47 057 läst ·
194 svar
47k läst
194 svar
Köpa ut min syster från radhus, snälla hjälp
Stämmer gott,lunnabo skrev:
Därför skrev jag inget i mitt svar till frågeställaren,
Däremot i mitt svar till dig, eftersom ni hade haft invändningar på upplägget när taxeringsvärdet endast är 50-60% av marknadsvärdet,
Trodde det var av värde,
Redigerat:
Om TS köper ut systern behövs ingen mäklarehsd skrev:
Jag tycker stt det vore synd att grusa familjeförhålllanden med pengar, som jag förstår är Ni överens om husvärdet
Då återstår bara 2 alternativ
Antingen sälja huset och dela pengarna eller att köpa ut syrran till det värde som Ni är överens om med hjälp av mäklare, normalt är det säljaren som står för mäklarkostnad men det kanske Ni kan dels 50/50
Räkna dessutom att när det kommer in en partner i Ditt liv så kanske huset inte passar och det kan leda till försäljning
Jalunnabo skrev:
Härligt påhopp,lunnabo skrev:
undrar hur det främjar frågeställaren, och vad det har här på forumet att göra?
Men mitt svar är; jag beskrev hur jag hade gjort för frågeställaren, ingen skrivning om revers förekom,
Men eftersom flera hade synpunkter på upplägget avseende problem med taxeringsvärde vs marknadsvärde, svarade jag dig att jag även genomfört förvärv med revers,
Försökte hjälpa till och vara snäll, gick ju sisådär,
Redigerat:
Om systern inte ger sin del som gåva mot vederlag, här TS i sin tur betalar henne 50% av fastighetens taxeringsvärde.Nissens skrev:
Då fortsätter TS som fastighetsägare att skjuta reavinstskatten framför sig till den dag då han säljer.
Det fungerar liknande vid en bodelning, men förhoppningsvis är TS inte gift med sin syster.U Ullhass skrev:
Och en ”gåva mot vederlag” är per definition ingen gåva. En gåva får inte ha någon motprestation... och har man ändå det så skall det beskattas...
Intressant med tanke på att det var just det upplägget vår jurist föreslog.Nissens skrev:
Antingen:
* köpa för marknadspris och ta och betala skatten
eller
* att få som gåva mot vederlag, vilket inte är skattepliktigt så länge villkoret att vederlaget inte överstiger taxeringsvärdet (och skall även ta i beaktande lån på fastigheten) i enlighet med 8 kap. 2 § inkomstskattelagen, IL. På så sätt fortsätter man skjuta skatten framför sig, det innebär inte att man slipper betala skatt utan bara att den betalas senare då man framgent säljer kåken på den öppna marknaden.
Så skatten skall in någon gång men inte just nu.
Apropå att en gåva inte kan ha motprestation.
Saxat från Lagen.nu just avsnittet om 8 kap. 2 § IL :
"I vissa fall kan gåvomottagaren ge något i utbyte mot gåvan, blandat fång, utan att det innebär att den helt tappar sin benefika karaktär. Enligt delningsprincipen räknas det som ges mot ersättning som köp, medan den överskjutande delen är gåva och därmed skattefri. För fastigheter gäller särskilda regler. Om ersättningen är lägre än fastighetens taxeringsvärde räknas hela transaktionen, inte bara en del av den, som gåva."
Ok, jag förutsatte förstås att systern vill ha de pengar hon kan få ut av försäljningen nu. Varför skulle hon nöja sig med bara en delbetalning menar du? Vi har ju konstaterat att fastighetens taxeringsvärde är nästan 50% nu.U Ullhass skrev:Intressant med tanke på att det var just det upplägget vår jurist föreslog.
Antingen:
eller
* att få som gåva mot vederlag, vilket inte är skattepliktigt så länge villkoret att vederlaget inte överstiger taxeringsvärdet (och skall även ta i beaktande lån på fastigheten) i enlighet med 8 kap. 2 § inkomstskattelagen, IL. På så sätt fortsätter man skjuta skatten framför sig, det innebär inte att man slipper betala skatt utan bara att den betalas senare då man framgent säljer kåken på den öppna marknaden.
"I vissa fall kan gåvomottagaren ge något i utbyte mot gåvan, blandat fång, utan att det innebär att den helt tappar sin benefika karaktär. Enligt delningsprincipen räknas det som ges mot ersättning som köp, medan den överskjutande delen är gåva och därmed skattefri. För fastigheter gäller särskilda regler. Om ersättningen är lägre än fastighetens taxeringsvärde räknas hela transaktionen, inte bara en del av den, som gåva."
Det låter ju inte som att hon vill att TS skall ha en skuld till henne när hon sålt sin del.
Exakt hur de önskar lösa det får de klura ut.Nissens skrev:
Ok, jag förutsatte förstås att systern vill ha de pengar hon kan få ut av försäljningen nu. Varför skulle hon nöja sig med bara en delbetalning menar du? Vi har ju konstaterat att fastighetens taxeringsvärde är nästan 50% nu.
Det låter ju inte som att hon vill att TS skall ha en skuld till henne när hon sålt sin del.
Som sagts tidigare är att den ena lösningen innefattar att man nyttjar "marknadspriset" och systern får mer i handen men får skatta vinsten eller så har man gåvoalternativet.
Det förstnämnda är i mina ögon det bättre, då båda parterna delar mer "rättvist" på gåvan de fått. Helt rättvist blir det inte då TS både står risken för en värdesänkning men även chansen för en värdeökning.
Vad jag däremot reagerade på var hur du kategoriskt hävdade att en gåva inte kan ges med motprestation, vilket uppenbarligen kan göras.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Vad är det för orättvist med att TS köper ut systern till marknadsvärde (eller ett skattemässigt bättre upplägg som ger systern samma nettoersättning; vilket iofs. synes svårt)?
Ullhass,U Ullhass skrev:Intressant med tanke på att det var just det upplägget vår jurist föreslog.
Antingen:
eller
Var kanNissens skrev:
Ok, jag förutsatte förstås att systern vill ha de pengar hon kan få ut av försäljningen nu. Varför skulle hon nöja sig med bara en delbetalning menar du? Vi har ju konstaterat att fastighetens taxeringsvärde är nästan 50% nu.
Mig veterligen har inte frågeställaren uppgivit Taxeringsvärdet, så var har du fått "Vi har ju konstaterat att fastighetens taxeringsvärde är nästan 50% nu" ?Nissens skrev:
Är det samma personer som skriver att ersättning ej kan ske vid gåva, och att det upplägg jag använt mig av involverar "dolda" pengar?
F ö är K/T enligt SCB för riket c:a 1,7
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Det gör man inte, därför låter man värdera det eller (lite fulare enligt många) säljer med hembud, alltså att ena säljaren får köpa ut den andra till högsta budet i en budgivning där man själv inte deltar.K Kane skrev:
Sen är ju inte marknadspris något givet annat än momentant heller. Ena veckan kan man ha tur att det finns flera intressenter som budar mot varandra och andra kan man ha otur att ingen budar.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 430 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 430 inlägg
Svar på TS frågor:LarsQ skrev:
1. Ja!
2. Ja!