75 079 läst ·
49 svar
75k läst
49 svar
Koppla strömbrytare
Hej nu blir det lite svårt för många har olika färg. Ska gul till x1 ellerAstrit skrev:
Så är den gamla. De va en gul upp och en ner. Och samma andra färgen medE elmont skrev:
Vid skruvarna, men nu övertäckt av färg, så finns det markeringar i brytaren som anger vilken funktion varje plint/ingång på brytaren har.
Du visar bilder på lite olika brytare. Där finns en siffra stämplad på baksidan som anger vilken funktion brytaren har.
6 = trappomkopplare
6+6 = dubbeltrappomkopplare.
7= korsomkopplare (används när tre eller flera brytare ska styra samma lampa).
Läs på här: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Du visar bilder på lite olika brytare. Där finns en siffra stämplad på baksidan som anger vilken funktion brytaren har.
6 = trappomkopplare
6+6 = dubbeltrappomkopplare.
7= korsomkopplare (används när tre eller flera brytare ska styra samma lampa).
Läs på här: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Klicka här för att svara




