shadowsinthesun shadowsinthesun skrev:
Mäter naturligtvis, men just nu sover frugan där. På strömbrytaren har jag L (där mina svarta skall kopplas, L1 (där min vita ska kopplas. och en N nolla. Tillverkaren skriver "Note: Neutral wire required to always power the switch with 230V".
Så är min blå en nolla (vilket jag är rätt övertygad om även om jag skall mäta först) Och petig får man vara, men jag har gott om fackfolk i närheten dagtid men nattetid är det enklare att fråga här.
Tack för svar.
Svaret på din fråga är att du kan ta nollan (från samma grupp) om den finns i dosan och annars får man dra fram nollan från närmaste uttag/kopplingsdosa.

Om du mäter dig fram och är säker på att du har fas, nolla och tändtråd så är det bara att koppla det som du beskriver.

Däremot kan man aldrig ge tips över nätet på vilka färger som är vad, då det kan vara kopplat hur som helst av föregående elektriker/hempulare :)

Och åter igen, det är olagligt. Jag som elektriker får inte koppla elen hemma ens, även fast jag har kunskapen :)

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Svaret på din fråga är att du kan ta nollan (från samma grupp) om den finns i dosan och annars får man dra fram nollan från närmaste uttag/kopplingsdosa.

Om du mäter dig fram och är säker på att du har fas, nolla och tändtråd så är det bara att koppla det som du beskriver.

Däremot kan man aldrig ge tips över nätet på vilka färger som är vad, då det kan vara kopplat hur som helst av föregående elektriker/hempulare :)

Och åter igen, det är olagligt. Jag som elektriker får inte koppla elen hemma ens, även fast jag har kunskapen :)
Har du behörighet får du väl koppla vad du vill var du vill. Har för övrigt inte frågat om färger, bara att jag har samma typer av dragning som TS och min fråga gällde just nollan (även om jag i och för sig gissade svaret ändå)

Det funkade för övrigt utmärkt.

Nej, behörigheten fungerar inte så. Är du utbildad elektriker så har du inte per automatik behörighet, utan det är oftast något du läser in när du startar eget. Med den nya ellagen så har behörigheten flyttats från person till företag, vilket gör att du tex måste jobba via ett egenkontrollprogram för att uppfylla kravet. Så i mitt fall, för att jobba lagligt så behöver firman jag jobbar på lägga upp en order på min fastighet och då kan jag utföra jobbet. Men det är olagligt att jag gör det utan firmans tillåtelse.
Den gamla benämningen ”nödig kännedom” finns inte heller längre. Du får inte göra någonting alls som lekman

tommib
Nej, det är också fel. Som lekman får man göra exakt samma saker som innan 2017, dvs:

* Byta elkopplare för max 400 V / 16 A i egen kapsling/dosa
* Bya anslutningsdon för max 400 V / 16 A i egen kapsling/dosa
* Byta ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymme inomhus
* Utföra/ändra/reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med maxgränserna 50 V / 10 A / 200 VA*

Nödig kännedom försvann tidigare än 2017. Däremot ändrades begreppet behörig till auktoriserad.

Det finns inget som heter elektriker i lagstiftarens mening. Det finns auktoriserad elinstallatör och det finns yrkesmän (vilket vanligen är det som folk kallar elektriker).

För att få utföra elinstallationsarbeten, utöver ovan nämnda, krävs att man antingen själv innehar relevant auktorisation (vilket alla "elektriker" alltså inte gör) eller att man arbetar under ett egenkontrollprogram i ett elinstallationsföretag med egenkontrollprogram och en knuten elinstallatör för regelefterlevnad. Om man arbetar under sin egen auktorisation får man endast göra det icke yrkesmässigt.

Auktorisationen har inte heller egentligen flyttat till företaget utan det är fortfarande fysiska personer som är auktoriserade. Däremot så har tillsynsansvaret över arbetet flyttat till företaget och all elinstallationsverksamhet som sker yrkesmässigt måste ske inom ramen för ett företag. Elinstallatören för regelefterlevnad har även juridiskt blivit mindre relevant, precis som den var i praktiken i större företag redan innan.

Så det är rätt rörigt och väldigt ointuitivt. Det är också en lagstiftning som primärt är till för att skydda just elinstallationsföretagen.

* Det står inte exakt så men tillräckligt nära. Det finns två punkter till men de är rätt irrelevanta.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej, det är också fel. Som lekman får man göra exakt samma saker som innan 2017, dvs:

* Byta elkopplare för max 400 V / 16 A i egen kapsling/dosa
* Bya anslutningsdon för max 400 V / 16 A i egen kapsling/dosa
* Byta ljusarmatur i torrt icke brandfarligt utrymme inomhus
* Utföra/ändra/reparera en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med maxgränserna 50 V / 10 A / 200 VA*

Nödig kännedom försvann tidigare än 2017. Däremot ändrades begreppet behörig till auktoriserad.

Det finns inget som heter elektriker i lagstiftarens mening. Det finns auktoriserad elinstallatör och det finns yrkesmän (vilket vanligen är det som folk kallar elektriker).

För att få utföra elinstallationsarbeten, utöver ovan nämnda, krävs att man antingen själv innehar relevant auktorisation (vilket alla "elektriker" alltså inte gör) eller att man arbetar under ett egenkontrollprogram i ett elinstallationsföretag med egenkontrollprogram och en knuten elinstallatör för regelefterlevnad. Om man arbetar under sin egen auktorisation får man endast göra det icke yrkesmässigt.

Auktorisationen har inte heller egentligen flyttat till företaget utan det är fortfarande fysiska personer som är auktoriserade. Däremot så har tillsynsansvaret över arbetet flyttat till företaget och all elinstallationsverksamhet som sker yrkesmässigt måste ske inom ramen för ett företag. Elinstallatören för regelefterlevnad har även juridiskt blivit mindre relevant, precis som den var i praktiken i större företag redan innan.

Så det är rätt rörigt och väldigt ointuitivt. Det är också en lagstiftning som primärt är till för att skydda just elinstallationsföretagen.

* Det står inte exakt så men tillräckligt nära. Det finns två punkter till men de är rätt irrelevanta.
Det var föreläsaren på starkströmsföreskrifterna som vi gick för några veckor sedan som hävdade att även en lekman måste ha ett egenkontrollprogram vilket i praktiken ingen har och därmed olagligt. Men han hade en del andra intressanta åsikter så det kan vara fel :)

tommib
Han har fel.
Vad var det för andra åsikter? En blir ju nyfiken...

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
shadowsinthesun shadowsinthesun skrev:
Så är min blå en nolla (vilket jag är rätt övertygad om även om jag skall mäta först)
Det är inget att vara övertygad om ifall du har vit som fas, men den vita kanske är tändtråd. Det är alltid omöjligt att uttala sig så här över ett forum när man bara har en liten bit av hela bilden klar för sig.

Men på tiden då vit eller svart var fast och svart eller vit nolla, så är blå vanligt som tändtråd, även om det kan vara annat.

Vi måste börja bekämpa det här med att man ger färgen på ledaren någon betydelse.
Färgen är bara en hjälp precis då man gör nyinstallationen, det är lite lättare att det är olika färger än att man har 6 st vita i en dosa ...! :D
Och nästa gång färgerna hjälper är när man ska rota i något gammalt, då ger färgerna lite tips om kopplingen på så vis att man snabbare kan kontrollera upp hur det verkligen är då man ofta väljer rätt ansats från början.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Det var föreläsaren på starkströmsföreskrifterna som vi gick för några veckor sedan som hävdade att även en lekman måste ha ett egenkontrollprogram vilket i praktiken ingen har och därmed olagligt. Men han hade en del andra intressanta åsikter så det kan vara fel :)
Ja det där var spännande. Den kortversion du gav här ger utrymme för en mängd tolkningar över hur han tänkte och menade. Troligen är han helt ute i tassemarkerna och virrar. Men det finns faktiskt en möjlighet till att just detta du nu skrev är korrekt.
Men jag har svårt att det var det som er föreläsare har i åtanke.

Men man skulle ju kunna säga; att ifall företaget plitade ner en lekman i sitt egenkontrollprogram, så får ju denne ett frikort för att koppla el.

Vi säger att paxmans elservice AB plitar ner tommib, en läkare från sthlm, i sitt egenkontrollprogram, och anger där att tommib får utföra alla slags elarbeten i sitt hem, så kan tommib därefter helt lagligt koppla så det står härliga till, därhemma. :)
Men som sagt, jag tvivlar mycket starkt på att det var denna möjlighet som föreläsaren hade i åtanke.

Förresten, vilket företag var föreläsaren ifrån?

Men frågan är väl om paxmax är villig att ta risken med tommib, risken är ju stor att det skulle bli problem för firman ;)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det där var spännande. Den kortversion du gav här ger utrymme för en mängd tolkningar över hur han tänkte och menade. Troligen är han helt ute i tassemarkerna och virrar. Men det finns faktiskt en möjlighet till att just detta du nu skrev är korrekt.
Men jag har svårt att det var det som er föreläsare har i åtanke.

Men man skulle ju kunna säga; att ifall företaget plitade ner en lekman i sitt egenkontrollprogram, så får ju denne ett frikort för att koppla el.

Vi säger att paxmans elservice AB plitar ner tommib, en läkare från sthlm, i sitt egenkontrollprogram, och anger där att tommib får utföra alla slags elarbeten i sitt hem, så kan tommib därefter helt lagligt koppla så det står härliga till, därhemma. :)
Men som sagt, jag tvivlar mycket starkt på att det var denna möjlighet som föreläsaren hade i åtanke.

Förresten, vilket företag var föreläsaren ifrån?
Det var en ganska lång utläggning om det, men jag tolkade det han sa såhär: Kraven på elektriker är samma som innan. Utbildning, cert osv. För att den montören ska få utföra ett jobb behöver den jobba i ett egenkontrollprogram. En lekman som ska byta uttag behöver inte utbildning och cert, men behöver fortfarande utföra det i ett egenkontrollprogram.

Låter rörigt när jag skriver det men hans konklusion var att lekmän inte får göra något alls längre :)

Hans andra åsikter var bla att det är helt okej att klamra och fast förlägga gummikabel, vilket chefen höll på att svimma av :)

Mikael_L
E elmont skrev:
Men frågan är väl om paxmax är villig att ta risken med tommib, risken är ju stor att det skulle bli problem för firman ;)
Jag skrev bara om möjligheterna, som är rätt stora.
Jag var inte ute efter att problematisera det hela. Och det hörde ju också ihop med att jag försökte förstå vad den där föreläsaren kunnat mena.

Mikael_L
Kraven på elektriker är samma som innan. Utbildning, cert osv.
Ja det stämmer väl. Men de kraven han nämner är bara de fackliga kraven. För en elfirma utan kollektivavtal och utan att vara medlem i IN så finns det inga krav alls på yrkesmännen, förutom att företagsledningen ska anse att de kommer att klara av sin uppgift.
En lekman som ska byta uttag behöver inte utbildning och cert, men behöver fortfarande utföra det i ett egenkontrollprogram.
Här har han helt fel.
Men en ny tanke dök upp hos mig. Får man byta vägguttag och strömbrytare åt andra - mot ersättning. Och vad gäller då ... ;)
Hans andra åsikter var bla att det är helt okej att klamra och fast förlägga gummikabel, vilket chefen höll på att svimma av :)
Hehe, ja gummikabel kan verkligen vara en slamkrypare. Jag hade mer benfasta åsikter förut om vad man fick och inte fick göra med den. Men det är som vanligt, ju mer man kan desto osäkrare kan man bli på hur det verkligen förhåller sig.
Men jag skulle åtminstone hålla mig ifrån att allmänt torgföra att klamrad gummikabel är OK, det ligger åtminstone minst någonstans på gråskalan samt även på det sluttande planet. Man kan gärna först söka efter mer brett accepterade lösningar.

Varifrån var den här föreläsaren ..?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det stämmer väl. Men de kraven han nämner är bara de fackliga kraven. För en elfirma utan kollektivavtal och utan att vara medlem i IN så finns det inga krav alls på yrkesmännen, förutom att företagsledningen ska anse att de kommer att klara av sin uppgift.

Här har han helt fel.
Men en ny tanke dök upp hos mig. Får man byta vägguttag och strömbrytare åt andra - mot ersättning. Och vad gäller då ... ;)

Hehe, ja gummikabel kan verkligen vara en slamkrypare. Jag hade mer benfasta åsikter förut om vad man fick och inte fick göra med den. Men det är som vanligt, ju mer man kan desto osäkrare kan man bli på hur det verkligen förhåller sig.
Men jag skulle åtminstone hålla mig ifrån att allmänt torgföra att klamrad gummikabel är OK, det ligger åtminstone minst någonstans på gråskalan samt även på det sluttande planet. Man kan gärna först söka efter mer brett accepterade lösningar.

Varifrån var den här föreläsaren ..?
Jag minns faktiskt inte vad hans företag hette men han var besiktningsman och utbildare 50/50. Det kan vara så att jag missförstod honom, men det ligger nästan på utbildaren att få åhörarna att förstå vad man vill förmedla :)

Jag minns faktiskt inte vad hans företag hette men han var besiktningsman och utbildare 50/50. Det kan vara så att jag missförstod honom, men det ligger nästan på utbildaren att få åhörarna att förstå vad man vill förmedla :)
Var det något vettigt, väsentligt uppe eller var det bara spilld tid? Ja det kan så klart registreras som avprickat i något obskyrt dokument i mängden policy, EKP etc.

Synd att inte firman "Agdas FUD i byggboden" har bättre för sig.

GK100 GK100 skrev:
Var det något vettigt, väsentligt uppe eller var det bara spilld tid? Ja det kan så klart registreras som avprickat i något obskyrt dokument i mängden policy, EKP etc.

Synd att inte firman "Agdas FUD i byggboden" har bättre för sig.
Jag har gått en hel del utbildningar via mitt jobb och han var inte den mest pedagogiska. De klämde även ihop SSF och kontroll före drifttagning på samma dag vilket gjorde det lite rörigt och lulligt. Några få saker lärde jag mig, men annars var det bortkastad tid :)

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.