Var säter man vita och svarta?

• Närbild på en hand som håller en elektrisk installationskomponent med synlig märkning "EF0100A".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag under installation med synliga vita och svarta kablar samt grön installationsdosa.
    Skapa konto
Astrit Astrit skrev:
Var säter man vita och svarta?
Innan man river bort den gamla brytaren/dimmer etc så är det värdefullt att ta en bild.
Din nya brytare ser ut att vara en trappomkopplare. Koppla på en av X1 och plint som är skymd under gummibandet.
Sagt med reservation att vi inte vet hur det såg ut innan du tog bort den gamla brytaren.

• Gilla
Astrit
  • Laddar…
Den va inan.

• Närbild på en elektrisk installationsdosas insida med ELKO brytare och ledningar.
    Skapa konto
Du får koppla båda svarta till den nedre som döljs av gummibandet vad det nu står där L, P etc och sen varsin vit till vardera X1 upptill.

Hur gör jag nu.. tack för hjälpen jag för.den är till en vägguttag och strömavbrott.

• Hand som håller en delvis installerad eluttag mot en vägg med exponerade elledningar och en skadad gipsvägg.
    Skapa konto
  • Elektriska kablar anslutna felaktigt till ett vägguttag utan täckplatta under installation.
    Skapa konto
  • Närkontakt av en öppen vägguttag med synliga kopplingar och ledningsschemaklister.
    Skapa konto
Båda svarta ledarna till L1. Gul och grön till X1.
Btw , ser ut som du har köpta några billiga no-namne brytare. Det lönar sig att köpa märkesnamn på grejorna. Några kronor dyrare men betydligt bättre och håller i decennier.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Btw , ser ut som du har köpta några billiga no-namne brytare. Det lönar sig att köpa märkesnamn på grejorna. Några kronor dyrare men betydligt bättre och håller i decennier.
Tack .jag köpte de på lidel

E etompau skrev:
Hur funkar det alla har olika.måste jag ha alla de svarta? Till den nya

• Öppen elektrisk dosa med flera svarta ledningar och synliga anslutningar i en vägg.
    Skapa konto
  • Hand håller en öppen eluttagsdosa med en delvis ansluten komponent och ledningar.
    Skapa konto
Det kommer inte att fungera för den gamla är en dubbeltrapp och nya är en vanlig trapp.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det kommer inte att fungera för den gamla är en dubbeltrapp och nya är en vanlig trapp.
Tack för svaret. Vad gör man då?

Fotografen Fotografen skrev:
Anskaffar en dubbeltrapp.;)
[länk]
Ok tack för tips. För jag köpa en.

Sen, inte för att jag vill vara nån messerschmitt men lossa en plint i taget och flytta ledarna, blir mycket enklare att hålla reda på't.

• Gilla
Astrit
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Sen, inte för att jag vill vara nån messerschmitt men lossa en plint i taget och flytta ledarna, blir mycket enklare att hålla reda på't.
Hej nu har jag rn dubbel trapp.
Vilken ska man ska till

• Närbild av en elektrisk kopplingsdosa hållen av en hand med synliga ledningar och märkningar.
    Skapa konto
  • Öppet eluttag med flera kablar synliga i en delvis bortbruten vägg, eventuell anslutning för dubbel trappbrytare.
    Skapa konto
Astrit Astrit skrev:
Hej nu har jag rn dubbel trapp.
Vilken ska man ska till

• Eluttag utan frontplatta med synliga kablar och anslutningar i en vägg.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.