47 057 läst ·
194 svar
47k läst
194 svar
Köpa ut min syster från radhus, snälla hjälp
L Lasse Holmström skrev:
Japp,Nötegårdsgubben skrev:
Speciellt när han ska bo där ett tag och har dåligt med cash,
Men skatten är fortfarande inte 22% av försäljningspriset utan 22% av försäljningsvinsten. Hur funkar din metod om faderns inköpspris är säg 400 tusen? Då är 22% av vinsten inte samma belopp som 22% av uppskattat marknadsvärde.L Lasse Holmström skrev:Det kan man, pröva får du se
Stämmer gott att ingen vet om Taxeringsvärdet är 75% av marknadsvärdet eftersom Fastigheten inte är såld,
så det kan vara både högre och lägre,
Så frågan är om du skulle chansa, och investera i allt arbete som en försäljning innebär eller helt enkelt bli utlöst,
Min erfarenhet från 2 stycken Fastighetsförvärv, min bror och min frus kusiner, är de önskade bli utlösta,
Så varför inte ställa frågan till systern?
Förstår att du har mycket svårt att acceptera upplägget, och saknar adekvat kompetens,
Därför rekommenderas att du inte ger felaktiga svar, då det inte gynnar frågeställaren,
Därför rekommenderas att du inte ger felaktiga svar, då det inte gynnar frågeställaren,
Efter alla tips här, anlita mäklare/jurist som ser till att ni båda blir nöjda.
Såklart du ska köpa och bo där, eget hus/trädgård är värt mer än det ekonomiska även om det är bonus att det kan bli mer fördelaktigt ekonomiskt.
Men vårda relationen till din syster, när arv blir inblandat blir det tyvärr ofta livslånga syskontvister. Låt mäklare/jurist komma med förslagen, låt henne inte tro att det är du som vill komma undan så billigt som möjligt. Bäst för er båda är det ni är ute efter.
Såklart du ska köpa och bo där, eget hus/trädgård är värt mer än det ekonomiska även om det är bonus att det kan bli mer fördelaktigt ekonomiskt.
Men vårda relationen till din syster, när arv blir inblandat blir det tyvärr ofta livslånga syskontvister. Låt mäklare/jurist komma med förslagen, låt henne inte tro att det är du som vill komma undan så billigt som möjligt. Bäst för er båda är det ni är ute efter.
Ett problem med detta upplägg är att trots att vi har nästan helt färska taxeringsvärden från 2020 så bygger dessa på marknadsvärdet för 2018. Enligt Svensk mäklarstatistik steg priserna för villor 5% år 2019, 13% år 2020 och i år 1% per mån. Det betyder att efter det marknadsvärde som taxeringsvärdet beräknades på har priset stigit 20%. Taxeringsvärdet är alltså med största sannolikhet alldeles för lågt.L Lasse Holmström skrev:Förstår inte hur du tänker, och har mycket svårt att systern bryr sig om något annat än vad hon erhåller efter erlagd kapitalvinstskatt,
Det är i vart fall min erfarenhet från att ha gjort 2 stycken motsvarande förvärv av Fastigheter,
Taxeringsvärdet ska motsvara 75% av marknadsvärdet,
Kapitalvinstskatten uppgår till 22 % av vinsten
Arvode mäklare c:a 1-2 %
Förslag till Förvärv; Huvudsaklighetsprincipen Gåva med ersättning uppgående till max halva Taxeringsvärdet,
Och om den affären drar ut på tiden i 2 år (eller du gör ett annat köp om 2 år) då kan värdestegringen vara 40% (med nuvarande ökningstakt) sedan senaste taxeringsvärde. Det betyder att taxeringsvärdet är nästan nere på 50% av marknadsvärdet.
L Lasse Holmström skrev:
Klart att det är lätt för alla (utom Lasse Holmström) att förstå vad jag menar när jag skriver att systern vill ha 1.785.000 kr.
Halva det uppskattade värdet vill systern ha.
Inte villig att gå ner i pris.
Vad är det som du inte förstår??
Hur du kan svara frågeställaren utan någon som helst kunskap är för mig obegripligt,lunnabo skrev:
Jag har förvärvat 5 fastigheter på det sättet jag har beskrivit, varav för en Fastighet använt mig även med kombinationen Revers, vilket kan vara en del av lösning, men är än mer komplicerat varför jag utelämnat,
Jag har aldrig skrivit att det är det bästa sättet för frågeställaren utan rekommenderat jurist från första början, men kanske en idé för att lösa problematiken med kassaflödet, där enkom revers kan vara en annan idé,
Du har utan någon kunskap beskyllt mig för olagligheter med dolda pengar,
Du har svarat frågeställaren med felaktigheter, såsom gåva av Fastigheter
Det är för mig obegripligt, trodde forum var för hjälpa varandra och inte prestigefasta amatörer
Redigerat:
Frågan är ju dåL Lasse Holmström skrev:
varför hon skulle vilja ha ut mindre pengar netto än vad som är möjligt...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Istället för brösttoner kan du väl prova att visa med siffror hur TS ska göra för att systern ska få det hon vill ha utan att det utlöser beskattning eller kräver vederlag vid sidan om vid ett taxeringsvärde på exempelvis 50 eller 60 % av marknadsvärdet.
Ja du Lasse Holmström inte är det mycket som du verkar förstå av skriven text.L Lasse Holmström skrev:Hur du kan svara frågeställaren utan någon som helst kunskap är för mig obegripligt,
Jag har förvärvat 5 fastigheter på det sättet jag har beskrivit, varav för en Fastighet använt mig även med kombinationen Revers, vilket kan vara en del av lösning, men är än mer komplicerat varför jag utelämnat,
Jag har aldrig skrivit att det är det bästa sättet för frågeställaren utan rekommenderat jurist från första början, men kanske en idé för att lösa problematiken med kassaflödet, där enkom revers kan vara en annan idé,
Du har utan någon kunskap beskyllt mig för olagligheter med dolda pengar,
Du har svarat frågeställaren med felaktigheter, såsom gåva av Fastigheter
Det är för mig obegripligt, trodde forum var för hjälpa varandra och inte prestigefasta amatörer
I trådskaparens första inlägg skriver han att systern
"inte vill låna ut pengar".
Detta hindrar inte dig, Lasse Holmström, att börja blanda in tal om revers.
Jag undrar verkligen vem som är amatören?
Syster vill inte låna ut pengar skrev trådskaparen i sitt första inlägg.
Detta hindrar inte att han får råd och tips om revers.
Lasse Holmström är en av de som skriver om revers.
Är det inte känt att revers och låna ut pengar har ett samband?
Detta hindrar inte att han får råd och tips om revers.
Lasse Holmström är en av de som skriver om revers.
Är det inte känt att revers och låna ut pengar har ett samband?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 168 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 168 inlägg
Jag tycker stt det vore synd att grusa familjeförhålllanden med pengar, som jag förstår är Ni överens om husvärdet 
Då återstår bara 2 alternativ
Antingen sälja huset och dela pengarna eller att köpa ut syrran till det värde som Ni är överens om med hjälp av mäklare, normalt är det säljaren som står för mäklarkostnad men det kanske Ni kan dels 50/50
Räkna dessutom att när det kommer in en partner i Ditt liv så kanske huset inte passar och det kan leda till försäljning
Då återstår bara 2 alternativ
Antingen sälja huset och dela pengarna eller att köpa ut syrran till det värde som Ni är överens om med hjälp av mäklare, normalt är det säljaren som står för mäklarkostnad men det kanske Ni kan dels 50/50
Räkna dessutom att när det kommer in en partner i Ditt liv så kanske huset inte passar och det kan leda till försäljning