B
G Greger_08 skrev:
Min snösläde är lika värdelös som min snöslunga för kort handtag så man får böja sig hela tiden. Måste hitta en bättre :)
Nuvarande snösläde hemma är en Masi Nova Max, jag är 195cm lång och tycker den ger en vettig arbetsställning.
https://www.granngarden.se/snoslade-masi-nova-max

• Gilla
Bombus pratorum och 2 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Yepp, här har du snöslungornas Kung! 454 Chevy V8, inga kraftproblem där inte 😎
[media]
Jo, häftig. Det är mycket jag skulle vilja ha. Eller varför inte bo i ett slott som det här?

Rött tegelstensslott med torn och grönt tak, omgiven av träd och gräsmatta, under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag har råd med och som får duga bra är närmre det här

Gammalt trähus med mossig tegeltak i skogsmiljö, omgivet av bruna ormbunkar.
Skapa konto

• Haha
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
ClasseClas
B breakman skrev:
Nuvarande snösläde hemma är en Masi Nova Max, jag är 195cm lång och tycker den ger en vettig arbetsställning.
[länk]
Jag har en Masi från år 2000 som fortfarande är i bra skick. Funkar bra med mina 200 cm. Det blir en Masi nästa gång också. Fantastisk kvalitet.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Imorgon får jag lufta Husqvarnan igen, men inte blötsnö så någon/ra dm är inga problem. Mera att ställa in hur långa den ska skicka snön.😀

• Gilla
Torkan
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Jag funderar på å testa det på min 230V enstegare.
Det är ~1cm mellan impellern och bakväggen. Skulle gå att skruva dit en 10cm bred remsa i mitten
Go for it! 😁

Jag köpte någon universal stänklapp på Jula och kapade till lagom stora bitar av. Det knepiga, på "normala" slungor är att borra hål för skruvarna i impellerns blad...det är hårt, tjockt, stål och det behövs två hål i varje. Den första slungan lyckades jag komma ned via utkastet för att borra, men den andra tog jag isär så jag kunde sätta impellern i skruvstädet. Jag gjorde hålen i flärparna avlånga så jag kan flytta ut dem vartefter de slits...men det har jag inte behövt göra på tre vintrar.

De här enstegarna har redan gummi, så det är inte svårare än å lossa, borra nya hål, dra åt.
Moddad vänster, original höger.
Ögat säger 8mm.
Svart metallplatta monterad med åtta silverfärgade bultar på en svart yta.
Skapa konto

• Gilla
Torkan och 3 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ser ut som en passande liten nätt snöslunga till min garageinfart och gångar runt huset 🤔😆😉

Men den kanske går under EU:s sanktionsregler mot Ryssland just nu ;-)

"The Belarus MTZ-50 is a classic, robust 2-wheel-drive agricultural tractor produced by Minsk Tractor Works (MTZ) in Belarus from 1962 to 1985, known for its simple design, D-60 diesel engine (around 65 hp), and durability, making it a popular workhorse in the Soviet era and beyond, with later versions like the MTZ-52 adding 4-wheel drive and improvements for various farm tasks."
De där slungorna är tillverkade i Finland och en traktor i samma storleksklass har jag redan. Tyvärr utan halvbandutrustning.

H heimlaga skrev:
Det där är småsaker. Jag drömmer om en sån här slunga till min MF 165
[media]
Kom osökt att tänka på denna Viking slunga Gammal Viking-slunga med rostiga gula och röda delar, ståendes på asfaltsunderlag.
Skapa konto

Kanske något för dig @heimlaga ?

Detta är modellen hemma
Snöplog fäst vid en traktor i en snötäckt trädgård, omgiven av några snöiga byggnader och staplade trästockar.
Skapa konto

Förlåt för ev. OT, TS

Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag behöver en ny slunga då den gamla brann upp i blötsnön igår... Min nuvarande är Julas billigaste tvåstegsslunga som jag köpte för 3000:- för 15 år sedan (en liknande modell säljs även idag, men nu är den enstegs). När jag köpte den hade jag bara några korta gångvägar och en parkeringsplats att skotta. Resten sköttes med traktor. Numera har jag ca 400 m² infart/parkering plus 30-40 meter gångvägar att skotta.

Budget är strax över 10 000:- och enda bör-kravet är väl elstart. Behöver ingen stor och biffig maskin, utan hellre en lite smalare och smidigare som orkar kasta undan det den suger i sig. Jag har kollat på de här två. Några synpunkter eller ytterligare förslag?

https://www.husqvarna.com/se/snoslungor/st124/
https://alko-garden.se/tradgaardsma...lungor/snoslunga-al-ko-snowline-620-e-ii.html

J
Ligger en prissänkt Husqvarna hos Bygghemma för 10tkr, men har aldrig ägt såhär nya slungor så vet inte vilka som är bra av dom..

• Orange snöslunga av märket Husqvarna ST 124, visas på en produktwebbsida från Bygghemma, med tillvalsval nedanför.
    Skapa konto
J Jansson69 skrev:
Ligger en prissänkt Husqvarna hos Bygghemma för 10tkr, men har aldrig ägt såhär nya slungor så vet inte vilka som är bra av dom..
De verkar vara slutsålda i alla olika BHG-butiker. Dessutom betalar jag gärna nån tusenlapp extra för att få kundservice om det skulle behövas i framtiden.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
De verkar vara slutsålda i alla olika BHG-butiker. Dessutom betalar jag gärna nån tusenlapp extra för att få kundservice om det skulle behövas i framtiden.
Ja men dom finns väl att köpa för ordinarie pris hos sin lokala Husqvarna butik eller?

Jag skulle aldrig köpa sådant här på postorder utan bara ifrån lokala butiker för om något går sönder så blir det jobbigt med nätbutiker..

• Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var bl a av det skälet som jag köpte vår Toro 828 för 16 år sedan. Jag har ännu inte behövt någon service utöver den som jag själv utför. Det är nog inte möjligt att ge några goda råd om den typen av slungor. De flesta halvstora 2-stegsslungor har liknande konstruktion. Skillnader i kvalité kommer de flesta privatkunder aldrig att kunna notera då brukandet för de flesta är lågt i förhållande till möjlig livslängd för en dylik maskin. Tillgång till reservdelar och möjlighet till kvalificerad service vid behov tror jag är viktigt. Vår Toro har nu efter 16 år används under drygt 35 timmar. I år ser ut att bli ett nytt rekordår. Förra året användes den bara 30 minuter. Några få vintrar har den inte ens varit ute.

Edit: i vårt fall så är möjligheten att styra utkastaren med en styrspak (joy-stick) en stor fördel. Den egenskapen diskvalificerar många liknande slungor.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Med slunga och kanske lite grusgång/parkering, sätt dit små medar, ungefär som frammedar på en skoter och ställ in djupet, så det blir någon centimeter mellanrum mot marken. Då blir det inget sten/grus i impellern. Kanske inte heller trasiga fönster eller stenskott på bilen. Ser ut så här, någon typ ska nog passa.

https://www.google.com/search?q=med...P1tfz8Ac&ved=0ahUKEwi54vPb8fmRAxWeJhAIHdbrHH4

Den typen av små medar var originalmonterade på vår Toro. De fungerar ganska bra men tidigt på säsongen hade de gärna fått vara lite bredare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.