jag påpekar är att det kommer att ta lång tid innan nya konstruktioner slår igenom på energianvändningen.

P
pacman42 pacman42 skrev:
[bild]
Det var en intressant graf, men jag frågade faktiskt var studien fins som visar det.
Jag tror inte att den uppstod av sig självt här i forumet …
🙂
pacman42 pacman42 skrev:
Mycket av minskningen av biltrafiken beror inte på trängselskatten utan på att det är omöjligt att köra bil i centrala staden under rusningstrafik. Byggnationerna av Västlänken gör att man inte kommer fram. Jag har ett av mina barn uppe vid Chalmers och det är ett helvete att ta sig dit med bil från Lindholmen efter jobbet.
Eftersom behovet att förflytta sig knappast kommer att minska under överskådlig tid så behöver stadsplanerarna planera för mer biltrafik, och bygga om städerna för det.

P
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket iofs kan vara bra, men det kan också leda till problem. Det kan leda till att många låter effekten skena iväg en enstaka dag (tex nyårsafton), vilket leder till att effekten inte blir så stor som önskas.
Nej, nej, nej, effekten önskas vara liten. 🙃

• Haha
pacman42
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Genom att det inte byggs ut som hittills när antalet abonnenter ökar eller något annat ökar belastningen.
Det sägs ju vara poängen med effekttarifferna.
Hur minskar det överföringskapaciteten? Sladdarna ändras ju inte.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Google is your friend.
Forumregel 5.4.4

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Det är det nog men du har aldrig klurat på varför du inte stött på någon som kan allt men de flesta kan något som du inte kan?
Påståendet var att man måste avstå från att lära sig något för att kunna lära sig något annat. Det är en sanning med modifikation. Alla kan läsa sig mer hela tiden, och den kapaciteten ökar om man inte ägnar sig åt meningslösa aktiviteter i vilka det inte ingår lärande, som t.ex. att titta på fotboll på teve eller läsa webbforum.

S
pacman42 pacman42 skrev:
- om elnätsbolaget överdebiterar (nivån på devbiteringen) är en fråga, men det är en lokal fråga för varje enskilt elnätsbolag
- om debiteringsmodellen som används är rimlig är en annan fråga, men det är en lokal fråga för varje elnätsföretag
Nej det är inte lokala frågor. Debiteringen är direkt kopplad till de intäktsramar EI besultar och EI menar själva att nuvarande metod överompenserar i förhållande till kostnaderna. Det har varit upp innan (https://ei.se/om-oss/nyheter/2024/2...oretagens-intaktsramar-for-perioden-2024-2027)

Om vi med debiteringsmodellen avser effektavgifterna så behöver det finnas en säkerställd koppling mellan avgiften och dess avsedda effekt. Det är inte en lokal fråga. Vetenskapligt stöd för att den kopplingen föreligger och är effektiv är ytterst svagt, (https://energiforsk.se/media/k4snz5...o-retag-och-myndigheter-om-effektavgifter.pdf) och har också varit uppe tidigare. Problematiken som djac (han få ju rätta mig om jag tolkat fel) försöker peka på sammanfattas ganska bra i en av underreferenserna (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032123007347?via=ihub).

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

När vi skriver här på byggahus så gör vi det för att hjälpa varandra

Effekten genom elnätet ger bland annat spänningsfall som är en fysikalisk egenskap baserad på naturlagarna, Vi kan inte valfritt välja om vi vill tillämpa naturlagarna eller inte.

T.ex. så har företag sedan länge betalat effektavgifter, som underlag för dimensionering av sin elanslutning, och bland annat debiterats med effektavgift. Detta lär man sig när man läser elkraft.

Sluta förvirra de som följer vad vi skriver
Och exakt hur ser kopplingen ut mellan fakturans konstruktion och spänningsfallen ut?

Debiteringsmodell är en sak och näten en helt annan, de möts aldrig även om de existerar samtidigt.

MultiMan
P pmd skrev:
Eftersom behovet att förflytta sig knappast kommer att minska under överskådlig tid så behöver stadsplanerarna planera för mer biltrafik, och bygga om städerna för det.
Det är väl bara att öka trängselavgifterna relativt antal bilar per sekund så löser det sig av sig självt. Vi ska ju vara sparsamma och vägarna var egentligen byggda för en helt annan tid, men det är ju så dyrt och krångligt att bygga ut. Varför ska vi ändra på vägnätet när debiteringsmodeller löser det ändå? Mindre kostnader för vägbyggen men högre avgifter in.

Pacman42 tackar alldeles säkert ja till att pricka in den rätta minuten just den dagen han behöver ta sig in, annars verkar det inte drabba någon fattig om han skulle råka planera fel en dag. Ensamstående mamman med oförändrat barnbidrag sedan 2018 får dra in på något annat bara om hon missar. Det är inte hela världen som jag förstått det av trådens diskussioner. Det är viktigt att hålla på principerna och säga att lagt kort ligger. Som vi en gång byggde måste vara grunden för systemet även i framtiden!

• Gilla
Sigge McKvack
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Vi har alla bekostat ett utbyggt och förstärkt elnät
Har alla elnätsbolag samma princip för fondering av pengar för förstärkning av sina elnät?
D djac skrev:
och det kommer vi fortsätta få göra, frågan är bara om vi ska avsäga oss fortsatta utbyggnader eller om vi ska efterskänka även de pengarna till elnätsbolagen.
Hur mycket pengar har vi "efterskänkt" till elnätsbolagen?
D djac skrev:
För oss som kundkollektiv kommer räkningarna inte påverkas, den summan kommer sig av helt andra saker.
Elnätsräkningarna bestäms av principer som staten har satt upp. Staten ska nog inte lägga sig i så mycket sånt som den inte begriper sig på, som ekonomi.

D
P pmd skrev:
Påståendet var att man måste avstå från att lära sig något för att kunna lära sig något annat. Det är en sanning med modifikation. Alla kan läsa sig mer hela tiden, och den kapaciteten ökar om man inte ägnar sig åt meningslösa aktiviteter i vilka det inte ingår lärande, som t.ex. att titta på fotboll på teve eller läsa webbforum.
Ja men så är det, om skolan ska utbilda mer inom ett område så blir det mindre inom ett annat, visst har jag saker som jag tycker borde täckas mer i skolan (dock absolut inte elkraft) men att bara slänga ur sig det utan att förstå att annat då får stryka på foten är bra korkat.

P
D djac skrev:
Kanske men det är inte det jag gör jag sätter ett = och summerar, dvs det är rätt lättbegripliga konsekvenser av effektavgifter och nej, en debiteringsmetod har inget med fysik att göra, sladdarna får aldrig reda på hur fakturorna ser ut.
Poängen är alltså att "debiteringsmetoden" ska påverka elnätskunderna att ändra sitt beteende på ett sådant sätt att sladdarna påverkas.

D
P pmd skrev:
Poängen är alltså att "debiteringsmetoden" ska påverka elnätskunderna att ändra sitt beteende på ett sådant sätt att sladdarna påverkas.
Ja, tyvärr har det ju visat sig inte göra det i någon högre grad och dessutom då ganska få kunder, så nej, detta är bara en lek med siffror utan något gott syfte.

• Gilla
  • Arg
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D
P pmd skrev:
Har alla elnätsbolag samma princip för fondering av pengar för förstärkning av sina elnät?

Hur mycket pengar har vi "efterskänkt" till elnätsbolagen?

Elnätsräkningarna bestäms av principer som staten har satt upp. Staten ska nog inte lägga sig i så mycket sånt som den inte begriper sig på, som ekonomi.
Med tanke på dagens debitering och vinst så betalar vi minst dubbelt så mycket som vi borde, man får nog också acceptera den helt normala bekvämligheten som infinner sig när man driver bolag helt utan konkurrens och risk, så egentligen tror jag att det finns oerhört mycket luft även i den delen som är kvar efter vinst.

Det hade nog varit nyttigt för dessa bolag att gå igenom ett par, tre, stålbad, som i andra branscher, då de verkligen får vända på pengarna, ta några förlustår och komma tillbaks, gör man det några gånger med 10 års mellanrum så får man nog en friskare bransch.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.