Hej!

Jag har aldrig kört en snöslunga och har dålig koll på vad som krävs. Förra vintern fick vi hjälp av en granne att ploga vår infart på 50-60m och parkeringsplats men nu är han dålig och vi vill gärna kunna röja snön själva.

Jag har pratat med ett par grannar om vad vi skulle behöva men svaret "en ordentlig maskin" är inte så uttömmande som jag skulle önska

Vi har kollat på Hondas 700-serie och Yamaha som har goda vitsord men båda dessa kostar en hel förmögenhet. Jag är beredd att lägga dessa pengar om det är värt och om det behövs!

Frågan är vad man behöver och vilken lyx som man uppskattar. T.ex. Hydrostatdrift, band eller hjul, handtagsvärme, är elektrisk svängbart utkast bra eller går det sönder? Elstart låter bekvämt.

Som sagt behöver vi lägga 35' på en snöslunga eller funkar en Stiga för 10'?

Tacksam för att höra era erfarenheter och tankar!

Vad har ni för underlag på infarten?

Det är grus överallt.

50-60 meters infart kan nog bli rätt drygt med snöslunga, särskilt om det kommer rejält med snö eller slask som slungan inte riktigt tar. Jag hade nog i första hand försökt hitta någon med traktor som kunde ta på sig snöröjningen i alla fall när det kommer mycket.

TORO gör väl helt ok slungor också, prismässigt är de heller inte gratis tyvärr.

• Gilla
Fredric L
  • Laddar…
BigR
En rejäl snöslunga i så fall. Med såpass lång väg behöver ni ett bredare snöintag så ni slipper gå extra vändor. Helst mer än 70cm iallafall. Handtagsvärmare, belysning, auto-turn/power steering och en stark motor.

Yamaha o Honda blir dyra, men kan nog vara värt det i längden och har grymt bra andrahandsvärde ifall förutsättningarna förändras. Toro har sin Powermax HD-serie. Det är robusta slungor som klarar det mesta.

Undvik för allt i världen Biltema, Clas Ohlson, Alko, Stiga, Bonnet, MTD om ni är beroende av att slungan ska fungera tillförlitligt.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s417255926&catId=1077&sort=price&direction=asc

• Gilla
stenna och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.