SSSS
SSSS SSSS skrev:
Jag har uppfattningen att stiga har varit grejer men det kanske inte stämmer längre?
Jag skulle säga att Stiga inte är bättre kvalité än andra billiga märken. Min förra slunga var just en Stiga, och den var jag inte så imponerad av. Utkastet var av plast, och eftersom slungan var några år så började det spricka. Kollade om den fanns som reservdel, men icke...så jag fick försöka plastsvetsa den. Det ledde till att det sprack på andra ställen istället, så jag sålde den med informationen att utkastet fick anses vara avskrivet.

De flesta såna här maskiner har likadana motorer, så betalar man mer än t ex Meec så förväntar man sig att resten av maskinen har bättre kvalité. Enligt mig har inte Stiga det längre.

Min nuvarande slunga är Clas Ohlsons egna märke Cotech, och den tycker jag är helt OK i kvalité. Visst, det känns lite plåtigt...men sköter man om det så kommer det hålla länge. Motorn startar alltid på första rycket. Dessvärre har den utgått ur CO's sortiment, men det finns fortfarande lite reservdelar att beställa och Clas Ohlson sparar returer i något lager så kontaktar man dem kan det finnas begagnade delar.

SSSS SSSS skrev:
Jag har uppfattningen att stiga har varit grejer men det kanske inte stämmer längre?
Min uppfattning är att Stiga, sen ett antal år ett Italiensk lågprisfabrikat, har degraderats väsentligt. Men de försöker fortfarande leva på sitt gamla rykte. Ett bra exempel är den här slungan Jula säljer nästan dubbelt så dyrt som Biltemas lika dana byggd i samma Kinesiska fabrik:

Snöslunga av märket Stiga visas på produktbild med prisinformation och lagerstatus på webbutikens sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå snöslunga CST 7178 med larvfötter visas från sidan mot vit bakgrund, pris 14999 kr.
Skapa konto

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men de försöker fortfarande leva på sitt gamla rykte.
Och dessvärre funkar det. En äldre granne kom fram till mig när jag fortfarande körde Stigan och sa att "Stiga, det är bra grejer det"...😁 Jag hade inte hjärta att förklara hur det ligger till nuförtiden, utan sa något i stil med...jo, motorerna startar ju alltid fint. 😆

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Ja, stiga har tyvärr blivit sämre ... mina föräldrar hade en 70-tals stiga gräsklippare som levde långt in på 90-talet .. väldigt bra kvalite. Sånt lever kvar i medvetandet hos folk.

Tyvärr generellt för trädgårdsmaskiner(och snöslungor). Blir mer plast, kinesiska motorer etc. Även t.ex. toro som var bra förut har sänkt sig en del (inte prismässigt dock .. fortfarande dyta)

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag köpte vår Toro hos Skärholmens Bil och Traktor 2009. Då levde jag i tron att Stiga fortfarande höll bra kvalité så jag frågade om de sålde Stiga snöslungor. Svaret var att de hade slutat med Stiga för de hade inte kullager till stora snöinmatningsskruven utan nylonglidlager som inte höll. I den butiken är det många proffskunder som handlar så det blir mycket klagomål om prylarna inte håller hyfsad kvalité.

Det mesta är slit å släng idag tycker jag tyvärr.
Undantaget Honda och Yamaha, men smakar det så kostar det fläsk också..

Innan allt kom från Kina så var det faktiskt god kvalitet på det mesta.
Gäller inte MTD..

Så jag har en beggad Canadiana med 11hk tecumseh motor från -90 nån gång..

Bild på likadan:
Grön snöslunga av märket Canadiana med Tecumseh motor. Står på en grusgång omringad av gräs och buskar.
Skapa konto

Byggd som en rysk stridsvagn.
Startar alltid och inget rappel i plast..

Det är så få timmar på de flesta beggade snöslungor så det är inte relevant.
Det är åldern som tar dom med eftersatt underhåll.

Jag gjorde stor service på min när jag köpte den.
Nya remmar, drivhjul, omfettade lager och snäckväxeln fick en häxblandning av 50/50 fett och mineralolja.
Allmän justering och åtdragning av lösa skruvar samt genomgång av förgasaren.

Sen har den presterat varje gång jag använt den.
11hk går lugnt och fint oavsett vad och hur mycket man matar den med.
12V elstart sitter monterad original men den är lätt att dra igång med snöre ner till -20°

Ska testa att montera likriktare och elektrisk styrning av utkastet på min behemoth.

Råkade köpa en till i mycket gott skick på auktion förra året..

Köpesumman var svindlande 116:- med avgifter... 😆

Så köp en äldre beggad och gå igenom är mitt råd.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Underhållet är superviktigt för snöslungor. Betänk miljön de jobbar i: de (bör) förvaras frostfritt mellan körningar, ut i minusgrader och dränkas i fruset vatten...ibland med salt inblandat (om de jobbar i stadsmiljö) för att sedan ställas in i plusgrader igen. Sen ska de stå oanvända 3/4 av året.

Jag köpte Biltemas rostskyddsmedel med linolja och sprayade in överallt där det gick att få in det. Det finns många glipor och skrymslen i chassits plåtdelar där vatten samlas och rosten kan börja käka. More is more när det gäller rostskyddet, så jag ställde maskinen på en stor wellpappskiva och gick loss!

Sen smörjning av alla rörliga delar med keramiskt fett och silikonfett där det är rörliga plastdelar. Om man vill skämma bort maskinen rejält vaxar man alla målade ytor också. 😊 Jag sprayade på ovan nämnda rostskydd som fick dra in lite innan jag torkade bort överflödet. Var försiktig med trasor/papper dock...risk för självantändning! Jag lägger allt sånt i vedkaminen så kan det brinna bäst det vill.

Detta upprepas varje år efter säsong.

SSSS
P Paxman skrev:
Underhållet är superviktigt för snöslungor. Betänk miljön de jobbar i: de (bör) förvaras frostfritt mellan körningar,
Om man inte har ett varmgarage. hur gör man då?

P Paxman skrev:
de (bör) förvaras frostfritt mellan körningar,
Jag är inte helt enig i detta..
Omväxlande värme / kyla / fukt skapar mer korrosion än om den står ute.
Men så bor jag där det fortfarande råder riktig vinter..

Min står i carporten när den inte används och trots 30 år på nacken så är inte rost ett bekymmer.
Knappt existerande faktiskt.

Det värsta jag sett var en slunga som levt sitt liv på en uppfart till E14.
E14 är en av två vägar som saltas i Jämtland, E45 är den andra. Vägsalt 🤮

Den slungan hade käkat salt snö och sedan ställts in i varmgarage mellan körningarna..
Plåten var som en gammal Opel....

Om man bor där det blir plusgrader regelbundet så är det kanske annorlunda.
Då är nog enda botemedlet att spola av slungan varje gång och sedan in i varmgarage.

Min 15 år gamla Jula-slunga är rostfri trots att den stått ute under hela säsongerna. Oftast utan tak så man får börja med att skotta fram slungan...

SSSS SSSS skrev:
Om man inte har ett varmgarage. hur gör man då?
Vår har stått i kallgarage i 20 år, inga problem.👍

Risken med att förvara slungan utomhus är att snön som fastnat lite här och där i den först smälter och sedan fryser. Sker detta i någon av funktionerna som ska kunna röra sig så kan det skada dem om man är uppmärksam. Bor man där det är konstant rejält under nollan är det antagligen ingen större risk, men bor man som jag, i Mellansverige, så är risken ganska överhängande.

Det har faktiskt hänt mig en gång. Körde rätt tung och blöt snö en dag och glömde sen maskinen utomhus. På natten dök temperaturen rejält så dagen efter satt inmatningsskruven fast. Som tur var märkte jag det ganska omgående, och förstod problemet. Enda lösningen var att spola grejerna med varmvatten, vilket jag har turen att ha väldigt nära ytan som snöröjs.

SSSS
Okej om Stiga är som en kinamaskin, vad ska man köpa då som inte är snordyrt?

Är Husqvarnas ST 124 okej? Eller är ST 224 ett mycket bättre köp ? Håller Husqvarna reservdelar till gamla maskiner? Jag har inga problem att lägga lite extra för kvalitet men vet inte om jag vill lägga över 20k på en snöslunga.

Jag har en uppfart för 5-6 bilar och några gångar till förråd och vedbod.

Redigerat:
Om köpa äldre och fixa själv är uteslutet så ryms en beggad Honda el Yamaha inom din 20k budget

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.