Astrit Astrit skrev:
Hur funkar det alla har olika.måste jag ha alla de svarta? Till den nya
Hej nu blir det lite svårt för många har olika färg. Ska gul till x1 eller
 
  • Hand håller en elektrisk kopplingsdosa med märkningen X1, synliga gula kablar och kopplingsschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elanslutning med gul och brun tråd som sticker ut ur en väggdosasidan, osäker koppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På framsidan av den g:a brytaren ser man vilka funktioner som ligger vart så du får fota framsidan och lägga upp.
 
E elmont skrev:
På framsidan av den g:a brytaren ser man vilka funktioner som ligger vart så du får fota framsidan och lägga upp.
Så är den gamla. De va en gul upp och en ner. Och samma andra färgen med
 
  • Äldre dubbelsidig väggströmbrytare med flagnande vit färg och en synlig hand som håller den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal eluttagets insida med anslutna kablar och vitaktig vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid skruvarna, men nu övertäckt av färg, så finns det markeringar i brytaren som anger vilken funktion varje plint/ingång på brytaren har.

Du visar bilder på lite olika brytare. Där finns en siffra stämplad på baksidan som anger vilken funktion brytaren har.
6 = trappomkopplare
6+6 = dubbeltrappomkopplare.
7= korsomkopplare (används när tre eller flera brytare ska styra samma lampa).

Läs på här: https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
 
Och på korsen är ju trådarna bortplockade och då blir det omöjligt att säkert veta vart dom satt utan att kolla hur det är draget..
 
  • Gilla
Astrit och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.