12 775 läst ·
106 svar
13k läst
106 svar
Koppla förbi strömbrytare för kontinuerlig el till uttag
Hej!
Jag vill koppla förbi en strömbrytare, något som jag trodde skulle vara ganska enkelt och självklart men det var det inte?
Som jag förstår det så har strömbrytaren en fas och en tändtråd?
Min tanke var att koppla förbi strömbrytaren och på så sätt behålla dess funktion (tända och släcka på toaletten) och samtidigt få ut ström till ett eluttag (stick kontakt) i hallen som således alltid är strömförande (för lampa, hårfön etc.)
Är detta inte möjligt?
Varför i så fall?
Jag lägger upp några bilder från gjord mätning.
Ja det är en kulokoppling och ingen jord, det är ett gammalt hus som egentligen borde "elsaneras", jag vet.
Bild 1, kopplingspunkter A,B,C:
Plint
Bild 2, kopplingspunk A: Strömbrytaren AV
Vit kabel (fas) in på kopplingspunkt A
Blå kabel (bakom) in från strömbrytare (tändtråd)
Bild 3, kopplingspunkt B: Strömbrytaren AV
Svart kabel från Lampan på toaletten in
Svart kabel från Ledaren in
Bild 4, Kopplingspunkt C: Strömbrytaren AV
Brun kabel från lampan på toaletten in
Svart kabel från Strömbrytaren in
Bild 5, Kopplingspunkt A: Strömbrytaren PÅ
Lampan på toaletten lyser
Bild 6, Kopplingspunkt B: Strömbrytaren på
Bild 7, Kopplingspunkt C: Strömbrytaren PÅ
Lampan lyser
Tacksam för all information
Jag vill koppla förbi en strömbrytare, något som jag trodde skulle vara ganska enkelt och självklart men det var det inte?
Min tanke var att koppla förbi strömbrytaren och på så sätt behålla dess funktion (tända och släcka på toaletten) och samtidigt få ut ström till ett eluttag (stick kontakt) i hallen som således alltid är strömförande (för lampa, hårfön etc.)
Är detta inte möjligt?
Varför i så fall?
Ja det är en kulokoppling och ingen jord, det är ett gammalt hus som egentligen borde "elsaneras", jag vet.
Plint
Lampan lyser
Tacksam för all information
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Jo, det är antagligen möjligt, om du hittar en nolla också.
Men, jag har blivit bekväm med åren, så jag måste erkänna att jag inte orkar tyda dina mätningar och beskrivningar.
Istället; börja med att rita ett enkelt schema. Var har du matande fas och nolla? Detta kallas en "grupp" och skall komma samma väg från elcentralen. När du vet det, vad de har för färger (här vit fas?) så kan du rita upp resten. Dvs din fasta fas och tändtråd från din strömbrytare (här kan tändtråden vara blå, det är OK i en kabel), och hur tändtråden och nollan går till din lampa.
Detta bara för att vara komplett, och säker på att du förstår. Det enda du behöver här är nämligen en fast fas och nolla för att koppla in ett ojordat vägguttag.
Så, beroende på var dessa skall sitta så kan det bli mer eller mindre enkelt. Om allt bryts av din strömbrytare så finns det typiskt ingen fast fas i den delen av anläggningen. Du har bara bruten fas (dvs tändtråd) där. Det måste då dras en fast fas till, dvs det behöver utökas från den sista dosa där du har fast fas.
Om du har den dosan så är det dock enkelt; strömbrytaren är inte ens intressant i det läget. Du använder bara fast fas och nolla från den dosan till ditt vägguttag och så är det klart.
Så det behövs lite mer info, med lite mer omgivning för att kunna uttala sig hur enkelt det är.
Men, jag har blivit bekväm med åren, så jag måste erkänna att jag inte orkar tyda dina mätningar och beskrivningar.
Istället; börja med att rita ett enkelt schema. Var har du matande fas och nolla? Detta kallas en "grupp" och skall komma samma väg från elcentralen. När du vet det, vad de har för färger (här vit fas?) så kan du rita upp resten. Dvs din fasta fas och tändtråd från din strömbrytare (här kan tändtråden vara blå, det är OK i en kabel), och hur tändtråden och nollan går till din lampa.
Detta bara för att vara komplett, och säker på att du förstår. Det enda du behöver här är nämligen en fast fas och nolla för att koppla in ett ojordat vägguttag.
Så, beroende på var dessa skall sitta så kan det bli mer eller mindre enkelt. Om allt bryts av din strömbrytare så finns det typiskt ingen fast fas i den delen av anläggningen. Du har bara bruten fas (dvs tändtråd) där. Det måste då dras en fast fas till, dvs det behöver utökas från den sista dosa där du har fast fas.
Om du har den dosan så är det dock enkelt; strömbrytaren är inte ens intressant i det läget. Du använder bara fast fas och nolla från den dosan till ditt vägguttag och så är det klart.
Så det behövs lite mer info, med lite mer omgivning för att kunna uttala sig hur enkelt det är.
Hej!lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, det är antagligen möjligt, om du hittar en nolla också.
Det som förbryllar mig är att det verkar inte finnas någon nolla?
Det som gjorde mig så förbryllad för fanns det en nolla bordet det ju vara enkelt som du själv säger?
Verkar som att det enda som matas in i plinten är två faser?
Kan det vara så?
Mvh
Fredrik
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
Ja, så kan det vara. En strömbrytare behöver ju bara fas, det är lampan som behöver bruten fas och nolla. Så nere i dosan där brytaren sitter hittar man typiskt ingen nolla (eller skyddsjord). Men de finns i dosan där brytaren kopplas. (Om inte annat i takdosan).
Nu är du ju i en dosa, så där borde finnas nolla, men det kanske sitter en dosa tidigare i kedjan där man tar fas/nolla från och sedan går vidare till den dosan där du mätt?
Nollan skall inte ta en helt annan väg än fasen; men det har ju hänt att det skett det med.
Hur mäter du förresten? Var har du satt andra änden av din mätare? Det är lätt att mäta spökspänningar om man inte får det rätt. (Ingen omedelbar risk med den typen av mätare du har, men behöver ändå kollas.)
Nu är du ju i en dosa, så där borde finnas nolla, men det kanske sitter en dosa tidigare i kedjan där man tar fas/nolla från och sedan går vidare till den dosan där du mätt?
Nollan skall inte ta en helt annan väg än fasen; men det har ju hänt att det skett det med.
Hur mäter du förresten? Var har du satt andra änden av din mätare? Det är lätt att mäta spökspänningar om man inte får det rätt. (Ingen omedelbar risk med den typen av mätare du har, men behöver ändå kollas.)
Jag har bara satt "L2" mot fas eller det jag anser ska vara nollan.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, så kan det vara. En strömbrytare behöver ju bara fas, det är lampan som behöver bruten fas och nolla. Så nere i dosan där brytaren sitter hittar man typiskt ingen nolla (eller skyddsjord). Men de finns i dosan där brytaren kopplas. (Om inte annat i takdosan).
Öppnade nu dosan före den jag försökt koppla på och vad jag kan förstå så är ju den bruna (vita när den går vidare) fas och den svarta nolla, se bilder?
Varför kan jag då inte hämta fas och nolla i den andra dosan där strömbrytaren är påkopplad?
Du borde kunna lista ut det där. Så svårt är det inte, så länge man fattar att en lampa behöver två tåtar för att lysa, och att en brytare bryter strömmen (oftast matande fas). Det borde vara ganska enkelt att se, utan att mäta, vilken som är nolla och fas. Och spänning mäts mellan två punkter. Du kan inte ha ena proben i luften! Förstår du skillnad mellan ström och spänning?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 261 inlägg
MEN, bara för att vara hjälpsam. Visst är det så (tittar på din första bild), att lampan sitter i kabeln till vänster och brytaren rakt ner? Isåfall så är A fas, B nolla och C tändtråd. Brytaren hänger mellan fas och tändtråd (A och C). Dina mätningar tyder på det.
Vill du koppla in ett uttag så skall det alltså sitta på B och A. MEN, det är inte lätt att få till. Den där dosan är full, och jag vet inte ens om det är tillrådligt att ha fler än två ledare på varje skruv. En annan iaktagelse: Någon verkar ha kommit åt A och B samtidigt med något ledande föremål... förmodligen gick en propp då...
Vill du koppla in ett uttag så skall det alltså sitta på B och A. MEN, det är inte lätt att få till. Den där dosan är full, och jag vet inte ens om det är tillrådligt att ha fler än två ledare på varje skruv. En annan iaktagelse: Någon verkar ha kommit åt A och B samtidigt med något ledande föremål... förmodligen gick en propp då...
Hej!L Lars_P2006 skrev:MEN, bara för att vara hjälpsam. Visst är det så (tittar på din första bild), att lampan sitter i kabeln till vänster och brytaren rakt ner? Isåfall så är A fas, B nolla och C tändtråd. Brytaren hänger mellan fas och tändtråd (A och C). Dina mätningar tyder på det.
Jag tycker det var exakt så jag kopplade och så small en propp?
Men jag ska ta en ny titt i morgon, kanske jag missminner mig men tror inte det.
Anser att din analys är helt korrekt och att det är så jag också såg det hela initialt innan jag blev förbryllad.
Håller också med om dosan, ska bytas ut också.
Återkommer när jag har dubbelkollat!
Tack för input.
Hej igen!L Lars_P2006 skrev:MEN, bara för att vara hjälpsam. Visst är det så (tittar på din första bild), att lampan sitter i kabeln till vänster och brytaren rakt ner? Isåfall så är A fas, B nolla och C tändtråd. Brytaren hänger mellan fas och tändtråd (A och C). Dina mätningar tyder på det.
Eftersom jag inte har lust att kortsluta igen så mätte jag nu samtliga punkter med hänseende på spänning.
Mätning A & C
Bild 1: Lampa AV
Bild 2: Lampa PÅ
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Mätning A & B
Bild 3: Lampa AV eller PÅ ger samma mätvärden
Logga in
Skapa konto
Mätning B & C
Bild 4: Lampa AV
Logga in
Skapa konto
Bild 5: Lampa PÅ
Logga in
Skapa konto
Jag hade givetvis inte ställt frågor här på forumet om jag var fullärd elektriker. Och anledningen att jag gav mig på detta är därför att jag precis som du anser att detta egentligen borde vara en enkel sak. Fas och Nolla, förbi brytaren, till ett uttag.
Redigerat:
Det är oftast enkelt att göra saker man kan.
Kan man inte är det inte alltid enkelt.
Alla kan lära sig men under lärotiden är det lätt hänt att man begår misstag.
Misstag i elinstallationer kan få allvarliga och livshotande följder.
Att börja koppla utan förståelse för hur det fungerar är inte bra.
Om du är osäker - börja åtminstone med att mäta och rita upp hur det är kopplat. Om du fastnar där ska du absolut inte gå vidare utan hjälp av någon som kan (yrkesman/kvinna).
Även jag med 50+ år som elektriker måste då och då rita kopplingsschema över en "enklare" befintlig installation som jag ska ändra eller reparera.
Min definition av yrkesman är en person som med säkerhet vet vad hen INTE behärskar inom sitt yrkesområde.
Jag hoppas det går bra för dig att göra elritning så du förstår hur det är kopplat och fungerar samt att du får till ditt vägguttag i hallen.
Kan man inte är det inte alltid enkelt.
Alla kan lära sig men under lärotiden är det lätt hänt att man begår misstag.
Misstag i elinstallationer kan få allvarliga och livshotande följder.
Att börja koppla utan förståelse för hur det fungerar är inte bra.
Om du är osäker - börja åtminstone med att mäta och rita upp hur det är kopplat. Om du fastnar där ska du absolut inte gå vidare utan hjälp av någon som kan (yrkesman/kvinna).
Även jag med 50+ år som elektriker måste då och då rita kopplingsschema över en "enklare" befintlig installation som jag ska ändra eller reparera.
Min definition av yrkesman är en person som med säkerhet vet vad hen INTE behärskar inom sitt yrkesområde.
Jag hoppas det går bra för dig att göra elritning så du förstår hur det är kopplat och fungerar samt att du får till ditt vägguttag i hallen.
I så fall behöver en 4ledar dras till brytaren.T thebiscuit skrev:Hej!
Är detta inte möjligt?
Varför i så fall?
Plint
Lampan lyser
Tacksam för all information![]()
Har du bara Ledare och Tändtråd, finns varken Neutral eller Jord med.