14 090 läst ·
139 svar
14k läst
139 svar
Köpråd snöslunga
Går att sätta dit en bredare 4 mm plåt på undersidan, på befintliga medar och ha försänkta skallar på delen under. Eller svetsa på bredare plåtar.T TommyC skrev:
EDIT gärna då med bak/fram som en upphöjning som en narrsko.
Alla snöslungor har justerbara glidskor, så det ska inte behövas någon egen konstruktion.J jonaserik skrev:Med slunga och kanske lite grusgång/parkering, sätt dit små medar, ungefär som frammedar på en skoter och ställ in djupet, så det blir någon centimeter mellanrum mot marken. Då blir det inget sten/grus i impellern. Kanske inte heller trasiga fönster eller stenskott på bilen. Ser ut så här, någon typ ska nog passa.
[länk]
J jonaserik skrev:
Alla slungor jag har kört och tittat på har haft tillräckliga medar. Det är ju bara eventuellt vid vinterns första snö, om det inte har hunnit frysa innan, som bredare och högre medar gör någon nytta. Resten av vintern vill man ju inte att slungan går flera cm över den packade snön i botten.
Då är det bättre att packa den första snön innan man kör med slungan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 829 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 829 inlägg
Skulle försöka undvika så långt det går. Råkade få in en sten som traktorn plogat upp, slungan tvärstannade. Tror inte det var nyttigt... Och även om det skramlar till och stenen åker ut så slits nog plåten märkbart.B bhus2021 skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 829 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 829 inlägg
Jag har nog föregångaren till Husqvarnan, min heter 5524ST. 5,5Hk och 24" brett intag. Den fyller 20år i år och det enda som jag gjort under alla år äruseless skrev:
Jag behöver en ny slunga då den gamla brann upp i blötsnön igår... Min nuvarande är Julas billigaste tvåstegsslunga som jag köpte för 3000:- för 15 år sedan (en liknande modell säljs även idag, men nu är den enstegs). När jag köpte den hade jag bara några korta gångvägar och en parkeringsplats att skotta. Resten sköttes med traktor. Numera har jag ca 400 m² infart/parkering plus 30-40 meter gångvägar att skotta.
Budget är strax över 10 000:- och enda bör-kravet är väl elstart. Behöver ingen stor och biffig maskin, utan hellre en lite smalare och smidigare som orkar kasta undan det den suger i sig. Jag har kollat på de här två. Några synpunkter eller ytterligare förslag?
[länk]
[länk]
- bytt en handfull brytpinnar
- ny olja varje år
- en fjäder som drar i drivningen gick av, kunde böja till en ny krok på stumpen som var kvar och kroka i för att sen köra vidare.
Enda jag har synpunkter på är dels styrkan, önskar den skulle orka kasta längre. 8 hästar hade varit lämpligt för att skicka den tyngsta snön liten bit till. Samt vinkla höjden på utkastet, lossa vingmutter, ställa och skruva åt. Orsakade hål i skoterovallen en gång när jag skulle hänga över för att vinkla, la låret på ljuddämparen.
Summering, helt ok slunga för pengarna 👍🏻
Kommer en större sten in i impelleren, så kan det bli att någon brytpinne på matarskovlarna går av och då blir det en mindre matare som fungerar. På min har det gått av någon och då tog jag en vanlig helgängad 1 meters 6 mm och kapade rätt längd. Säkrade med locknutsmuttrar. När en går av så glöm att hitta den, ligger någonstans i en snöhög.B bhus2021 skrev:
Det är därför som de där stora brutala skovelhjulsslungorna som jag länkade till är så populära i Finland. De klarar vanligen av någon småsten och med litet tur något vedträ också.B bhus2021 skrev:
Är en skogsbilväg i liknande skick som den på bilden, men förstärkt med 0/63 bergkross på vissa sträckor av skogsbolaget för att öka bärigheten. Har kört med ATV+snöblad men den klarar inte av om det kommit mer än 20cm så jag funderade på någon slags slunga. Men det kanske får bli traktor med vikplog då istället.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 622 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 622 inlägg
Allt handlar ju om att antingen köra ner och få is i botten och eller ha anpassade medar och ibland är det bäst att köpa större medar eller bygga själv så man säkerställer att lämna några cm med snö på islagret i botten.B bhus2021 skrev:Är en skogsbilväg i liknande skick som den på bilden, men förstärkt med 0/63 bergkross på vissa sträckor av skogsbolaget för att öka bärigheten. Har kört med ATV+snöblad men den klarar inte av om det kommit mer än 20cm så jag funderade på någon slags slunga. Men det kanske får bli traktor med vikplog då istället.
vissa snöslungor för traktorbruk har ju till och med hjul istället för medar för att säkerställa frigång mot underlaget,,
Gården min morfar hade så kördes det plogblad eller om det kom mindre mängder med snö så körde man bara ner det så man får ett islager i botten. sen kan man köra slunga oavsett vad som finns under isen. och vet man att man har 0-63 bergkross så ser man till att hålla islagret i botten på vägen i tillräcklig tjocklek för att inte dra in sten av större storlek i slungan.
Snöslungor är ju effektivast när man måste kasta iväg snön. är det första snön och inga plogvallar så är det ju lättplogat. Vi har plogat isbanor på sjöar med allt från fyrhjulingar till personbilar med en gammal dörr som plog
Har också en 5524, 20 år, men behövs inte så ofta. Inga fel ännu och på firman där den köptes fick vi rådet, byt olja efter första åretskörningar, sedan är det bara att kolla nivå.... så har det få vara här nere i södra landsdelen.B breakman skrev:Jag har nog föregångaren till Husqvarnan, min heter 5524ST. 5,5Hk och 24" brett intag. Den fyller 20år i år och det enda som jag gjort under alla år är
- ny olja varje år
- en fjäder som drar i drivningen gick av, kunde böja till en ny krok på stumpen som var kvar och kroka i för att sen köra vidare.
Enda jag har synpunkter på är dels styrkan, önskar den skulle orka kasta längre. 8 hästar hade varit lämpligt för att skicka den tyngsta snön liten bit till. Samt vinkla höjden på utkastet, lossa vingmutter, ställa och skruva åt. Orsakade hål i skoterovallen en gång när jag skulle hänga över för att vinkla, la låret på ljuddämparen.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 829 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 829 inlägg
Det där fick jag äta upp... slungade snön otroligt dåligt imorse, bort med kåpan och ser att remmen nästan är av. Ändå ok att remmen håller 19 år 😁B breakman skrev:Jag har nog föregångaren till Husqvarnan, min heter 5524ST. 5,5Hk och 24" brett intag. Den fyller 20år i år och det enda som jag gjort under alla år är
- ny olja varje år