14 058 läst ·
139 svar
14k läst
139 svar
Köpråd snöslunga
Man får kanske kolla den så att när slungan behövs nästa gång så blir det inget haveri-👍B breakman skrev:
Fixade en bekants Stiga, men där var det torkad bränsleslang.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Men du köper inte en snöslunga för att slippa skotta, utan för att det inte ska komma någon mer snö.MathiasS skrev:
Ungefär som när det regnar ihållande i flera dagar och man till slut ledsnar på att man inte har ett paraply. Så fort man köper ett paraply slutar det regna. 😉
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Jag körde den lilla eldrivna slunga från Jula i förrgår kväll när jag kom hem sent. En av bilarna behövde en parkeringsplats så det var väl 5x3 meter yta ungefär. Snödjupet var större än höjden på slungan så körde man bara in i högen så storknade den snabbt och man fick börja om. När första "raden" var gjord så blev det lättare, mycket lättare. Jag körde bara in slungan så att halva öppningen var i snö och andra halvan var där jag redan kört. Då tuggade den igenom utan problem. Det blev såklart dubbelt så många rundor, men varje runda flöt vara på utan att fastna så jag totalt tog det mycket mindre tid och mycket mindre kraft. Det kanske kan vara en rekommendation för den som har en liknande slunga och "fastnar"
Den taktiken är generell för snöslungor. Jag kör ofta den även med min tvåstegs-slunga om det är stora, tunga snömängder t ex plogvallar som snösvängen lämnar framför infarten.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 770 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 770 inlägg
Det handlar mycket om att "läsa" sin maskin: lyssna, titta och känna.
Lyssna på motorljudet...låter motorn ansträngd (man kör för hårt) eller spinner den helt fritt (man kanske är lite för snäll). Titta efter hur snön slungas och om något lämnas kvar bakom. Känn efter vibrationer i handtaget (små och snabba= maskinen kan kanske pressas lite hårdare, större och långsammare= backa av lite, dvs se till att mindre mängd snö tas in i intaget antingen genom att köra långsammare eller använd tekningen du beskriver Fairlane).
Man måste anpassa sig efter snömängd och snöns "konsistens" helt enkelt. 👌
Lyssna på motorljudet...låter motorn ansträngd (man kör för hårt) eller spinner den helt fritt (man kanske är lite för snäll). Titta efter hur snön slungas och om något lämnas kvar bakom. Känn efter vibrationer i handtaget (små och snabba= maskinen kan kanske pressas lite hårdare, större och långsammare= backa av lite, dvs se till att mindre mängd snö tas in i intaget antingen genom att köra långsammare eller använd tekningen du beskriver Fairlane).
Man måste anpassa sig efter snömängd och snöns "konsistens" helt enkelt. 👌
Dagen D.
Remmen ankom idag så jag gav mig på, vad som skulle vara.. Ett enkelt rembyte.
Mellanhjulet hålls på plats med en m6 låsmutter.
Bara att skruva bort och montera ny rem.
Axeln var lite rostig men inte oroväckande.
Lossar muttern men axel börjar snurra istället..😠
Det är ett litet hål i axeln och en 2,5mm insex passar perfekt.
Döm nu av min förvåning när axeln inte alls snurrar trots att muttern gör det! 🙄
Muttern är alltså av så dålig kvalitet att den drar gängpaj när jag lossar den! 😖
Jaha..
Fram med en avdragare så jag kan dra muttern samtidigt som jag skruvar.
Loss kom den
Axeln var inte så tilltygad men jag snyggade till gängorna med ett gängsnitt.
Så nu kunde detta som skulle ta 5 minuter färdigställas efter 1 timme...
Med en ny mutter av Svensk kvalité. 💪
Så jag rekommenderar er som har den här slungan:
Lossa vänster sidokåpa och demontera muttern på mellanaxeln.
Släng skiten och montera en riktig mutter.
Jag hade på lite fett också.
Om nån timme får ni recension av den moddade impellern.
Remmen ankom idag så jag gav mig på, vad som skulle vara.. Ett enkelt rembyte.
Mellanhjulet hålls på plats med en m6 låsmutter.
Bara att skruva bort och montera ny rem.
Axeln var lite rostig men inte oroväckande.
Lossar muttern men axel börjar snurra istället..😠
Det är ett litet hål i axeln och en 2,5mm insex passar perfekt.
Döm nu av min förvåning när axeln inte alls snurrar trots att muttern gör det! 🙄
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Muttern är alltså av så dålig kvalitet att den drar gängpaj när jag lossar den! 😖
Jaha..
Fram med en avdragare så jag kan dra muttern samtidigt som jag skruvar.
Logga in
Skapa konto
Loss kom den
Logga in
Skapa konto
Axeln var inte så tilltygad men jag snyggade till gängorna med ett gängsnitt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så nu kunde detta som skulle ta 5 minuter färdigställas efter 1 timme...
Med en ny mutter av Svensk kvalité. 💪
Så jag rekommenderar er som har den här slungan:
Lossa vänster sidokåpa och demontera muttern på mellanaxeln.
Släng skiten och montera en riktig mutter.
Jag hade på lite fett också.
Om nån timme får ni recension av den moddade impellern.
Nu har jag provkört med den moddade impellern.
Drygt 3dm vindpinad torr snö, dvs medelhård.
Kastlängden blev inte fördubblad..
Den blev tre gånger längre! Nästan fyra faktiskt!!! 😀
Tidigare hade 3dm varit lika med att stöta slungan framför sig för att den skulle fungera öht.
Nu var det bara att trycka på vad motorn orkade. 👍
Så modda för tusan era maskiner också!
Helt gratis dessutom då det enda som behöver göras är att borra nya hål genom gummit.
Drygt 3dm vindpinad torr snö, dvs medelhård.
Kastlängden blev inte fördubblad..
Den blev tre gånger längre! Nästan fyra faktiskt!!! 😀
Tidigare hade 3dm varit lika med att stöta slungan framför sig för att den skulle fungera öht.
Nu var det bara att trycka på vad motorn orkade. 👍
Så modda för tusan era maskiner också!
Helt gratis dessutom då det enda som behöver göras är att borra nya hål genom gummit.
Ja, det finns verkligen ingen anledning att inte modda sin snöslunga!Jarlingar skrev:
Utkastande del i en snöslunga ju i princip en impeller. Och som jag förstår det så är Impellrars effektivitet helt avhängigt bladens närhet till impellerns "hus", där tightare toleranser är det man eftersträvar. Samma sak gäller t ex fläktar, jetmotorer och turboaggregat...även de är ju typer av impellrar. 👍
Jag dammsög butikerna i två städer och lyckades med en del tur få tag på den sista ST224 som fanns. Den var egentligen paxad av en kund, men han fick inte tag på någon släpvagn. Tur att man har stort bagage...
Hade en halvmeter snö redan på uppfarten och det ska komma 1-2 dm blötsnö i morgon, så jag hade inte tid att vänta en vecka-tio dagar innan de finns i lager igen.
Hade en halvmeter snö redan på uppfarten och det ska komma 1-2 dm blötsnö i morgon, så jag hade inte tid att vänta en vecka-tio dagar innan de finns i lager igen.
Logga in
Skapa konto
Jag kör med en batteridriven EGO SNT2400 i fjällstugan och den fungerar utmärkt. Den har driv på hjulen och ordentlig kastlängd – förvånansvärt kraftfull maskin.
Valde batteridrift eftersom den i princip är underhållsfri. Man kan lämna den stående i åtta månader och sedan bara köra igång igen, utan att behöva tänka på bensin, olja och allt som hör till med förbränningsmotorer.
Med dubbla uppsättningar batterier behöver man heller inte vänta på laddning. Det ena paret hinner ladda fullt på ungefär samma tid som jag kör slut på det andra.
Valde batteridrift eftersom den i princip är underhållsfri. Man kan lämna den stående i åtta månader och sedan bara köra igång igen, utan att behöva tänka på bensin, olja och allt som hör till med förbränningsmotorer.
Med dubbla uppsättningar batterier behöver man heller inte vänta på laddning. Det ena paret hinner ladda fullt på ungefär samma tid som jag kör slut på det andra.