47 057 läst ·
194 svar
47k läst
194 svar
Köpa ut min syster från radhus, snälla hjälp
L Lundsan skrev:
Halva huset är värt 1.785 miljoner.L Lundsan skrev:
Att syster får en skatt på runt 300 tusen kronor är en kostnad som kommer vid en försäljning till det priset.
Jag kan inte förstå hur ni som skriver att priset ska minskas med denna skattekostnad.
Fel tänker ni.
Sänker man priset med 500 tusen kronor så blir det fortfarande skatt på den kvarvarande vinsten.
Även om skatten blir lägre, 110.000 kr lägre (22% av 500'). Så fortfarande en reavinstskatt för syster att betala även om den minskar till 200'.
Att få skatten att "försvinna" och samtidigt sälja sin del av huset med vinst är inte möjligt.
Sänker man systerns pris för halva Fastigheten till mindre än hälften av Taxeringsvärdet, innebär det enligt huvudsaklighetsprincipen att Fastigheten överlåts som gåva,
Vid gåva utgår ingen kapitalvinstskatt,
Vid gåva utgår ingen kapitalvinstskatt,
Som jag skrev.L Lasse Holmström skrev:
Säljer du med vinst så måste man betala skatt.
Skänker du bort något så utgår inte någon skatt.
I just denna husaffär är premisserna klara avseende viljan att skänka från systerns sida.
Syster har inte någon vilja att skänka bort något.
Syster vill ha halva uppskattade värdet.
1.785.000 kr.
Jag skulle komma överens med syskonet (och sedan dela notan) anlita en jurist som kunde reda ut vad som gäller, vilken försäljningssumma som är mest schyst och hur mycket skatt den "förorsakar", lagfartskostnader, skuldebrev, etc. Det är så lätt att villa bort sig och tänka fel, och en bra jurist borde kunna rita & berätta så man slipper underlag till senare konflikter.
Förstår inte vad du menar, Huvudsaklighetsprincipen tar inte hänsyn till om systern vill sälja eller skänka med ersättning, se t ex;lunnabo skrev:
Som jag skrev.
Säljer du med vinst så måste man betala skatt.
Skänker du bort något så utgår inte någon skatt.
I just denna husaffär är premisserna klara avseende viljan att skänka från systerns sida.
Syster har inte någon vilja att skänka bort något.
Syster vill ha halva uppskattade värdet.
1.785.000 kr.
RÅ 1981 1:29. Köpeskilling mindre än taxeringsvärdet för överlåtelseåret varför det ansågs som gåva, trots att parterna betecknat avtalet som köp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Varför behöver det finnas ett dolt vederlag?Nötegårdsgubben skrev:
Taxeringsvärdet ska motsvara 75% av marknadsvärdet,
Kapitalvinstskatten uppgår till 22 % av vinsten
Arvode mäklare c:a 1-2 %
Förslag till Förvärv; Huvudsaklighetsprincipen Gåva med ersättning uppgående till max halva Taxeringsvärdet,
Redigerat:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Förstår inte hur du tänker, och har mycket svårt att systern bryr sig om något annat än vad hon erhåller efter erlagd kapitalvinstskatt,Nötegårdsgubben skrev:
Det är i vart fall min erfarenhet från att ha gjort 2 stycken motsvarande förvärv av Fastigheter,
Taxeringsvärdet ska motsvara 75% av marknadsvärdet,
Kapitalvinstskatten uppgår till 22 % av vinsten
Arvode mäklare c:a 1-2 %
Förslag till Förvärv; Huvudsaklighetsprincipen Gåva med ersättning uppgående till max halva Taxeringsvärdet,
Men procentsatserna relaterar till olika värden. Du kan inte summera dem och tycka att de nästan blir 100. Skatten beräknas på försäljningspriset minus inköpspris och mäklararvode samt eventuella andra möjliga avdrag. (Sedan vet vi väl inte om taxeringsvärdet på just denna fastighet är 75% av marknadsvärdet.) Det är svårt att se att din lösning inte kan innebära att systern får lite mindre än hon skulle få om hon säljer till marknadsvärdet och skattar för vinsten.
Det kan man, pröva får du se1 16386 skrev:Men procentsatserna relaterar till olika värden. Du kan inte summera dem och tycka att de nästan blir 100. Skatten beräknas på försäljningspriset minus inköpspris och mäklararvode samt eventuella andra möjliga avdrag. (Sedan vet vi väl inte om taxeringsvärdet på just denna fastighet är 75% av marknadsvärdet.) Det är svårt att se att din lösning inte kan innebära att systern får lite mindre än hon skulle få om hon säljer till marknadsvärdet och skattar för vinsten.
Stämmer gott att ingen vet om Taxeringsvärdet är 75% av marknadsvärdet eftersom Fastigheten inte är såld,
så det kan vara både högre och lägre,
Så frågan är om du skulle chansa, och investera i allt arbete som en försäljning innebär eller helt enkelt bli utlöst,
Min erfarenhet från 2 stycken Fastighetsförvärv, min bror och min frus kusiner, är de önskade bli utlösta,
Så varför inte ställa frågan till systern?
Varför tror du att man inte kan göra samma upplägg, med latent skatteskuld, vid samägandet?Nötegårdsgubben skrev:
Huvudsaklighetsprincipen tar, mig veterligen, inte hänsyn till ägandeformen,
eller har du annan erfarenhet?
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Det tog fyra varv innan jag fattade vad du menade, men din poäng är alltså att TS tar över systerns skatteposition mot att få köpa till 75 % och att hon på så vis slipper skatta. Med tre procents mäklararvode skulle det då gå jämnt upp, 0,75+0,22+0,03=1.
Men det bygger ju på att taxeringsvärdet verkligen är minst 75 % av marknadsvärdet, vilket det ofta inte är.
Hade transaktionen istället gjorts mot/via fadern hade det varit lättare. Därtill hade man kunnat slippa undan stämpelskatten.
Men visst, ligger taxeringsvärdet ”rätt” kan man göra som du skriver utan att bryta mot några regler.
Men det bygger ju på att taxeringsvärdet verkligen är minst 75 % av marknadsvärdet, vilket det ofta inte är.
Hade transaktionen istället gjorts mot/via fadern hade det varit lättare. Därtill hade man kunnat slippa undan stämpelskatten.
Men visst, ligger taxeringsvärdet ”rätt” kan man göra som du skriver utan att bryta mot några regler.
Topp,Nötegårdsgubben skrev:
Det tog fyra varv innan jag fattade vad du menade, men din poäng är alltså att TS tar över systerns skatteposition mot att få köpa till 75 % och att hon på så vis slipper skatta. Med tre procents mäklararvode skulle det då gå jämnt upp, 0,75+0,22+0,03=1.
Mig veterligen spelar det ingen roll avseende stämpelskatten, utan där är nivån den viktiga om han ska betala stämpelskatt eller ej,
Men, jag är betydligt mer skeptisk till värderingar av mäklare, absolut ingen vet vad priset blir innan affären är i det närmsta klar,
Därför avvaktade jag ett seriöst bud innan förvärvet genomfördes,
En annan invändning man kan ha, är Fastigheten kan ha ett ingångsvärde som är värt att beakta, men som jag skrev att sälja en Fastigheten innebär en hel del arbete.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Nja, stämpelskattefrihet kräver väl köp till max 85 % av taxeringsvärdet, så den blir nog svår.
Men skattar bäst som skattar sist, kan TS skjuta 300 tkr (minns inte de exakta siffrorna och gitter inte kolla) framför sig så är ju det positivt nog kanske.
Men skattar bäst som skattar sist, kan TS skjuta 300 tkr (minns inte de exakta siffrorna och gitter inte kolla) framför sig så är ju det positivt nog kanske.